رشد۴۶درصدی کمک های مردمی قمی ها به کمیته امداد امام

مدیرکل کمیته امداد امام استان قم گفت :کمک های مردم نوع دوست وخیر قمی در طی ۹ماهه امسال از رشد۴۶درصدی نسبت به سال قبل برخوردار بوده است. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،اکبر میرشکار روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت:از ابتدای سال تاکنون ۴۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال کمک‌های مردمی در قم […]

مدیرکل کمیته امداد امام استان قم گفت :کمک های مردم نوع دوست وخیر قمی در طی ۹ماهه امسال از رشد۴۶درصدی نسبت به سال قبل برخوردار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،اکبر میرشکار روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت:از ابتدای سال تاکنون ۴۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال کمک‌های مردمی در قم جمع‌ آوری‌شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۴۶ درصدی داشته است.

وی افزود: این درخواست‌ها بیشتر برای تهیه جهیزیه،‌ ودیعه و اجاره مسکن، وام و کمک نقدی بوده که ۹۶ میلیارد ریال از محل کمک‌های مردمی برای این پاسخگویی به این درخواست‌ها هزینه شده و نسبت به پارسال ۱۰۹ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: در این مدت حدود ۱۹۵ هزار درخواست در کمیته امداد ثبت‌شده، درحالی‌که سال گذشته ۲۲ هزار و ۸۰۰ درخواست بوده که ۶۹ درصد افزایش‌یافته است.

وی ادامه داد: در این مدت ۸۴۴ خانواده که نیازمند یک کالا مثل یخچال، گاز، پکیج، بخاری و کولر بودند به کمیته امداد مراجعه نموده‌اند و در راستای پاسخگویی به این درخواست‌ها ۲ میلیارد ریال پرداخت‌شده است.

میرشکار بابیان این‌که ورودی و خروجی کمیته امداد قم یکسان شده است، ‌تصریح کرد: در چند سال گذشته گرچه تورم و هزینه خانواده‌ها بیشتر شده، ولی در زمینه مستمری خانواده‌ها رشد قابل‌توجهی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۲ هزار و ۴۸۹ خانواده شامل ۳۹ هزار و ۸۸۸ تَن تحت حمایت مستمر کمیته امداد قم است که از این تعداد، ۲۰ هزار و ۵۲۵ خانواده مستمری‌بگیر می‌باشند و امسال بیش از ۴۳۰ میلیارد ریال به این خانواده‌ها مستمری پرداخت‌شده است.

به گفته میرشکار،‌ جمع کمک مستمری کمیته امداد و کمک‌معیشت دولت در هرماه برای خانواده یک نفره ۲ میلیون و ۷۲۵ هزار ریال،‌ برای خانواده ۲ نفره چهار میلیون و ۸۱۵ هزار ریال،‌ برای خانواده سه نفره ۶ میلیون و ۴۸۵ هزار ریال،‌ برای خانواده چهار نفره هشت میلیون و ۳۷۰ هزار ریال و برای خانواده‌های پنج نفره ۹ میلیون و ۶۹۰ هزار ریال می‌باشد.

وی بابیان این‌که از سال ۹۵ تاکنون دریافتی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد ۴.۵ برابر شده، گفت: در ۹ ماه گذشته ۴۳۰ میلیارد ریال اعتبارات دولت به‌عنوان مستمری به‌حساب خانواده‌ها پرداخت‌شده است.

وی افزود: هزینه یک میلیارد ریالی برای ۵۸۰ سالمند زمین‌گیر، واریز ماهیانه یک‌میلیون ریال برای ۹۸۱ کودک زیر ۶ سال نیازمند، هزینه ۲۴ میلیارد ریال بابت فرانشیز درمانی، هزینه ۲ میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال برای یک هزار و ۲۱۳ بیمار صعب‌العلاج و پرداخت ۲۶ میلیارد ریال حق بیمه تامین اجتماعی برای ۲ هزار و ۴۰ زن سرپرست خانوار ازجمله این خدمات بوده است.

