تمام خدمات بیمه ای تاپایان آبان ماه به‌صورت تمام الکترونیکی ارائه می‌شود

مدیرکل بیمه سلامت قم گفت: تمام خدمات این سازمان تا پایان آبان ماه امسال به‌صورت تمام الکترونیکی ارائه می‌شود و مجاز به دریافت سندهای غیرالکترونیکی نیستیم. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،محمدرضا فخاریان قمی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: با این اقدام بیمه‌شده‌ها دیگر نیازی به ارائه دفترچه درمانی به موسسه‌های تشخیصی […]

مدیرکل بیمه سلامت قم گفت: تمام خدمات این سازمان تا پایان آبان ماه امسال به‌صورت تمام الکترونیکی ارائه می‌شود و مجاز به دریافت سندهای غیرالکترونیکی نیستیم.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،محمدرضا فخاریان قمی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: با این اقدام بیمه‌شده‌ها دیگر نیازی به ارائه دفترچه درمانی به موسسه‌های تشخیصی درمانی و بیمارستان‌ها نخواهند داشت و تنها با ارائه شماره ملی خود مورد ویزیت و دریافت خدمات قرار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: تمام مراکز طرف قرارداد با بیمه سلامت می‌توانند با ورود به سامانه مربوطه اقدام به درخواست عقد قرارداد نمایند.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات لازم برای آموزش و ارائه خدمت به مراکز طرف قرارداد، ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ درصد مطب‌های بخش خصوصی طرف قرارداد، صد درصد داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تصویربرداری استان قم به سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت وصل شده‌اند.

به گفته فخاریان قمی، صد درصد داروخانه‌ها، آزمایشگاه و مراکز تصویربرداری درمانگاه‌های طرف قرارداد و ۵۵.۵ درصد بیمارستان‌های فعال، ۵۷ درصد آزمایشگاه‌های بیمارستانی و ۴۵ درصد مراکز تصویربرداری بیمارستان‌های قم به این سامانه متصل هستند.

وی خاطرنشان کرد: بیمه‌شده‌های بیمه سلامت می‌توانند با شماره‌گیری #۱۶۶۶*  از استحقاق سنجی دفترچه‌های بیمه خود مطلع شوند.

وی با اشاره به کاهش تدریجی کاربرد دفترچه بیمه، گفت: این اقدام به‌تدریج منجربه حذف فرآیندهای کاغذی خواهد شد؛ به همین منظور، از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری صدور دفترچه بیمه سلامت همگانی متوقف شد و صاحبان این دفترچه‌ها می‌توانند با صفحه اول دفترچه و یا کارت ملی به مراکز دولتی مراجعه کنند.

مدیرکل بیمه سلامت قم افزود: اگر تاریخ اعتبار دفترچه تمام شده باشد، بیمه‌شده می‌تواند به دفاتر پیشخوان مراجعه کند؛ کارتی برای وی صادر می‌شود تا خدمات بیمه دریافت نمایند.

وی بیان کرد: سامانه ارائه خدمات شهروندی بیمه سلامت به نشانی Eservices.ihio.gov.ir/esc خدمات از جمله احراز هویت بیمه‌شده بر اساس کد ملی و موبایل، امکان ارائه اطلاعات هویتی، امکان تغییر عکس و تمدید اعتبار بیمه برای بیمه‌شده‌های صندوق همگانی و روستاییان ارائه می‌کند.

وی افزود: همچنین در این سامانه امکان مشاهده کلیه نسخ شامل نام پزشک و کد ره‌گیری، ریز نسخ شامل خدمات تجویزی و خدمات ارائه شده وجود دارد و این سامانه در راستای کاهش تردد و ارائه خدمات جدید و تحقق دولت الکترونیک راه‌اندازی شده است.

فخاریان قمی اضافه کرد: عضویت در صندوق بیمه سلامت همگانی تا پایان شهریورماه امسال به‌صورت رایگان و بدون آزمون وسع صورت می‌گیرد و افراد فاقد بیمه می‌توانند برای دریافت دفترچه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

تعداد بیمه‌شده‌های بیمه سلامت در استان قم،‌ ۳۰۷ هزار و ۲۰۱ نفر در قالب پنج صندوق می‌باشد؛ از این تعداد، ۸۴ هزار و ۱۳۰ نفر عضو صندوق بیمه سلامت همگانی هستند که دفترچه رایگان دریافت می‌کنند.

۱۶ هزار و ۵۱۹ نفر نیز عضو صندوق بیمه ایرانیان،‌ ۵۴ هزار و ۲۲۳ نفر عضو صندوق بیمه روستاییان، ۹۱ هزار و ۶۶۰ نفر عضو صندوق سایر اقشار و ۶۰ هزار و ۶۶۹ نفر عضو صندوق کارکنان دولت هستند.

۱۲ دفتر پیشخوان در استان قم با بیمه سلامت طرف قرارداد هستند که همشهریان برای دریافت خدمات صدور و تعویض دفترچه می‌توانند به این دفاتر مراجعه کنند.