افتتاح و کلنگ زنی ۱۲ پروژه آبفا با اعتبار ۹۷۰ میلیارد ریال

همزمان با سومین رو از هفته دولت ۱۲ پروژه شرکت آب و فاضلاب استان قم با حضور استاندار قم و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اعتباری بالغ بر ۹۷۰ میلیارد ریال افتتاح و کلنگ زنی شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان […]

همزمان با سومین رو از هفته دولت ۱۲ پروژه شرکت آب و فاضلاب استان قم با حضور استاندار قم و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اعتباری بالغ بر ۹۷۰ میلیارد ریال افتتاح و کلنگ زنی شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، استاندار قم پس از آیین افتتاحیه و کلنگ زنی در محل پروزه های آب و فاضلاب در مراسمی که با حضور جمعی از معاونین استانداری، فرماندار و مسئولان استان برگزار شد ضمن تبریک ایام دهه ولایت و گرامیداشت یاد و خاطر شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت با قدردانی از اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب در قم ابراز داشت: این پروژه‌ها با حمایت‌های بی‌دریغ شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و تلاش و پشتکار مثال‌زدنی مجموعه آب و فاضلاب استان به انجام رسیده است و ما نیز خود را ملزم به حمایت این اقدامات مؤثر می‌دانیم.

وی در ادامه یکی از معضلات جدی بخش پردیسان را مسئله فاضلاب ذکر کرد و گفت: با همت بلند و کار اساسی و اصولی که در این زمینه انجام شده مشکلات در حال رفع شده است.

مهندس مهدی صادقی با اشاره به بهره‌برداری از پکیج تصفیه فاضلاب پردیسان ابراز داشت: این تصفیه‌خانه می‌تواند به عنوان نمونه آزموده شود و اگر عملکرد مؤثری داشت، احداث آن را در سایر نقاط ادامه دهیم.

وی در پایان سخنان خود با قدردانی از صبر و شکیبایی مردم و تشکر از همت و تلاش کسانی که در این پروژه‌ها همکاری و همراهی کردند گفت: ما این اقدامات را برای خودمان و همکارانمان توفیق می‌دانیم.

*حل مسائل آب و فاضلاب قم جزو اولویت‌های وزارت نیرو است

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این مراسم، همراهی، همدلی و حمایت‌های استاندار قم را در اجرای پروژه عمرانی به ویژه پروژه‌های آب و فاضلاب مهم ارزیابی کرد و گفت: حل مسائل و مشکلات آب و فاضلاب قم جزو اولویت‌های مجموعه وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه قم از معدود مناطق کشور است که هم از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و هم از اعتبارات بانک توسعه اسلامی در بخش‌های آب و فاضلاب بهره‌مند شده است، خاطرنشان کرد: تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب بزرگ شهر قم نیز از جمله پروژه‌هایی که است که از اعتبارات بانک توسعه اسلامی بهره‌مند است که با تکمیل آن، آب با کیفیت در اختیار شهروندان و روستایی استان قم قرار خواهد گرفت.

مهندس حمیدرضا جانباز با بیان اینکه در بخش فاضلاب نیز از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی اقدامات بسیار خوبی در شهر قم صورت گرفته است، گفت: بهره‌برداری از شبکه‌های فرعی، اصلی و انتقال فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب از جمله این پروژه‌ها است.

وی با بیان اینکه در هفته دولت سال جاری افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌های آب و فاضلاب در سراسر کشور با اعتباری بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به انجام خواهد رسید گفت: امسال در ۷۹۰ روستای کشور پروژه‌های قابل افتتاح داریم که ۵۰۰ هزار نفر از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به پروژه‌های فاضلاب در دست اجرا در نقاط مختلف کشور، از افتتاح ۵ تصفیه‌خانه خبر داد و گفت: پکیج فاضلابی که امروز در قم افتتاح شد یکی از این مجموعه‌ها است.

* لزوم بازچرخانی آب و استفاده از پساب در فضای سبز

وی با بیان اینکه قم با چالش اقلیم و کمبود آب مواجه است، بازچرخانی آب و استفاده از پساب را جزو اولویت‌های وزارت نیرو برای عبور از شرایط کم‌آبی اعلام کرد و گفت: خوشبختانه این موضوع جزو اولویت‌های مجموعه استان قم قرار گرفته و با همراهی مدیران استان زیرساخت‌های خوبی در زمینه جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب شکل گرفته است.

جانباز با اشاره به اینکه مسئله فاضلاب پردیسان جزو دغدغه‌های مردم و مسئولان استان قم بود ابراز داشت: در همین راستا با وجود اینکه این پروژه اعتباری هم نداشت با حمایت‌های استاندار و سایر مسئولان استان پروژه فاضلاب پردیسان با درایت مهندسی در دست اجرا قرار گرفت.