مدیرکل کمیته امداد قم ادامه داد: پرداخت ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال شهریه به دانشجویان تحت پوشش،‌ ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال کمک‌هزینه به ۱۹۰ دانشجوی دانشگاه سراسری و طلاب و پرداخت پنج میلیارد ریال به چهار هزار و ۱۸۱ دانش‌آموز تحت پوشش پرداخت‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۳۲ هزار و ۴۰۰ جفت کفش و ۲۱ هزار دست لباس بین کودکان توزیع‌شده که از محل کمک خیران، کمک‌های مردمی و ستاد مبارزه با کالای قاچاق بوده است.

وی به خدمات کمیته امداد در حوزه اشتغال اشاره و بیان کرد: در سال جاری ۵۵۰ میلیارد ریال برای اشتغال مددجویان اختصاص داده‌شده است که در این راستا یک هزار و ۱۲۷ تَن شناسایی شدند.

میرشکار افزود: حدود ۴۳۰ میلیارد ریال برای دریافت وام اختصاص یافت که فقط ۴۵۲ تَن موفق به دریافت وام شده‌اند و ۶۵۲ تَن به دلیل سخت‌گیری‌ بانک‌های عامل نتوانسته‌اند وام دریافت نمایند.

وی اضافه کرد: ۳۳۹ تَن نیز بالغ‌بر ۲۵ میلیارد ریال از صندوق امداد ولایت وام اشتغال دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: امسال تاکنون ۱۴ واحد مسکن برای مددجویان خریداری‌شده که در مقایسه با سال گذشته ۸۶ واحد کمتر بوده است و علت این مساله کاهش اعتبارات، کمک خیران و آورده خانواده‌ها می‌باشد.

میرشکار افزود: در این مدت ۵۲۳ تَن از ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند و یک هزار و ۵۵۷ خانواده نیز اجاره ماهیانه از ۲ تا سه میلیون ریال دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: در این مدت یک هزار و ۱۰ ازدواج بین خانواده‌های نیازمند در قم صورت گرفته که نسبت به ۹ ماه پارسال حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: ۱۰۵ میلیارد ریال بابت تامین جهیزیه نقدی و کالا به این خانواده‌ها کمک شده است و تا پایان سال ۳۰۰ زوج دیگر نیز از کمک جهیزیه کمیته امداد بهره‌مند خواهند شد.

به گفته میرشکار، صندوق قرض‌الحسنه کمیته امداد نیز به ۲ هزار و ۹۲۰ تَن از افراد نیازمند وام قرض‌الحسنه از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال پرداخت‌نموده است.

۶۰۰ خانواده تحت پوشش کمیته امداد قم از چرخه فقر خارج‌شده‌اند

وی بیان کرد: در یک سال گذشته ۶۰۰ خانواده تحت پوشش کمیته امداد خودکفا و از چرخه فقر خارج‌شده‌اند و نیازمند مستمری کمیته امداد نیستند.

وی خاطرنشان کرد: در ۱۷ بهمن‌ماه امسال جشن اشتغال و توانمندسازی یک هزار خانواده برگزار خواهد شد.

به گفته مدیرکل کمیته امداد قم، اعزام یک هزار و ۳۰۰ خانواده به اردوی زیارتی مشهد مقدس، اعزام ۵۰۰ تَن به پیاده‌روی اربعین، آموزش مهارت زندگی به پنج هزار و ۶۰۰ تَن و بهره‌مندی ۱۳ هزار تَن از سایر استان‌ها از برنامه‌های فرهنگی از دیگر اقدام‌های کمیته امداد قم بوده است.

وی افزود: در یک ماه گذشته ۲ هزار و ۲۰۰ حامی برای فرزندان یتیم و محسنین جذب‌شده است و با وجود این‌که یتیم بدون سرپرست در قم وجود ندارد، ‌ولی همچنان بیش از یک هزار تَن از فرزندان محسنین بدون حامی هستند.