تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو قم در مدار بهره‌برداری قرار گرفت

پروژه توسعه، بازسازی و ارتقا تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو شهر قم با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال مورد توسعه، در هفتمین هفته از پویش الف_ب_ایران با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور و استاندار قم به بهره‌برداری رسید. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان […]

پروژه توسعه، بازسازی و ارتقا تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو شهر قم با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال مورد توسعه، در هفتمین هفته از پویش الف_ب_ایران با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور و استاندار قم به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، پروژه توسعه، ارتقا و بازسازی تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو قم که از آبان ماه سال ۹۷ آغاز شد و در روزهای پایان سال ۹۸ به پایان رسید و امروز با حضور مهندس جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، دکتر سرمست استاندار  و جمعی از مسئولان استان قم در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

این تصفیه‌خانه با ظرفیت تصفیه ۵۰ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه‌روز و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

بهبود تصفیه فیزیکی، نوسازی تجهیزات الکترومکانیکال فرسوده، ارتقا ایمنی واحد کلرزنی و تکمیل محوطه‌سازی از جمله اقداماتی است که در راستای توسعه، ارتقا و بازسازی تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو شهر مقدس قم به انجام رسیده است.

یادآور می شود در حال حاضر شبکه فاضلاب در ۵۰ درصد شهر قم اجرا شده و نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت شهر تحت پوشش این شبکه قرار دارند.

***

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خبر داد:

بهره‌برداری از ۱۵ تصفیه خانه فاضلاب در سال جاری

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: امسال در قالب پویش هر هفته الف_ ب_ایران ۱۵ تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت بیش از ۴۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس حمیدرضا جانباز صبح امروز در آیین افتتاح و بهره‌برداری پروژه توسعه، بازسازی و ارتقاء تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو استان قم که در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در تالار آب شرکت آب و فاضلاب استان قم برگزار شد، با بیان اینکه ما هم به لحاظ مصرف و هم به لحاظ شیوع ویروس کرونا در شرایط خاصی در صنعت آب و فاضلاب هستیم اظهار کرد: ارتقاء پایداری صنعت آب و فاضلاب امسال در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته و تأکید شده که باید تاب‌آوری سازمان افزایش پیدا کند و در مرحله اول موضوع صیانت از سلامت همکاران است.

وی با تأکید بر اینکه اگرچه همکاران آب و فاضلاب در خط مقدم مبارزه با کرونا نیستند اما نقش بسزایی در تأمین بهداشت و سلامت عمومی دارند خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که ما باید در زمینه ویروس کرونا مورد توجه ما باشد این است که وضعیت عادی نگاری نشود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با تأکید بر ضرورت تاب‌آوری اقتصادی شرکت آبفا گفت: باید خودکفایی اقتصادی در شرکت ایجاد شده تا خصوصاً در سال‌هایی چون امسال که شرایط اقتصادی مشکل‌تر است بتوانیم خدمات را با کیفیت خوب ادامه دهیم.

وی با اشاره به افزایش دما و تداخل آن با افزایش میزان مصرف آب به دلیل شیوع کرونا گفت: در حال حاضر حدود ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش مصرف آب داریم که خیلی زود ما را به شرایط پیک مصرف می‌رساند و باید برنامه‌های منسجمی برای مقابله با این موضوع پیش‌بینی شود.

جانباز با تأکید بر آماده‌بودن تأسیسات آب و فاضلاب برای شرایط سخت گفت: تأمین آب پایدار در این شرایط سخت باید در دستور کار تمام ارکان شرکت آب و فاضلاب قرار بگیرد.

وی با اشاره به تحقق موضوع یکپارچگی در صنعت آب و فاضلاب تصریح کرد: در این طرح بزرگترین کوچک‌سازی دولت شکل گرفت و بیش از ۹ هزار و ۵۰ پست دولتی حذف شد که بیش از هزار و ۵۰۰ مورد آن پست مدیریتی بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با تأکید بر اینکه با این اقدام پروژه‌ها سرعت گرفته و هم‌گونی پروژه‌ها محقق خواهد شد افزود: ظرف چندماه آینده تمام هموطنان خصوصاً در بخش روستایی از ثمرات این طرح منتفع خواهند شد.

