ضرورت ارتقاء معلومات و دانش در حوزه فضای مجازی

رئیس پلیس فتا استان گفت: والدین باید سطح معلومات و دانش خود از فضای مجازی و وسایل ارتباط جمعی را افزایش دهند تا بتوانند فرزندان خود را در برابر چالش‌های این فضا مصون‌سازی کنند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،سرهنگ “علی موالی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس،اظهارداشت: با شیوع ویروس […]

رئیس پلیس فتا استان گفت: والدین باید سطح معلومات و دانش خود از فضای مجازی و وسایل ارتباط جمعی را افزایش دهند تا بتوانند فرزندان خود را در برابر چالش‌های این فضا مصون‌سازی کنند.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،سرهنگ “علی موالی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس،اظهارداشت: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس سراسر کشور؛ اغلب معلم‌ها و اساتید از طریق شبکه‌های اجتماعی داخلی در حال ارتباط با محصلان و آموزش دروس به صورت مجازی هستند و میزان بهره‌برداری از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی رشد داشته است، لذا خانواده‌ها باید در زمان حضور فرزندان در این فضا همه جوانب اعم از تهدید و آسیب را در کنار قابلیت‌های آن مد نظر قرار دهند.
وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان زمان زیادی را در روز صرف بازی‌های آنلاین، استفاده از اپلیکیشن‌ها و یا حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند؛ فعالیت‌هایی که اغلب به دور از چشم والدین است و در نتیجه نظارتی هم بر آنان وجود ندارد.
سرهنگ موالی گفت: حضور در فضای مجازی و استفاده از ابزارها و امکانات متنوع آن برای خانواده و فرزندان امری اجتناب‌ناپذیر است، پس چه خوب است قبل از آن‌که فرزندان را تنها و بدون آمادگی در این فضا رها کنیم، فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی را بشناسیم و خانواده خود را برای بهترین بهره‌برداری آماده کنیم.
وی با اشاره به استفاده خانواده ها از نرم‌افزارهای فیلترینگ خانگی ، در خصوص کاربرد آن بیان داشت : این نرم‌افزارها حتی می‌تواند ساعت کار با سیستم را برای کودکان محدود کند. ضمن آن‌که ارتباط‌های انجام شده در بستر اینترنت را برای والدین مشخص می‌نماید که فرزند آنها از چه سایت‌هایی بازدید کرده و با چه کسانی در ارتباط بوده است.
رئیس پلیس فتا استان قم حفظ سلامت جسمی و روحی فرزندان و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از سوی مجرمان سایبری را ضروری دانست و افزود: خانواده‌ها با افزایش دانش سایبری می‌توانند فعالیت‌های فضای مجازی فرزندان خود را کنترل کنند.
رئیس پلیس فتا استان قم توصیه کرد: خانواده‌ها باید حفظ حریم خصوصی خود و دیگران را به فرزندان آموزش دهند و از آن ها بخواهند قبل از به اشتراک‌گذاری تصاویر و فیلم‌ها از طریق تلفن همراه، فکر کنند و یا حتی از خانواده خود مشاوره بگیرند.