راه اندازی ۲۴ مرکز مثبت زندگی توسط بهزیستی قم

مدیرکل بهزیستی قم گفت: راه اندازی مرکز جامع اعتیاد، مرکز کاهش آسیب های معتادان، راه اندازی ۲۴ مرکز مثبت زندگی، فعال سازی مرکز راه نوین و خانه های نیمه راهی به همراه افزایش ظرفیت های مراکز موجود از برنامه های مهم استان در سال ۹۹ بود. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،مهدی پهلوانی ستوده روز سه […]

مدیرکل بهزیستی قم گفت: راه اندازی مرکز جامع اعتیاد، مرکز کاهش آسیب های معتادان، راه اندازی ۲۴ مرکز مثبت زندگی، فعال سازی مرکز راه نوین و خانه های نیمه راهی به همراه افزایش ظرفیت های مراکز موجود از برنامه های مهم استان در سال ۹۹ بود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،مهدی پهلوانی ستوده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: سال ۹۹، ۳۰ هزار نفر از خدمات مشاوره ای اداره کل بهزیستی قم بهره مند شده اند.

به گفته وی، سال گذشته از محل پویش مردمی ایران همدل ۵ میلیارد تومان برای حمایت از افراد تحت پوشش جمع آوری شد.

پهلوانی، تعداد پرونده های تحت حمایت بهزیستی قم را ۳۵ هزار مورد اعلام کرد و  گفت: در سال گذشته به دلیل مشکلات کرونا و وضعیت معیشتی تعداد افراد مددجو هزار تن افزایش یافته است.

مدیرکل بهزیستی قم گفت: راه اندازی مرکز جامع اعتیاد، مرکز کاهش آسیب های معتادان، راه اندازی ۲۴ مرکز مثبت زندگی، فعال سازی مرکز راه نوین و خانه های نیمه راهی به همراه افزایش ظرفیت های مراکز موجود از برنامه های مهم استان در سال ۹۹ بود.

به گفته وی، تاکنون ۸ هزار پرونده الکترونیک در مراکز مثبت زندگی بهزیستی قم برای حمایت های معیشتی و مستمری های ماهانه تشکیل شده است.

پهلوانی ابراز داشت: سال گذشته ۵۷ موافقت نامه اصولی برای راه اندازی مراکز مختلف بهزیستی تاسیس شده است که ۱۶ مرکز جدید نیز سال ۹۹ وارد کمیسیون نظارت این اداره کل شده است.

وی خاطرنشان کرد: هوشمندسازی بعنوان یک پروژه مهم در اداره کل بهزیستی قم در حال عملیاتی شدن است و پرونده افراد تحت پوشش بصورت الکترونیک اسکن و بایگانی می شود.

مدیرکل بهزیستی قم یادآور شد: با راه اندازی ۲۴ مرکز مثبت زندگی بهزیستی امکان خدمات دهی محلی به افراد نیازمند فراهم شده است.

پهلوانی اظهار داشت: هوشمندسازی، محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده مهمترین اهداف بهزیستی در سطح کلان و همچنین استان قم است.

به باور وی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، طلاق و معلولیت بعنوان یک طرح مهم در قالب سلامت اجتماعی در خانواده در اداره کل بهزیستی قم طی ماه های گذشته آغاز شده است.

پهلوانی یادآور شد: سال گذشته حجم مشارکت های مردمی بیش تر از اعتبارات دولتی مصوب بوده است و بدون مشارکت مردمی برنامه های این سازمان روی زمین می ماند.

وی ابراز کرد: به دلیل اعتبارات پایین بهزیستی عمق و حجم مداخله این اداره کل در حل مشکلات افراد و خانواده های آسیب دیده اندک است.

ثبت ۱۹ فرزندخواندگی جدید در قم

معاون امور اجتماعی بهزیستی قم نیز در این جلسه گفت: دفتر توانمندسازی خانواده و زنان با هدف حمایت از زنان سرپرست خانوار، خانواده های دارای فرزند چند قلو و حمایت بیمه تامین اجتماعی زنان شاغل و سرپرست خانواده دایر شده است.

مریم علیشیری با بیان اینکه در دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی قم ۱۰۴ فرزند بی سرپرست یا بد سرپرست نهگداری می شود، افزود: ۱۳۷ فرزند نیز با اجازه دادگستری نزد اقوام درجه یک خود نگهداری می شوند و ماهانه حدود یک میلیون تومان کمک هزینه دریافت می کنند.

به گفته وی، سال گذشته ۱۵ مورد و طی سالجاری ۴ مورد فرزندخواندگی در بهزیستی قم به ثبت رسیده است و وضعیت روانی و رفاهی این کودکان تا دو سال توسط کارشناسان بهزیستی قم رصد و در صورت رضایت شناسنامه جدیدی برای آنها صادر می شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۶۵ کودک آسیب دیده بعد از مراقبت های اولیه بهزیستی قم به خانواده های خود عودت داده شده اند.

