“بادام تلخى به نام سانسور”

گمان نمی کنم درون اين مملكت مساله اى باشد كه شما روى آن دست بگذارید اما مسئولان بابت آن، آه و ناله ملت را در نياورده باشند. پایگاه خبری رهپویان قم /گروه فرهنگ وهنر :گمان نمی کنم درون اين مملكت مساله اى باشد كه شما روى آن دست بگذارید اما مسئولان بابت آن، آه و […]

گمان نمی کنم درون اين مملكت مساله اى باشد كه شما روى آن دست بگذارید اما مسئولان بابت آن، آه و ناله ملت را در نياورده باشند.

پایگاه خبری رهپویان قم /گروه فرهنگ وهنر :گمان نمی کنم درون اين مملكت مساله اى باشد كه شما روى آن دست بگذارید اما مسئولان بابت آن، آه و ناله ملت را در نياورده باشند.

مثلا يكى از آنها سانسور فيلم و سريال است كه بينندگان و اهالی فيلم و سينما را به ستوه آورده.
احتمالا برخى افراد عجول و اهل قضاوت، ميگويند: يعنى اينقدر خيالت راحت است كه تنها مشغله و دغدغه ات شده سانسور فيلم و سريال؟!
ولی در پاسخ باید بگویم که نه دوست من … خيالم راحت نيست، بلكه اينقدر درد و رنج فراوان دارم كه گاه براى فرار از آنها و مشغول كردن ذهن به امرى ديگر، به ديدن فيلم پناه ميبرم تا شايد ذره اى ذهن خود را از مشكلات منحرف كرده و اندكى آسوده بگيرم. و بدون شک حال و روز دیگر هموطنان نیز شبیه من می باشد و هر کدام به نوبه خود دستخوش آسیب‌هایی از اعمال سانسور می شوند.
اما دردا زمانی كه به پناهگاهى پناه مى برى كه خود سر تا پا درد است. که نه تنها دردت را نمى كاهد، بلكه دردى افزون بر ديگر دردهايت مى شود.(در همه زمینه ها)
احتمالا ذهن با اين پرسش روبرو مى شود كه چرا و چگونه سانسور فيلم باعث رنجش خاطر بسيارى از افراد جامعه مى شود. و چه بسا ده ها دلیل و توجيه پیرامون لزوم سانسور فيلم براى خود و ديگران بياوريد كه ممكن است برخى از آنها تا حدودی بجا باشد.
اما موضوعی که نسبت به آن غفلت شده است دغدغه، نياز و نظر منتقدان و مخالفان سانسور است که سالهاست مورد بى توجهى و بی مهری قرار گرفته است.
متاسفانه فيلم و سریال را نیز، آنقدر مسئولان دستخوش تمايلات و توجیهات خویش نموده اند كه آسیب های بسیار عمیقی به اصل پیکره ی فیلم ها وارد نموده که قطعاً علاقه مندان فیلم و سریال آن را به خوبی درک می کنند و بابت آن رنج می برند. همین موضوع باعث می شود که مردم نسبت به این ساختار مهم و تاثیرگذار فرهنگی – اجتماعی، فراری شده و از دیدن فیلم کاملا پشیمان شوند.
مطلب قابل تأمل این است که فيلمهای سانسور نشده، طبق قوانین در سيماى جمهوری اسلامی نمایش داده نمی شود، اما چند سايت نيز كه در آن فیلم سانسور نشده قابل دانلود بود را گویا اخیرا فیلتر كرده اند.
فرد علاقه مند به هنر سینما مى داند كه با سانسور كردن فيلم، تا چه اندازه به داستان و محتوای يك فيلم آسيب وارد می شود و بيننده را سر درگم مى كند
و در نهايت از ديدن فيلم پشيمان می شود.
متاسفانه سانسور، يك مشكل و ضايعه عميق و دردناك فرهنگى است كه آسيب هاى آن به مراتب بسيار بيشتر از حسن هاى آن است که مجال پرداختن بدان در این مقال نمی باشد.
داريوش كشاورز-* كنشگر اجتماعى، فرهنگى، مطبوعاتى استان فارس- شيراز*
١٤٠٠/٠٢/٠٦