شما اینجا هستید
اجتماعی » در آستانه عید قربان و دهه ولایت:عید قربان عید قدردانی از خداوند

در آستانه عید قربان و دهه ولایت جهت آشنایی بیشتر با فلسفه قربانی و آثار و نتایج این سنت حسنه خدمت حجه الاسلام و المسلمین اکرامی نژاد مشاور مدیرکل و مسول امور فرهنگی و روابط عمومی بهزیستی استان قم رسیدیم تا بعنوان یک کارشناس مذهبی و مددکار اجتماعی از سخنان ایشان بهره ببریم .
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،حاج آقا بفرمائید از عید قربان برای ما بیشتر بگوئید :
بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن تشکر و تبریک پیشاپیش دهه ولایت و اعیاد قربان و غدیر . بله یکی از کهن‌ترین آیین‌هایی که تقریبا در همه ادیان وجود داشته، آیین قربانی است که انسان‌ها برای رسیدن به تقرب الهی این آیین را انجام می‌دادند. در تمام ادوار تاریخ انسان‌ها برای در امان ماندن از غضب الهی و همچنین برای جلب خشنودی و رضایت او اقدام به قربانی می کردند و قربانی کردن رسمی دیرینه بوده که اسلام آن را راهی برای قرب و نزدیکی به خدا دانسته است. عملی که برای حاجیان واجب و جزء مناسک حج و برای دیگران مستحب مؤکد شمرده شده، حتی برخی از علماء این عمل را برای افرادی که توانایی دارند واجب دانستند. (زاد المعاد، علامه مجلسی،ص۴۲۸) در این سنت اسلامی آثار و نتایج شگفت انگیزی وجود دارد که به آن می‌پردازیم.
با عنایت به تاکیداتی که فرمودید در سیره معصومین مصداقهایی هم دارید ؟
بله : . پیامبر اکرم (ص) فرمود: شعبان ماه من و رمضان ماه خدا و بهار مستمندان است و عید قربان قرار داده شده تا (با ذبح قربانی) مستمندان را از گوشت قربانی سیر کنید. پس آنان را از این اطعام بهره مند سازید.»
حضرت امیر(ع) فرمود: اگر مردم می دانستند در قربانی (چه آثار و برکاتی) است، قطعاً قرض کرده و قربانی می کردند
پیامبر اکرم(صلی ‌الله ‌علیه ‌و آله) در حدیثی فرمودند: «یُغْفَرُ لِصَاحِبِ‏ الْأُضْحِیَّةِ عِنْدَ أَوَّلِ‏ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ‏ دَمِهَا، با ریختن اوّلین قطره خون قربانى، صاحب قربانى آمرزیده مى شود.» (من لا یحضره الفقیه،ج۲،ص۲۱۴)
دقت بفرمائید فایده قربانی کردن به اینجا ختم نشده و دامنه تأثیر آن به عبور از صراط هم کشیده می‌شود. باز نبی مکرم اسلام در حدیثی فرمودند: «اسْتَفْرِهُوا ضَحَایَاكُمْ فَإِنَّهَا مَطَایَاكُمْ عَلَى الصِّرَاط؛ قربانی‌های خود را ارزشمند بدانید. آنها اسبابی هستند برای عبور شما از صراط.» (همان، ص۲۱۳)

حاج آقا در شرایط همه گیری بیماری کرونا هستیم و مشکلات معیشتی مردم به نظر شما این همدلی و قربانی کردن و اطعام چه تاثیری در جامعه دارد ؟

خداوند در سوره کوثر سخن از عطای خیر کثیر به پیامبرش را مطرح کرده و از او می ‌خواهد در مقابل این نعمت قدردانی کرده و راه آن را برپایی نماز و قربانی کردن بیان داشته است و فرموده: «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ(کوثر/۲) پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن.» امروزه نیز هرگاه به مؤمنین نعمت ‌هایی خاص و بزرگ می ‌رسد آنها این دستور الهی را به جا می‌ آورد و برای خداوند قربانی کرده و در حقیقت از او تشکر می ‌کنند
بله الان به شکرانه سلامتی خود و خانواده و اطرافیان می توانیم به تنهایی یا به صورت اشتراکی مبالغی را جمع کنیم و قربانی کنیم بی شک مقبول است .
در ابتدای کلام ثمراتی که بیان شد همگی سبب صفای باطن و تقرب بنده به خالق خویش است. اما در پرتوی قربانی کردن یکسری آثار مثبت اجتماعی نیز ایجاد می‌شود و آن توسعه در رفاه عمومی است. چه بسا افرادی که روزها و ماه‌ها به دلیل فقر و نیازمندی از خوردن گوشت و غذایی لذیذ محروم مانده باشند. قربانی کردن و اهدای بخشی از گوشت قربانی می‌تواند این افراد را بهره مند سازد. اهدای گوشت قربانی به نیازمندان از دستورات قرآنی نیز است. همچنانکه خداوند فرموده: «فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ(حج/۲۲) پس از آنها بخورید و به درمانده مستمند بخورانید»
و نقش بهزیستی در جلب و جذب نذورات قربانی :
قربانی کردن و اهدای گوشت آن به نیازمندان و همسایگان از سنت ‌های اهل بیت نیز بوده و در این رابطه امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «كَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ وَ ابْنُهُ مُحَمَّدٌ ع یَتَصَدَّقَانِ‏ بِالثُّلُثِ‏ عَلَى‏ جِیرَانِهِمَا وَ بِثُلُثٍ‏ عَلَى‏ الْمَسَاكِینِ‏ وَ ثُلُثٍ یُمْسِكَانِهِ لِأَهْلِ الْبَیْت‏؛ علی بن حسین و فرزندش محمد علیهماالسلام یک سوم قربانی را صدقه می‌دادند و یکم سوم آن را به همسایگان می‌ بخشیدند و یک سوم دیگر را برای خانواده خویش نگه می‌داشتند.» (علل الشرایع،ج۲،ص۴۳۸)
بهزیستی قم هم همچون سنوات گذشته به عنوان واسطه خیر بین نیکوکاران ارجمند و نیازمندان واقعی آماده جمع آوری کمکهای مردمی ، نذورات ، گوسفند زنده و گوشت قربانی با هر میزان توان مالی جهت توزیع بین مددجویان است .
همشهریان نوع دوست و نیکوکار در روز عید سعید قربان می‌توانند همانند سالهای گذشته گوشت قربانی و نذورات خود را از طریق مراکز بهزیستی ، پایگاه های ثابت و سیار بهزیستی و یا تماس با شماره همراه ۰۹۱۰۹۰۷۳۲۰۵به دست نیازمندان برسانند همچنین برای پرداخت آسان و نقدی مبالغ اهدائی شماره کارت ۲۵۸۸-۷۶۱۸-۹۵۷۰-۶۳۶۷ مشارکتهای مردمی بهزیستی در نظر گرفته شده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

رهپویان-خبرنیوزقم | فرهنگ هنر | حوزه | اجتماعی| مذهبی