علیشیری ابراز داشت: سال گذشته همچنین در دفتر آسیب های اجتماعی بهزیستی قم ۴۰۲ کودک کار از خدمات آموزشی و حمایتی بهره مند شده و ۸۵ کودک نیز بصورت شبانه روز در یکی از مراکز اقامتی برای بهبود شرایط مهارت زندگی پذیرش شدند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی قم گفت: در قالب طرح دوستدار کودک، توانمندسازی کودکان کار قبل از شناسایی و معرفی توسط نیروی انتظامی و شهرداری رصد و دنبال می شود.

وی ابراز داشت: مرکز راه نوین با هدف حمایت از دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و مجموعه خانه امن نیز برای حمایت از خشونت خانگی همسران، آماده پذیرش افراد در معرض آسیب است.

به گفته علیشیری، ۱۷ هزار تماس سال گذشته با سامانه ۱۲۳ بهزیستی قم در خصوص مداخله در بحران مانند کودک آزاری، معلول آزاری، همسرآزاری، خودکشی و غیره برقرار شده که هشت هزار تماس مرتبط پیگیری شده است.

معلولیت بر اثر تصادفات رانندگی در قم رو به افزایش است

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی قم نیز ابراز کرد: سنجش به موقع شنوایی و بینایی برای پیشگیری از معلولیت و درمان زودهنگام به عنوان یک اصل مهم در بهزیستی قم دنبال شده است.

محمد علیمردانی گفت: در همین راستا ۶ مرکز پیشگیری از معلولیت ژنتیک در قم آماده پذیرش افراد در معرض معلولیت است و با وجود کاهش معلولیت ژنتیک در قم با اقدامات پیشگیرانه اما معلولیت بر اثر تصادفات رانندگی رو به افزایش است.

به باور وی، سال گذشته ۳۰ هزار نفر از خدمات مشاوره ای و روانشناختی بهزیستی قم استفاده کرده اند و سامانه ۱۴۸۰ نیز بصورت شبانه روزی در دسترس شهروندان برای مباحث مشاوره ای است.

وی اضافه کرد: با اقدامات مداخله ای و مشاوره ای دبیرخانه کاهش طلاق بهزیستی قم، ۱۵ درصد از متقاضیان طلاق به سازش و ادامه زندگی مشترک رضایت داده اند.

علمیردانی گفت: در دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیز طرح مانا با مشارکت کودکان و نوجوانان با برگزاری کارگاه های آموزشی برای افزایش مشارکت اجتماعی و کاهش آسیب ها در حال انجام است.

به کفته وی، دفتر پیشگیری از اعتیاد و درمان نیز با هدف کاهش آسیب اعتیاد، درمان و پیشگیری از اعتیاد با رویکردهای مداخله ای مختلف در حال فعالیت است و این مساله باعث کاهش معتادان متجاهر در سطح شهر شده است.

احداث ۱۱۴ واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی قم

رییس اداره هماهنگی موسسات غیردولتی، مشارکتهای مردمی و اشتغال بهزیستی استان قم نیز ابراز کرد: سال گذشته ۱۱۴ واحد مسکونی توسط بهزیستی قم احداث و به مددجویان تحویل داده شده است.

سید صادق میرئی بیان کرد: هم اکنون ۲۱۳ مرکز و موسسه مجوز فعالیت دریافت کرده و برای ۳۵ موسسه و مرکز جدید نیز مجوز فعالیت صادر خواهد شد.

به گفته وی، مشارکت های مردمی شهروندان قمی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، صد در صد رشد کرده است و شمار کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۶۱۸۲۵۸۸ بنام بهزیستی قم آماده دریافت کمک های مردمی است.

صدور ۱۷ هزار کارت معلولیت طی سال ۹۹

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قم نیز در ادامه این نشست خبری گفت: سال گذشته در مجموع ۱۷ هزار کارت جدید معلولیت در قم صادر شده است.

محمدعلی مقدم خواه ادامه داد: سال گذشته یک هزار و ۱۵۰ نفر به تعداد مددجویان اداره کل بهزیستی استان قم افزوده شده است.

به گفته وی، هم اکنون ۷ هزار و ۱۵۶ مددجو به صورت ماهانه از اداره کل بهزیستی قم با توجه به تعداد افراد خانواده و افراد معلول مستمری دریافت می کنند.

وی با اشاره به حمایت بهزیستی قم از ۲۰۰ دانشجوی در حال تحصیل گفت: سال گذشته همچنین ۳۹۸ تن از معلولان استان از خدمات متناسب سازی محیط زندگی بهره مند شدند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قم در پایان یادآور شد: سال ۹۸، ۵۸ خانواده دارای معلول از خدمات معافیت خدمت سربازی استفاده کرده اند.