رییس سازمان صمت قم:قیمت نان به زودی افزایش می یابد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: با افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت نان در نانوایی‌هایی که سهمیه آرد خود را به صورت دولتی دریافت می‌کنند و نانوایی‌هایی که از آرد نیمه دولتی استفاده می‌کنند،‌ موافقت شد که این موضوع به زودی پس از تصویب اجرا می‌شود. محمود سیجانی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران به […]

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: با افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت نان در نانوایی‌هایی که سهمیه آرد خود را به صورت دولتی دریافت می‌کنند و نانوایی‌هایی که از آرد نیمه دولتی استفاده می‌کنند،‌ موافقت شد که این موضوع به زودی پس از تصویب اجرا می‌شود.

محمود سیجانی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت ۱۰تیرماه روز ملی صنعت ومعدن اظهار داشت :در رابطه باموضوع افزایش قیمت نان ،باید شرایطی فراهم شود که هم نانوا و هم مردم راضی باشند.

وی خاطر نشان کرد:آخرین افزایش قیمت نان در سال ۹۸ بوده‌است و در سال‌ ۹۹ هزینه‌های جاری نانوایان با افزایش مواجهه شده‌است،‌ به همین خاطر از اواخر سال گذشته افزایش قیمت نان به صورتی که بیشتر به نفع مصرف کنندگان باشد در دستور کار بوده و نانوایان گرامی نیز براساس مسئولیت اجتماعی خود این موضوع را پذیرفته‌اند.

رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم، گفت: براین اساس با افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت نان در نانوایی‌هایی که سهمیه آرد خود را به صورت دولتی دریافت می‌کنند و نانوایی‌هایی که از آرد نیمه دولتی استفاده می‌کنند،‌ موافقت شد که این موضوع به زودی پس از تصویب اجرا می‌شود.

وی افزود: پس از ابلاغ قیمت‌های تعیین شده،‌ نظارت بر نانوایی‌های استان افزایش یافته و با افرادی که خارج از این دستورالعمل قیمت را افزایش دهند،‌ برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد.

قم دارای بیش از یکهزار واحد نانوایی شهری و روستایی دارای مجوز و سهمیه آرد است که متولیان آن‌ها به‌صورت متمرکز در سامانه مربوطه اقدام به خرید سهمیه تخصیصی می‌کنند.

تولید لوازم خانگی در قم از جمله اولویت‌های سازمان صنعت استان است چرا که تولید این محصولات اشتغال زیادی ایجاد می‌کند و همچنین به عنوان صنعت پیشران موجب شکل‌گیری خیلی از صنایع پایین دستی می‌شود.

وی با اشاره به این که امروز قم در تولید برخی از محصولات مرتبط با لوازم خانگی رتبه اول کشور را دارد، افزود: براساس راهبرد داخلی سازی محصولات مورد نیاز کشور و خنثی سازی تحریم‌ها، تلاش داریم قم را به قطب تولید انواع لوازم خانگی با لحاظ بالاترین استاندارهای موجود تبدیل کنیم.

وی در ادامه به رشد رغبت به سرمایه‌گذاری در بخش‌ صنعت استان اشاره کرد و گفت: اولویت ما اتمام طرح‌های نیمه تمام صنعتی و توسعه ظرفیت واحدهای موجود است و در این راستا اعتبارات لازم تخصیص می‌یابد.

سیجانی گفت: تمام فعالیت‌های سازمان صنعت قم در طول سال مطابق هدفگذاری‌های انجام شده‌ در کارگروه‌های تخصصی است و به همین علت شاهد شفافیت کامل در اجرای طرح‌های صنعتی استان هستیم.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم در ایام شیوع کرونا، قرار شد واحدهای تولید کننده این محصولات در قم فعال شود که در همین راستا اکنون ۱۵ واحد تولید ماسک با ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون ماسک در قم فعال است.

وی با اشاره به این که جذب سرمایه در بخش صنعت قم بر اساس اسناد بالادستی استان صورت می‌پذیرد، افزود: با توجه به موقعیت ویژه قم بسیاری از سرمایه گذاران جذب این استان می‌شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در همین رابطه از سرمایه گذاری‌های صنعتی دانش بنیان،‌ کم آب بر و متناسب با ظرفیت‌های محیط زیستی استان استقبال می‌کنیم.

حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی قم فراتر از ۷۳ هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای بیش از ۶۰ هزار تَن فرصت اشتغال ایجادشده است، قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) – قنوات – و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هرکدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

 

۲ درصد معادن کشور در قم است

وی همچنین بیان کرد: در بخش معدن نیز قم دارای ظرفیت‌های مطلوبی است و ۲درصد معادن کشور در این استان قرار دارد که با استفاده از سیاست‌های حمایتی به دنبال ارزش‌افزوده بیشتر در این بخش هستیم.

وی ادامه داد: جلوگیری از خام فروشی راهبرد اصلی سازمان صمت قم در رابطه با استفاده مطلوب از ظرفیت‌های معدنی استان است و در این راستا از حضور بخش خصوصی در توسعه فعالیت‌های معدنی استقبال می‌کنیم.

۲ درصد ذخایر معدنی کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد؛ در همین رابطه راهبرد سازمان صمت قم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استخراج‌شده است تا با فرآوری آن‌ها، ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتری در بخش معادن استان ایجاد شود.

مهم‌ترین ذخایر شناخته‌شده استان شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیرفلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ‌آهک و سنگ گچ) است که با به‌کارگیری طرح‌های جدید و استفاده بهینه از این مواد معدنی می‌توان کسب‌وکارهای درآمدزا در زمینه صنایع معدنی در استان ایجاد کرد.

 

چرخه تامین،‌ توزیع و نظارت بر بازار استان بدون توقف جریان دارد

سیجانی گفت: در حوزه بازرگانی نیز قم از جمله استان‌های تاثیر گذار در بحث تامین بازار است و با تلاش‌های دستگاه‌های متولی، چرخه تامین، توزیع و نظارت بر بازار استان به صورت مستمر و بدون توقف جریان دارد.

وی افزود:در مجموع تعداد ۳۷ هزار و ۸۸۵ واحد صنفی مجوز دار در استان قم فعالیت می‌کند که ۲۲ هزار و ۴۵۱ مورد آن توزیعی و خدماتی و ۱۵ هزار و ۴۳۴ مورد آن تولید و فنی است.