اگر مردم درمصرف آب صرفه جویی کنند،شوری آب کمتری خواهیم داشت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت:هم اکنون ای سی آب شرب قم که میزان سنجش شوری آب هست،در قم ۱۱۰ از کیفیت خوبی برخوردار است که گاهی اوقات این میزان به علت تعمیرات خطوط انتقال آب از سرشاخه های دز به قم ویا افزایش بی رویه مصرف آب،حتی تا۳۰۰۰هزار هم میرسد ومنجر به […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت:هم اکنون ای سی آب شرب قم که میزان سنجش شوری آب هست،در قم ۱۱۰ از کیفیت خوبی برخوردار است که گاهی اوقات این میزان به علت تعمیرات خطوط انتقال آب از سرشاخه های دز به قم ویا افزایش بی رویه مصرف آب،حتی تا۳۰۰۰هزار هم میرسد ومنجر به افزایش شوری آن میشود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،دکتر علی‌جان صادق‌پور امروز در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قم که همزمان با هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق، در تالار آب شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد، با اشاره به یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری اظهار کرد: با این کار کل فعالیت‌های مربوط به آب و فاضلاب شهرها و روستاها که پیش از این در دو شرکت صورت می‌گرفت به صورت یکپارچه دریک شرکت انجام می‌شود که در قم با ارتباط خوب و مطلوبی که وجود داشت در کمترین زمان این کار محقق شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره میزان شوری آب در قم گفت:هم اکنون ای سی آب شرب قم که میزان سنجش شوری آب هست،در قم ۱۱۰ از کیفیت خوبی برخوردار است که گاهی اوقات این میزان به علت تعمیرات خطوط انتقال آب از سرشاخه های دز به قم ویا افزایش بی رویه مصرف آب،حتی تا۳۰۰۰هزار هم میرسد ومنجر به افزایش شوری آن میشود.

وی با بیان اینکه در کنار این مسئله هم‌افزایی در حوزه کاری، مالی، خدمات و نیروی انسانی ایجاد شده است گفت: یکپارچه‌سازی موجب می‌شود مردم استان از خدمات صنعت آب بیش از پیش بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به مشکل برخی روستاهای استان در حوزه آبی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر توانستیم با استفاده از ظرفیت شهر مشکل این روستاها را تا حدود زیادی برطرف کنیم ضمن اینکه مجتمع‌های روستایی در بخش‌های استان فعال شدند و خدمات وسیعی را به مردم ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار مشترک فاضلاب شهری و بیش از ۳۳۱ هزار اشتراک آب در استان داریم گفت: تقریباً کل جمعیت استان از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند و شبکه فاضلاب هم حدود ۴۰ درصد جمعیت استان را در حال حاضر زیر پوشش قرار داده است.

دکتر صادق پور با بیان اینکه ۵۰ درصد شبکه فاضلاب شهر اجرا نشده که در برنامه بوده و به مرور اجرا خواهد شد یادآور شد: سال گذشته شرکت آب و فاضلاب براساس برنامه‌ای که داشت توانست اهداف خود را به طور کامل محقق و خدمات خوبی به مردم ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه در بحث کرونا هم به نوعی دومین دستگاه درگیر با این موضوع بودیم ابراز داشت: لازم بود ما خدمات ارائه می‌کردیم تا همکاران مرکز بهداشت به موفقیت دست پیدا کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با تأکید بر اینکه در اوج این بیماری خدمات نه تنها منقطع نشد بلکه از نظر کمی و کیفی ارتقا یافت، تصریح کرد: با شیوع کرونا ۱۰ درصد افزایش مصرف آب داشتیم و با افزایش کلرزنی تمام تلاش خود را برای تحقق شاخص‌های بهداشتی به کار بستیم.

وی با اشاره به تورم در کشور و افزایش هزینه‌ها در دوران کرونا گفت: با وجود اینکه با شیوع کرونا کاهش درآمد هم داشتیم اما با دستور وزیر متعهد بودیم که با مشترکین مدارا کرده و برای وصول مطالبات اقدامی صورت نگیرد و تا حدود یک ماه هم قبض چاپ نشد و این مسئله فشار زیادی به ما وارد کرد اما با تمام این مشکلات با انسجام درون استان توانستیم خدمات را کامل ارائه کنیم.

دکتر صادق پور با بیان اینکه سال گذشته پروژه‌های متعددی در استان اجرا شد اظهار کرد: تصفیه‌خانه شماره دو استان افتتاح و ۶۰ کیلومتر شبکه آب و فاضلاب اجرا شد؛ بیش از ۹ حلقه چاه حفاری و وارد مدار شد و با برنامه‌ای که در حوزه افزایش تاب‌آوری تأسیسات آبی داشتیم توانستیم گام‌های خوبی هم در این زمینه برداریم.

وی با اشاره به اینکه تلاش داریم پروژه‌های امسال را به گونه‌ای اجرا کنیم که در پیک مصرف و در حوادث دچار چالش و بحران نشویم، تأکید کرد: همین امروز دچار مشکلاتی در برخی بخش‌های استان هستیم که تلاش داریم با اجرای پروژه‌ها این مشکل را رفع کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اجرای دو مزرعه ۱۰۰ کیلوواتی تولید انرژی‌های پاک گفت: درصدد هستیم استفاده از انرژی پاک را توسعه دهیم و تأسیسات را به ظرفیت تأمین برق اضطراری هم مجهز کردیم تا قطع خدمات صورت نگیرد.

