رعایت پروتکلها و تغییر رفتار جمعی تنها راهکار غلبه بر کرونا است

جلسه شورای اطلاع رسانی قم روز دوشنبه به ریاست معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم برگزار شد و در آن با اشاره به روند اجرای محدودیت های دو هفته ای کرونا از رعایت پروتکلهای بهداشتی و تغییر سبک و رفتار جمعی به عنوان تنها راهکار قطعی غلبه بر کرونا تاکید شد. به گزارش پایگاه خبری […]

جلسه شورای اطلاع رسانی قم روز دوشنبه به ریاست معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم برگزار شد و در آن با اشاره به روند اجرای محدودیت های دو هفته ای کرونا از رعایت پروتکلهای بهداشتی و تغییر سبک و رفتار جمعی به عنوان تنها راهکار قطعی غلبه بر کرونا تاکید شد.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از ایرنا،معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم در سی و سومین جلسه شورای اطلاع رسانی قم در سالن کرامت استانداری، اظهار کرد: شکننده بودن وضعیت کرونایی قم قابل انکار نیست چرا که رفتار و جنس کووید۱۹ به گونه ای است که با عادی پنداری عمومی شاهد اوج گیری کرونا می شویم.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم گفت: اجرای دو هفته ای محدودیت های کرونایی در قم سبب شد تا در عرض یک هفته وضعیت قم از قرمز به نارنجی تبدیل شود و تعداد مبتلایان و فوتی ها کاهش یابد.
به گفته سلیمانپور، با تغییر رفتار جمعی و رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی به راحتی می توان این ویروس را مدیریت و کنترل کرد و از شیوع گسترده آن جلوگیری کرد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم اظهار داشت: شرایط قم با وجود اینکه به سمت مطلوبیت پیش می رود اما شکنندگی وضعیت در آن کاملا محرز است.
سلیمانپور افزود: با توجه به اینکه بیشتر فوتی های کرونا در قم را افراد سالمند شامل می شود باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی جامعی از مراقبت های ویژه از این افراد توسط خانواده ها در پیش گرفته شود.
وی عنوان کرد: طرح محله محور شهید قاسم سلیمانی یک پروژه کلان و بلندمدت در مقابله با کرونا است و باید جامعیت دربرگیری افراد تحت مراقبت در آن علاوه بر افراد پرخطر ثبت شده در سامانه سیب، به افراد جدیدی که اعلام نیاز می کنند هم توسعه پیدا کند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم گفت: از ظرفیت مشاوره و روانشناسی در پیشگیری و اطلاع رسانی در حوزه بیماری کرونا در مجموع کم کاری شده است.
سلیمانپور یادآورشد: استفاده از ظرفیت مشاوره و روانشناسی در دوران پساکرونا بشدت نیاز خواهد بود و برای کاهش آلام افراد آسیب دیده از این ویروس باید از هم اکنون برنامه ریزی شود.
وی اظهار داشت: استفاده از ماسک باید تبدیل به هنجار اجتماعی شود به نحوی که فردی فاقد ماسک به عنوان یک فرد هنجار شکن در سطح مردم تلقی گردد.

