ادامه هشدارهای کرونایی تا ریشه‌کنی کامل این ویروس درقم

در چهلمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان قم که روز دوشنبه با هدف بررسی آخرین وضعیت ویروس کرونا در این استان ترتیب یافت، بر ادامه هشدارها تا ریشه‌کنی کامل این ویروس تاکید شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از ایرنا،معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم در این جلسه گفت: کماکان بر حجم، […]

در چهلمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان قم که روز دوشنبه با هدف بررسی آخرین وضعیت ویروس کرونا در این استان ترتیب یافت، بر ادامه هشدارها تا ریشه‌کنی کامل این ویروس تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از ایرنا،معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم در این جلسه گفت: کماکان بر حجم، کمیت، کیفیت و اثربخشی اطلاع‌رسانی در خصوص پیشگیری، کنترل و مدیریت بیماری کرونا اصرار و تاکید داریم و تا زمانی که این ویروس به‌طور کامل ریشه‌کن نشده باید بیشتر به اطلاع‌رسانی بپردازیم.

بیژن سلیمان‌پور افزود: مردم می‌توانند با رعایت مسائل بهداشتی، محدودیت‌ها را کاهش دهند، ولی در غیراین‌صورت ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها تشدید می‌شود.

وی تاکید کرد: مسئولان و اصحاب رسانه باید نسبت به تغییر باورها و توصیه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تلاش بیشتری کنند.

وی اضافه کرد: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و سفر به شهرهای زرد و آبی نیز باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشد.

سلیمان‌پور با ابراز نگرانی از افزایش سفر به قم در عید نوروز، ادامه داد: رسانه‌ها باید در روزهای پایانی سال هشدار لازم برای جلوگیری از سفر به قم انجام دهند تا نتایج خوبی دریافت شود.

وی با تقدیر از اجرای طرح شهید سلیمانی، گفت: این طرح با شناسایی افراد بیمار به‌ویژه ناقلان بدون علامت کمک بزرگی به کاهش بیماری و هزینه‌های بخش بهداشت و درمان کرد.

وی افزود: طرح شهید سلیمانی در استان قم به کنترل و تثبیت شرایط کمک جدی کرد و تاثیر چشم‌گیری بر درمان افراد قبل از وخیم‌تر شدن شرایطشان داشت.

معاون استاندار قم همچنین با اشاره به تعطیلی آرامستان‌های قم در پنجشنبه آخر سال، بیان کرد: برای جلوگیری از تجمع و خسارت‌های احتمالی در چهارشنبه آخر سال نیز باید دستگاه‌های متولی هشدارهای لازم را ارائه دهند و رسانه‌ها نیز تولیدات ویژه داشته باشند.

تعطیلی آرامستان‌های قم در پنجشنبه آخر سال

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز گفت: مسافرت به شهرهای نارنجی و قرمز کرونایی و بالعکس ممنوع است و به ترتیب ۵۰۰ هزار و یک‌میلیون تومان جریمه دارد.

محسن اوروجی افزود: اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در شهرهای مقصد گردشگری از جمله قم الزامی است و باید با تشویق مردم به رعایت این دستورات بتوانیم شرایط را حفظ کنیم و تا پایان کرونا، شرایط آبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به احتمال گسترش شیوع ویروس کرونا در تعطیلات عید نوروز، رسانه‌ها به‌گونه‌ای اطلاع‌رسانی کنند تا سفرها به حداقل برسد تا پس از پایان تعطیلات روزهای ناخوش نداشته باشیم.

به گفته وی،‌ اگر اطلاع‌رسانی‌ها همسو و با یک روند باشد مردم اعتماد می‌کنند و انجام می‌دهند.

اوروجی بیان کرد: با توجه به در پیش بودن اعیاد ماه شعبان، برپایی ایستگاه‌های صلواتی ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: قم جزو استان‌هایی است که در ۲ روز تعطیلی هفته جاری با محدودیت تردد مواجه است و آرامستان‌های این شهر نیز در پنجشنبه آخر سال تعطیل می‌باشد.