وی آغاز اجرای پروژه فاضلاب مسکن مهر پردیسان و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب محلی پردیسان را از جمله اقدامات انجام شده برای رفع مشکل این منطقه اعلام کرد و بر لزوم احداث تصفیه‌خانه‌های محلی در این منطقه تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه پساب این تصفیه‌خانه با کیفیت بالایی تولید می‌شود، ابراز داشت: این پساب باید به مصرف فضای سبز شهر برسد و امیدواریم بتوانیم با همکاری مسئولان استان شاهد این اتفاق بزرگ باشیم تا قم به عنوان پایلوت موفق در کشور معرفی شود و این تجربه را در سایر نقاط کشور اجرایی کنیم.

* باید خودمان را با شرایط کم‌آبی سازگار کنیم

وی با بیان اینکه باید باور کنیم در اقلیم خشکی قرار داریم، تصریح کرد: طی ۵۰ سال گذشته از میزان بارش‌ها کم شده و میزان بارش‌های مؤثر بسیار کاهش یافته، ضمن اینکه درجه حرارت نیز افزایش داشته است.

جانباز با بیان اینکه قرار بر این نیست که اقلیم تغییر جدی کند، بر لزوم سازگاری با شرایط کم‌آبی تاکید کرد و با اشاره به سرانه بالای مصرف آب در قم گفت: مشوق‌هایی را در ماه‌های آینده به استان‌ها خواهیم داد تا مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند مورد تشویق مادی قرار گیرند.

وی با اشاره به کاهش ۲۰ تا ۲۸ درصدی مصرف آب با استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف گفت: ما این مجوز را به شرکت آب و فاضلاب قم به عنوان پایلوت می‌دهیم که تجهیزات کاهنده مصرف را به صورت تقسیط بلندمدت به مردم واگذار و طی قبوض بلندمدت هزینه آن را دریافت کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بر لزوم تلاش برای کاهش مصرف سرانه آب در استان قم تاکید کرد و گفت: باید آبی که با مشکلات و عدم اطمینان، از بالادست در اختیار مردم قرار می‌گیرد مناسب‌تر از شرایط فعلی مصرف شود.

* مشکلات فاضلاب پردیسان در حال برطرف شدن است

معاون امور عمرانی استاندار قم نیز در این مراسم با اشاره به اینکه نزدیک به ۲۴ سال از عمر پردیسان می‌گذرد گفت: نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر جمعیت طی این مدت کوتاه در این منطقه ساکن شدند که این سکونت فزاینده عزم جدی برای تأمین زیرساخت‌ها می‌خواهد.

وی با اشاره به اهتمام استان برای تأمین زیرساخت‌های پردیسان، یکی از مطالبات اصلی مردم این منطقه را در بخش فاضلاب دانست و گفت: در سال‌های اخیر با اهتمام مسئولان پروژه‌هایی در خصوص رفع این مشکل انجام شده است که امیدواریم با بهره‌برداری از این پروژه‌ها مشکلات نیز برطرف شود.

دکتر محسن بهشتی کمبود فضای سبز و ترافیک را از کمبودهای پردیسان ذکر کرد و گفت: با افتتاح بلور آیت‌الله بروجردی معضلات ترافیکی بلوار غدیر به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده است و امیدواریم با همراهی مدیریت حوزه و بازگشایی بلوار شهید آوینی معضل ترافیک پردیسان به قم برطرف شود.

وی با اشاره به تصمیمات شورای برنامه‌ریزی استان برای توسعه فضای سبز پردیسان گفت: حدود ۲۵۰ هکتار از اراضی اطراف بلوار آیت‌الله بروجردی برای توسعه فضای سبز در نظر گرفته شده که با توجه به کمبود آب نیز برای آبیاری آن نیز بر لزوم استفاده از پساب تاکید شده است.

* افتتاح و کلنگ زنی ۱۲ پروژه با اعتبار ۹۷۰ میلیارد ریال

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این مراسم به ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های شرکت‌های آب و فاضلاب استان پرداخت و با قدردانی از حمایت‌های استاندار و معاونین استاندار و رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: همراهی مجموعه استانداری در اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب در سطح استان بسیار مؤثر بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ زنی در هفته دولت پرداخت و گفت: امروز با حضور استاندار قم و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ۱۲ پروژه شرکت آب و فاضلاب استان قم با اعتباری بالغ بر ۹۷۰ میلیارد ریال افتتاح و کلنگ زنی شد.

دکتر علی جان صادق پور خاطرنشان کرد: از این تعداد پروژه ۹ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۹۰ میلیارد ریال افتتاح و ۳ پروژه نیز با اعتباری بالغ بر ۵۸۰ میلیارد ریال کلنگ زنی شد.

وی تصفیه‌خانه فاضلاب محلی پردیسان با ظرفیت ۴۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و اجرای فاضلاب طرح تکمیلی فاضلاب شهرک قدس را از مهمترین پروژه‌های مورد بهره‌برداری ذکر کرد و اظهار داشت: در مجموع این دو پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم احداث نیروگاه خورشیدی (فتوولتائیک) با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب مسکن مهر را نیز از جمله پروژه‌هایی ذکر کرد که امروز کلنگ زنی شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم همچنین بهره‌برداری از بیش از ۳۰ هزار متر شبکه فاضلاب و بالغ بر ۵۳ هزار متر شبکه آب، افتتاح ۲ حلقه چاه و تکمیل رینگ‌های آبرسانی شهر قم خبر داد.