وی سرعت در خدمات‌رسانی و ارتقاء کیفیت خدمات را مورد تأکید قرار داد و گفت: امسال در قالب پویش هر هفته الف، ب ایران برنامه‌های گسترده‌ای را پیش‌بینی کردیم که هدف‌گذاری شد تا ۱۵ تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت بیش از ۴۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مهندس جانباز گفت: تصفیه‌خانه قم ۲۴۱مین تصفیه‌خانه‌ای است که هدف‌گذاری شده و از ابتدای سال ۳ تصفیه خانه را وارد مدار کرده‌ایم و ظرفیت تصفیه‌خانه‌های جدید به ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز رسید.

وی با اشاره به ویژگی‌های این تصفیه‌خانه خاطرنشان کرد: همکاران ما در قم به این باور رسیده‌اند که می‌شود به بخش خصوصی ایرانی اعتماد کرد و به تولید و تولیدکننده توجه شده و اینکه ما سهمی داشته باشیم در اشتغال ایرانی بسیار قابل تقدیر است و من بابت این اقدام از مدیرعامل شرکت آبفا استان قم و همکاران این شرکت تقدیر می‌کنم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با تأکید بر اینکه این پروژه از مصادیق اقتصاد مقاومتی است اظهار کرد: ما اگر اعتقاد داریم اقتصاد مقاومتی توجه به اقتصاد درون‌زا است مصداق آن همین استفاده از بخش خصوصی ایرانی است.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از پساب گفت: باید همکاران ما اهتمام ویژه به واگذاری انشعابات فاضلاب و افزایش لوله‌گذاری در این بخش داشته باشند و از سرمایه‌گذاری صورت گرفته باید استفاده مطلوب شود.

مهندس جانباز با اشاره به کیفیت قابل توجه پساب بیان کرد: می‌شود نسبت به استفاده مجدد از پساب اهتمام ویژه داشت و باید ظرفیت انشعابات افزایش پیدا کند.

***

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم خبر داد:

واگذاری ۱۲۶هزار فقره انشعاب فاضلاب در قم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از واگذاری ۱۲۶ هزار فقره انشعاب فاضلاب در مناطق مختلف شهر قم خبر داد و گفت: تصفیه‌های فاضلاب قم سالانه حدود ۳۸ میلیون مترمکعب پساب تولید می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، علی جان صادق پور صبح امروز در آیین افتتاح و بهره‌برداری پروژه توسعه، بازسازی و ارتقاء تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو استان قم که در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در تالار آب شرکت آب و فاضلاب استان قم برگزار شد، با اشاره به یکپارچه‌سازی امور مربوط به شرکت آب و فاضلاب اظهار کرد: بحث یکپارچه‌سازی از فروردین‌ماه آغاز شده و پس از صدور ابلاغیه‌ها تا نیمه اردیبهشت‌ماه تمام امور مرتبط با یکپارچه‌سازی انجام شد.

وی با بیان اینکه با وجود یکپارچه‌سازی پروژه‌های آب و فاضلاب با سرعت در حال پیگیری است گفت: پیش‌بینی می‌کنیم طبق پیش‌بینی تا پایان مردادماه به برنامه قبلی دست پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به افتتاح پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو قم گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بوده که مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مطالعات اولیه فاضلاب قم از سال ۶۵ آغاز شده است افزود: در مرحله اول هزار و ۶۸۶ هکتار و ۳۵۰ هزار نفر زیر پوشش قرار گرفتند و مرحله دوم برای پوشش ۸۰۰ هزار نفر بود که هنوز اجرایی نشده است.

صادق پور پردیسان، مناطق دو، سه و ۶ و هفت شهرداری را جزو مناطق تحت پوشش فاضلاب عنوان کرد و افزود: تاکنون ۱۲۶ هزار فقره انشعاب فاضلاب در مناطق مختلف شهر واگذار شده و ۳۸ میلیون مترمکعب تولید پساب صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به چالش‌های فاضلاب استان قم گفت: ۱۲۰ کیلومتر شبکه نیاز به اصلاح و بهسازی دارد و هر روز در قسمت‌هایی از شهر دچار مشکلاتی می‌شویم که به طور مرتب این بخش‌ها بازسازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: تا ۱۰ سال آینده باید ۳۰۰ کیلومتر خط فاضلاب شهر بازسازی و اصلاح شود که یکی از راهکارها در این زمینه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه است.

