دریافت بیعانه، شگردی کلاهبرداری که کهنه نمی‌شود

رئیس پلیس فتا استان قم به شهروندان در خصوص پرداخت بیعانه در سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی که با درج آگهی فروش محصولات ارزان قیمت اقدام به کلاهبرداری از کاربران می‌کنند، هشدار داد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، سرهنگ‌ “علی موالی” اظهارداشت: دریافت بیعانه، یکی از شگردهای کلاهبرداری توسط مجرمان سایبری در سایت‌های فروشگاهی می‌باشد […]

رئیس پلیس فتا استان قم به شهروندان در خصوص پرداخت بیعانه در سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی که با درج آگهی فروش محصولات ارزان قیمت اقدام به کلاهبرداری از کاربران می‌کنند، هشدار داد.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، سرهنگ‌ “علی موالی” اظهارداشت: دریافت بیعانه، یکی از شگردهای کلاهبرداری توسط مجرمان سایبری در سایت‌های فروشگاهی می‌باشد به طوری که برخی کاربران به‌دلیل قیمت مناسب اجناس مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت می‌نماید که متاسفانه کلاهبرداران پس از دریافت وجه از پاسخگویی به تماس مالباختگان امتناع می‌کنند.
وی افزود: شهروندان باید دقت داشته باشند هرگونه پرداخت بیعانه در فروشگاه‌های آنلاین می‌تواند زمینه‌ساز کلاهبرداری اینترنتی از آنها شود، لذا تحت هیچ عنوان پیش از رویت و دریافت کالا مبلغی را به حساب فروشنده واریز نکنند.
سرهنگ موالی ادامه داد: با توجه به تأکیدات و هشدارهای پلیس و سایر نهادهای مربوطه متأسفانه این روز‌ها ساختمان پلیس فتا محل رفت و آمد مراجعه کنندگانی است که در خرید اینترنتی مورد سوء‌استفاده قرار گرفته و در چند ماه گذشته تعداد قربانیان افزایش چشمگیری داشته است.
رئیس پلیس فتا استان قم درباره چگونگی قرار نگرفتن در دام کلاهبرداران سایبری گفت: کاربران به سادگی فریب وعده‌های پوچ و تبلیغات اغوا کننده کلاهبرداران را نخورده و قبل از دیدن کالا و اطمینان اصالت آن و همچنین مدارک کالا اقدام به پرداخت بیعانه نکنند، همچنین در خصوص صحت هویت فرد مقابل بررسی‌های لازم را صورت دهند.
وی درباره کلاهبرداری‌های مالی و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی به شهروندان هشدار داد و گفت: برای خرید امن حتما از فروشگاه‌های دارای ای‌نماد هستند اقدام کنید. خرید از فروشگاه‌هایی که فقط در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و ای‌نماد ندارند اشتباه است.
سرهنگ موالی تاکید کرد: تا کالایی را از نزدیک ندیده‌اید به هیچ وجه مبلغی را به عنوان ودیعه واریز نکنید و بعد از دریافت کالا و اطمینان از کیفیت و قیمت آن، اقدام به پرداخت وجه کنید.