۴۰ درصد افراد با تست‌های مثبت کرونا سابقه حضور در تالارها دارند

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: آمار بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان روزانه تا ۲۵ نفر افزایش یافته و آمار مراجعه به مراکز درمانی با علایم کرونا نیز روزانه حدود ۳۵ نفر است و این آمار شاید بیانگر اوج‌گیری مجدد بیماری و شروع پیک چهارم در استان باشد.

سید هاشم صدر با اشاره به افزایش تست‌های مثبت کرونا در قم، افزود: پنج مورد بیماری کرونای جهش یافته در استان شناسایی شده که سه نفرشان در تالارها حضور داشته‌اند و این مساله نشان‌دهنده تاثیر حضور در تجمع در ابتلای افراد به بیماری است.

وی اضافه کرد: ۴۰ درصد افراد با تست‌های مثبت کرونا سابقه حضور در تالارها دارند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که تجمعات منجربه افزایش شیوع کرونا می شود، باید رسانه‌ها به نحوی اطلاع‌رسانی نمایند تا تردد کمتری در سطح شهر داشته باشند.

افزایش تعداد کودکان مبتلا به ویروس کرونا هشداری برای شیوع کرونای انگلیسی است

مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم نیز گفت: افزایش تعداد کودکان مبتلا به ویروس کرونا هشداری برای شیوع کرونای انگلیسی است و اصحاب رسانه باید با افزایش هشدارها،‌ حساسیت مردم را افزایش دهند.

محمدتقی سلطانی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی، افزود: ۱۱ هزار و ۶۴۹ نفر که در تماس با موارد مثبت بوده‌اند، در این طرح ره‌گیری شده‌اند؛ از تعداد پنج هزار و ۶۴۴ نفر تست کرونا گرفته شده که تست ۲۸۰ نفر از آن‌ها مثبت بوده است.

به گفته وی، بعضی از این افراد یا علایم نداشته و یا علایم خفیف داشته و از بیماری خبر نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کردیم که در هفته سوم بهمن‌ماه مجددا شاهد پیک چهارم شیوع کرونا باشیم، ولی به دلیل اقدام جمعی و کار تیمی بین گروه‌های بسیجی، هلال‌احمر، سپاه و مرکز بهداشت در طرح شهید سلیمانی، همچنان وضعیت قم آبی است.

سلطانی تصریح کرد: هر زمان عادی انگاری اتفاق افتاده و محدودیت‌ها برداشته شده مجددا چند هفته بعد با پیک شدید و آمار بالا مواجه شدیم و هر زمان دستورالعمل‌ها رعایت و محدودیت‌ها اجرایی شده، شاهد کاهش آمار بیماری و حتی صفر شدن موارد فوتی بودیم.

وی گفت: در این طرح ۸۴ هزار و ۵۸۶ بازدید انجام شده که ۱۱ هزار و ۱۹۹ اخطار کتبی صادر و ۱۴۹ مورد نیز پلمب شده است.

وی افزود: ۹ هزار و ۴۵۴ بسته معیشتی، سه هزار و ۶۳۰ مورد بسته بهداشتی و حدود یک میلیارد تومان کمک‌هزینه بین نیازمندان در قالب طرح شهید سلیمانی توزیع شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز گفت: اگر طرح شهید سلیمانی نبود، ممکن بود مشکلات متعددی دامن‌گیر جامعه شود.

سید موسی حسینی کاشانی افزود: رسانه‌های استان با تولیدات خبری هشدارهای و اطلاع‌رسانی‌های لازم در زمینه لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را انجام می‌دهند و مورد حمایت اداره کل ارشاد هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یک‌هزار و ۵۰۰ نفر عضو صندوق هنرمندان هستند و تاکنون برای یک‌هزار و ۱۰۶ نفر کارت هنر صادر شده است.

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز گفت: حجم اخبار در حوزه اطلاع‌رسانی در زمینه ویروس کرونا بالاست و موضوع طرح شهید سلیمانی نیز در دستور کار رسانه ها قرار گرفته است.

محمدجواد محرابی افزود: جلسه‌ای نیز با حضور اعضای خانه مطبوعات خواهیم داشت تا در راستای انسجام رسانه‌ای برای ایام عید و قبل از عید مدیریتی در این حوزه داشته باشیم.

در این جلسه از تعدادی هنرمند خوشنویس تقدیر شد.

«با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است.»

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی از جمله راه‌های انتقال آن است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌ دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.