وی با بیان اینکه ۸ مدول تصفیه خانه با جمعیت ۳ میلیون نفر برای شهر قم پیش‌بینی شده است گفت: تصفیه خانه فاضلاب شماره دو قم دچار مشکلات متعددی از آن جمله فرسودگی بالا، راندمان پایین بخش‌های مختلف، افزایش پارامترهای ورودی نسبت به طراحی اولی، عدم ایمنی کلرزنی، عدم عملکرد مناسب آشغالگیر و… بود.

دکتر صادق پور از تخصیص ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور ارتقا، توسعه و بازسازی این تصفیه خانه با استفاده از ۵۵ درصد منابع داخلی و ۴۵ درصد منابع استانی خبر داد و گفت: اضافه کردن واحد شن‌گیر، طراحی و احداث دانه‌گیر، ساخت و نصب آشغال‌گیر ریزدانه، اجرای سیستم جمع‌آوری کفاب و لجن، استانداردسازی کانال‌های برق، ترمیم و اجرای پوشش ضدخوردگی برای سطوح بتنی در معرض آسیب، نوسازی تجهیزات الکترومکانیکال مستهلک، اصلاح و ایمن‌سازی واحد کلرزنی و اصلاح مشکلات هیدرولیکی تصفیه‌خانه‌ جزو بخش‌های این پروژه بوده است.

***

معاون استاندار قم خبر داد:

رفع نقاط حاد و بحرانی فاضلاب پردیسان

معاون امور عمرانی استاندار قم گفت: با اقداماتی که در یکسال گذشته توسط شرکت آب و فاضلاب انجام شده نقاط حاد و بحرانی فاضلاب پردیسان رفع شده است.

به گزارش روابط عمومی آب و فاضلاب استان قم، محسن بهشتی صبح امروز در آیین افتتاح و بهره‌برداری پروژه توسعه، بازسازی و ارتقاء تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو استان قم که در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با حضور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در تالار آب شرکت آب و فاضلاب استان قم برگزار شد، با تقدیر از شرکت آب و فاضلاب استان که همواره در ارزیابی‌های استان جزو شرکت‌های برتر بوده‌اند اظهار کرد: دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت نیرو همواره جزو شرکت‌های برتر استان هستند.

وی با اشاره به یکپارچه‌های شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی افزود: با این وجود هیچ خللی در پروژه‌های عمرانی شهری و روستایی صورت نگرفت.

معاون استاندار قم با بیان اینکه بخش فاضلاب پردیسان نیازمند همراهی بوده و باید به سرانجام برسد، تصریح کرد: با اقداماتی که در یکسال گذشته انجام شده نقاط حاد و بحرانی رفع شده و با این وجود باید طرح فاضلاب اصلی پردیسان اجرا شده تا به طور کلی مشکل حل شود و در این زمینه نیازمند همراهی آب و فاضلاب کشور هستیم.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه روستایی در بخش مرکزی و جعفرآباد مشکلاتی داریم گفت: با افزایش گرمای هوا مشکلات در این بخش‌ها افزایش یافته و امیدواریم با برنامه‌ریزی این مشکلات رفع شده و مردم دچار معضل نشوند؛ تخصیص سهم انتقال آب از سرشاخه‌های دز به بخش جعفرآباد و خلجستان هم مورد تأکید است.

بهشتی با اشاره به افتتاح تصفیه‌خانه شماره دو فاضلاب گفت: امیدواریم بتوانیم از پساب این فاضلاب به درستی استفاده کنیم؛ طی سال‌های اخیر به درستی از پساب استفاده نشده است و با توجه به سرمایه‌گذاری زیادی که توسط وزارت نیرو انجام می‌شود تاکنون با تخصیص وزارت نیرو به بخش‌هایی تخصیص صورت گرفته که حجم آنچنانی نداشته است.

وی افزود: پساب، آب پایدار برای بخش صنعت است و می‌توان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بخش زیادی از مشکلات این بخش را حل کرد.

معاون استاندار قم با اشاره به فعالیت چشم‌گیر شرکت آب و فاضلاب استان در توسعه استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی بیان کرد: خوشبختانه در دوره مدیریت آقای صادق پور از حداقل فضاهای موجود در راستای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و تأمین منابع انرژی مورد نیاز استفاده شده است.