وی مهم‌ترین اهداف و سیاست‌های شرکت آبفا استان را اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام دانست و افزود: پروژه‌ای در استان نداریم که معطل‌مانده و فعال نباشد و سعی داریم با اولویت حمایت از تولید داخلی در بخش تأمین تجهیزات و اجرای پروژه‌ها هرچه سریع‌تر این پروژه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با تأکید بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ابراز داشت: یک نمونه مهم آن تولید اسکروپمپ فاضلابی است که در انحصار شرکت‌های اروپایی بود و با همت استان در کشور تولید شد و بخش مهمی از تجهیزات آب و فاضلاب کشور را تأمین خواهد کرد.

وی با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب اظهار کرد: عمده منابع آبی استان قم از خارج از استان تأمین می‌شود و این یک نقطه ضعف برای استان است که نمی‌توانیم متکی به منابع آب داخل استان باشیم؛ هرچه ظرفیت تأمین آب هم در استان داشتیم وارد مدار شده و بیش از این امکان افزایش منابع داخلی وجود ندارد.

دکتر صادق پور با اذعان به اینکه تحقق کاهش مصرف آب تنها با کار فرهنگی امکان‌پذیر است تصریح کرد: رسانه‌ها به عنوان وظیفه ملی و انسانی در راستای فرهنگ‌سازی کاهش مصرف آب گام بردارند.

وی با تأکید بر اینکه با وجود ظرفیت پایین منابع آبی استان، چاره‌ای جز مدیریت مصرف آب نداریم، مصرف آب خانگی را بالا دانست و گفت: سرانه مصرف روزانه در شهر قم حدود ۱۶۰ لیتر است که باید به حدود ۹۰ لیتر برسد و اگر مصرف کاهش نیابد احتمال اینکه طی سال‌های آینده با مشکل مواجه شویم وجود دارد.

در ادامه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان مصرف برق در بخش صنعت استان رو به افزایش می‌باشد و درحال حاضر ۳۰ درصد انرژی برق توزیعی را به خود اختصاص داده‌است.

مهدی آهنین پنجه که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق در این نشست خبری مشترک حضور داشت، بیان کرد: حوزه صنعت که یک درصد مشترکین استان را تشکیل می‌دهد بااین درصد مصرف نشان‌دهنده حرکت قم به سمت صنعتی شدن  می‌باشد.

وی ادامه داد:‌ شرکت توزیع نیروی برق قم ۵۷۴هزار مشترک در بخش خانگی، صنعتی، کشاورزی و سایر اقشار دارد که بخش خانگی با داشتن ۸۰ درصد مشترکین ۳۶ درصد میزان مصرف را به خود اختصاص داده‌است.

وی افزود: بخش کشاورزی که کمتر از یک درصد مشترکان است ۱۲ و دو دهم درصد مصرف و بخش تجاری هم که ۱۳ و ۶ دهم درصد مشرکین را دارد ۹وهفت دهم درصد انرژی برق توزیعی استان را مصرف می‌کند.

آهنین‌پنجه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید مراقب باشیم تا از خط قرمز پیک مصرف عبور نکنیم تا دچار خاموشی نشویم.

وی بیان کرد: برای سال جاری ۸۰ مگاوات صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف مصرف برق استان هدف‌گذاری شده‌است.

وی ادامه داد: در حوزه کاهش تلفات و میزان خاموشی‌ها نیز شرکت توزیع نیروی برق استان قم بهتر از هدف‌گذاری صورت گرفته عمل کرده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قم گفت: این شرکت در زمینه تولید پراکنده برق با استفاده از سوخت گاز و انرژی‌های تجدید پذیر همچون نیروی خورشیدی فعال است.

وی بیان کرد: زیرساخت‌های توزیع نیروی برق استان در حال افزایش است و در این رابطه به سمت استفاده از سامانه‌های الکترونیکی برای افزایش رضایت‌مندی مشترکین حرکت می‌کنیم.

وی همچنین در این نشست به خسارت مالی شرکت توزیع نیروی برق استان در اثر پرداخت نکردن مطالبات توسط شماری از مشترکین و همچنین سرقت سیم از خطوط انتقال اشاره کرد.

مدیر امور انتقال نیروی برق قم نیز در این نشست گفت: کار انتقال انرژی برق تولیدشده از نیروگاه‌ها به شبکه توزیع در سطح استان به‌صورت شبانه‌روزی در جریان است.

علی‌اکبری رودسرایی افزود: طول مدار انتقال استان بیش از ۱۴۵ کیلومتر است که با تلاش مستمر کارشناسان این حوزه به‌روزرسانی می‌شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم امسال در زمان پیک میزان مصرف برق در قم به ۹۵۲ مگاوات برسد که با همکاری مردم این رقم قبل کاهش است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری کلانی برای ایجاد زیرساخت‌ها در بخش انتقال و توزیع نیروی برق استان صورت گرفته است و اگر صرفه‌جویی در اوج پیک مصرف توسط مردم رعایت شود، نیازی نیست که مجدد سرمایه بسیار زیادی برای توسعه شبکه انتقال برای پاسخگویی به مصرف پیک هزینه شود.

اکبری رودسرایی گفت: در بخش انتقال نیروی برق استان طرح‌های متعددی در حوزه ایجاد پست‌های جدید و افزایش ظرفیت خطوط انتقال با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد تومان در حال انجام است.

وی بیان کرد: همکاران ما در تلاش هستند تا برای لحظه‌ای برق مشترکان قطع نشود، در برخی اوقات هم ممکن است حوادث غیرمترقبه موجب قطع برق شود.