احداث اولین مرکز نجات در حوادث ریلی کشور درقم

اولین مرکز نجات در حوادث ریلی کشور درقم برای اولین بار در مرکز آموزش هلال احمر قم راه اندازی می شود. به کزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، محمد گل فشان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: مردم قم که همواره پیشگام فعالیت های خیرخواهانه هستند، ۲۰ میلیارد ریال کمک […]

اولین مرکز نجات در حوادث ریلی کشور درقم برای اولین بار در مرکز آموزش هلال احمر قم راه اندازی می شود.

به کزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، محمد گل فشان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: مردم قم که همواره پیشگام فعالیت های خیرخواهانه هستند، ۲۰ میلیارد ریال کمک نقدی و ۱۲ میلیارد ریال کمک غیر نقدی خود را به هلال احمر استان تحویل دادند که این کمک ها در کوتاه ترین زمان در اختیار سیل زدگان کشور قرار گرفت.
وی افزود: در صورت تمرکز بخشیدن بهتر به روند جمع آوری کمک های مردمی با محوریت جمعیت هلال احمر و همکاری همه دستگاه های مرتبط در این موضوع، رتبه برتر استان در جمع آوری کمک های مردمی برای سیل زدگان کشور، حفظ شده و ارتقا نیز خواهد یافت.
وی ادامه داد: در این مدت گروه های مختلف امدادی از میان داوطلبان جمعیت هلال احمر قم و کارکنان آن به صورت مستمر در مناطق مختلف سیل زده کشور از جمله استان های گلستان، خوزستان و لرستان حضور داشتند و به امداد رسانی پرداختند که این روند همچنان ادامه دارد.
سیل در نخستین روزهای سال جاری منجربه خسارت های جانی و مالی در برخی از نقاط کشور شد.
گلفشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدام های گسترده جمعیت هلال احمر قم برای خدمت رسانی به مردم استان و سایر مناطق کشور گفت: این جمعیت در استان قم ۱۳۰ کارمند دارد اما به اندازه یک نهاد بزرگ و دارای هزاران کارمند فعالیت می کند.
وی بیان کرد: به عنوان نمونه در نوروز امسال روند خدمت رسانی این جمعیت به سیل زدگان در مناطق مختلف کشور بدون کمترین توقف در روند خدمت رسانی به مردم قم دنبال شد و کمک های نقدی و غیر نقدی خیران در کمتر از یک روز در اختیار نیازمندان قرار می گرفت.
وی ادامه داد: همچنین طی فروردین ماه جاری، حضور مطلوب امدادگران هلال احمر در سطح مناطق مختلف استان باعث شد تا خطرات و حوادث ناشی از سیلابی شدن رودخانه های قم در کمترین حد ممکن باشد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم گفت: تنها در یک نمونه از اقدام های این نهاد، پنج تن که در جریان سیلاب گرفتار شده بودند، از خطر مرگ حتمی نجات یافتند.
وی بیان کرد: کمک به رفع آب گرفتگی معابر و منازل در داخل شهر قم و مناطق مختلف استان از دیگر اقدام هایی بود که توسط جمعیت هلال احمر انجام شد.
وی ادامه داد: پس از این موضوع، لزوم پشتیبانی امدادی از زائران مسجد مقدس جمکران که در ایام نیمه شعبان به قم آمده بودند، ماموریت مهم دیگری بود که مانند سال های گذشته به خوبی توسط جمعیت هلال احمر استان انجام شد.
گل فشان گفت: در کنار این ماموریت ها، اقدام های فرهنگی و اجتماعی جمعیت هلال احمر استان با قدرت در جریان است و سال گذشته کاروان سلامت قم در استان سیستان و بلوچستان به خدمت رسانی مشغول بود.
وی بیان کرد: غنی سازی اوقات فراغت جوانان و کسب رتبه برتر کشور در این زمینه و همچنین افزایش کانون های دانشجویی هلال از دیگر اقدام هایی است که توسط جمعیت هلال احمر قم به منظور اتقاء سطح کمی و کیفی فعالیت های این نهاد، دنبال می شود.
وی ادامه داد: ارائه آموزش های امدادی از دیگر خدمات مهم جمعیت هلال احمر استان است و در سال گذشته بیش از ۲۹ هزار تن از این آموزش ها به صورت رایگان برخوردار شدند که این موضوع نقش مهمی در کاهش آمار خسارت های ناشی از حوادث دارد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم گفت: در جریان سیل اخیر به خوبی مشخص شد که بسیاری از خسارت ها، ناشی از عدم آموزش های لازم و رعایت نکردن نکات ایمنی است.
وی بیان کرد: ما در قم به دنبال توسعه آموزش های امدادی با استفاده از همه امکانات خود هستیم و اعتقاد داریم برای کاهش خسارت های ناشی از بلایای طبیعی باید نکات ایمنی رعایت شود.
وی ادامه داد: در برخی از روستاهای قم، در جریان ساخت و سازها، به رعایت حریم رودخانه ها توجه نشده است و همین مساله در زمان بروز سیل می تواند خسارت های فراوانی به دنبال داشته باشد.
گل فشان گفت: امروز خدمات هلال احمر علاوه بر شهر قم در بخش های مختلف استان نیز ارائه می شود و مردم بومی می توانند از خدمات پایگاه های جمعیت هلال احمر مستقر در محل زندگی خود بهره مند شوند.
وی ادامه داد: وجود مراکز توانبخشی و اندام سازی از دیگر قابلیت های جمعیت هلال احمر قم است که در آن انواع خدمات مورد نیاز مراجعان ارائه می شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم گفت: در کنار همه ماموریت ها و فعالیت های این نهاد، خدمات معاینات و واکسیناسیون حج امسال نیز توسط هلال احمر استان بدون هیچ گونه وقفه ای در حال انجام است و همه امکانات در این رابطه بسیج شده اند.