نگرانی از افزایش مجدد تجمعات
مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم در این جلسه بیان کرد: وضعیت نارنجی کرونا در قم بسیار شکننده و نگران کننده است.
محمدتقی سبحانی بیان داشت:طی روز گذشته۱۰ تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود جان خود را در قم از دست دادند.
وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به شانزدهم آذرماه ۴۰ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.
سلطانی با اشاره به بستری شدن ۲۷ تَن در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان افزود: ۳۰ تَن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.
به گفته وی، در حال حاضر ۳۰۱ تَن مشکوک به کرونا در بیمارستان های قم بستری می باشند که حال ۶۱ تَن از آنها وخیم است.
مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم، یادآور شد: با فعال شدن گروه شغلی دوم از ابتدای هفته جاری شاهد افزایش تجمعات در شهر هستیم که مساله نگران کننده ای است.
سلطانی ابراز کرد: اگر پروتکلهای بهداشتی در قم رعایت نشود با آغاز فصل سرما و شیوع آنفولانزا بار دیگر قم به وضعیت قرمز کرونایی بازخواهد گشت.
به گفته وی، اگر روند رعایت پروتکلهای بهداشتی در قم به صورت مطلوب دنبال شود ممکن است هفته آینده این شهر در وضعیت زرد این بیماری وارد شود.
سطانی عنوان کرد: اغلب فوتی های کرونا در قم را افراد سالمند و پرخطر تشکیل می دهد.
عودت بیش از ۵ هزار خودرو پلاک غیربومی
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قم نیز ابراز داشت: فرماندهی انتظامی قم از اسفندماه سال گذشته مرکز مشاوره رایگان خود را برای افراد آسیب دیده از کرونا فعال کرده است.
سرهنگ مهرداد حاجی زاده اظهار کرد: از یکم تا ۱۵ آذرماه، در مجموع ۵ هزار و ۲۱۲ خودرو پلاک غیربومی از محورهای مواصلاتی قم به شهر مبدا عودت داده شده است.
وی یادآور شد: از این بین هزار و ۲۱۵ خودرو وارد محدوده شهری قم شده بودند و ۴ هزار خودرو دیگر قبل از ورود به شهر قم عودت داده شدند.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قم تصریح کرد: در این مدت، ۴ هزار و ۶۸۰ فقره جریمه برای خودروهای متخلف صادر شد که بالغ بر ۴ هزار فقره از آن مربوط به ممنوعیت تردد شبانه و جریمه ۲۰۰ هزار تومانی بوده است.
به گفته وی، در این مدت همچنین ۷۹ خودرو پلاک غیربومی که وارد محدوده شهر قم شده بودند با جریمه یک میلیون تومانی مواجه شدند.
وی اظهار کرد: ۵۷۱ خودرو نیز به دلیل مخدوش کردن پلاک و یا سایر تخلفات جریمه ۵۰ هزار تومانی شدند.
حاجی زاده افزود: مردم قم در طول اجرای محدودیت های دو هفته ای کرونا همکاری بالای ۹۰ درصدی را با بخش انتظامی استان داشتند.
به گفته معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قم، در مدت اجرای محدودیت های دو هفته ای کرونا، تردد به استان قم ۳۹ درصد کاهش یافته است.
کرونا تمام نشده است
مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در ادامه خاطرنشان کرد: حفظ وضعیت نارنجی کرونا در قم بسیار سخت است و از رسانه ها درخواست می کنیم مبحث مطالبه گری را تا رسیدن قم به شرایط عادی ادامه دهند.
محسن اروجی بیان کرد: به جزء مراکز آموزشی که در درصد رعایت پروتکلها در آن به دلیل تعطیلی کامل ۱۰۰ درصد بود در بقیه رسته و اصناف گله مندی هایی از عدم رعایت دستوالعملها توسط برخی افراد وجود دارد.
به گفته وی، عادی انگاری کرونا خطری است که ممکن است شرایط نارنجی کرونا را با دیگر به وضعیت قرمز بازگرداند.
اروجی عنوان کرد: استفاده از ماسک باید از درب منازل آغاز شود و از قدرت کنترل اجتماعی برای اجبار مردم برای استفاده از ماسک بهره ببریم.
مدیرکل مدیریت بحران قم همچنین اظهار داشت: از هر گونه برگزاری تجمعات در قم به ویژه در مناسبت های ملی و مذهبی در دو ماه آینده باید جلوگیری شود.
وی افزود: از رسانه های استان درخواست می کنیم آموزش و اطلاع رسانی در رابطه با کرونا را به صورت روزانه در دستور کار قرار دهند و مدام نسبت به این مساله تولید محتوا داشته باشند.
وضعیت کرونا در قم از روز پانزدهم آذرماه به حالت نارنجی درآمده است.
ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.
همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.