** همچنین معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر قم گفت: اجرای طرح فرشتگان رحمت به منظور تهیه سبد کالا برای نیازمندان در ایام نوروز، طرح همای رحمت و سفره های مهربانی به منظور تهیه سبد کالای حمایتی برای نیازمندان، طرح ارمغان مهر به منظور تهیه بسته لوازم التحریر دانش آموزان نیازمند، طرح نیابت به منظور دیدار با خانواده معظم شهدا و بیماران، اعزام کاروان سلامت با تیم های تخصصی پزشکی و درمانی به مناطق محروم و طرح تجهیزات پزشکی امانی به منظور ارائه تجهیزات پزشکی به نیازمندان به صورت امانی از جمله اقدام های جمعیت هلال احمر قم در سال گذشته است که همچنان ادامه دارد.
امیر حسین علیمردانی افزود: اجرای طرح داوطلبی جهیزیه با هدف اهدای جهیزیه به عروسان نیازمند با مشارکت داوطلبان و خیران، ارائه خدمات حمایتی درمانی دارویی به نیازمندان از طریق خیران و تعامل با مراکز درمانی، طرح اطعام در دانشگاه و توزیع غذای دانشجویی بین نیازمندان، طرح داوطلبی قربانی و توزیع گوشت گرم گوسفند و مرغ بین نیازمندان و طرح حمایت ماندگار با هدف اعزام داوطلبان به مراکز انتقال خون جهت اهدای خون به بیماران نیازمند، از دیگر فعالیت های جمعیت هلال احمر قم در بخش داوطلبی است.
وی ادامه داد: تاسیس خانه های هلال در میان مساجد، اداره ها، کارخانه ها، روستاها و غیره از دیگر اقدام های ماندگار جمعیت هلال احمر قم برای گسترش فعالیت های داوطلبانه در سطح استان است که تا کنون ۱۰۵ مورد آن انجام شده است.
معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان قم نیز در این جلسه گفت: این نهاد دارای امکانات مطلوبی در بخش داروخانه، مراکز توانبخشی و درمان های اضطراری است که می تواند به صورت گسترده به مراجعان خدمت رسانی کند.
عبدالنبی بحرانی افزود: ارائه خدمات توانبخشی در حوزه های مختلف و همچنین ساخت اندام های مصنوعی با بهترین کیفیت در قم از جمله اقدام های جمعیت هلال احمر استان است که موجب صرفه جویی در وقت و هزینه مراجعان می شود.
وی ادامه داد: همچنین کارشناسان حوزه درمان جمعیت هلال احمر قم این آمادگی را دارند که در مواقع اضطراری با همکاری سایر نهادهای مرتبط با موضوع سلامت، خدمات مورد نیاز را در اختیار مردم استان قرار دهند.
معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر قم نیز گفت: اجرای طرح ایمنی و سلامت مسافران، برگزاری کارگاه پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی، اجرای طرح دادرس و آماده ساختن دانش آموزان برای روزهای سخت، ساماندهی اوقات فراغت جوانان استان، میزبانی جشنواره احسان و اجرای مانور زلزله در مدارس قم از جمله اقدام هایی است که توسط هلال احمر استان انجام می شود.
محمد مصباحی افزود: اجرای مانورهای امدادی در مناطق مختلف استان، جمع آوری اسباب بازی و اهدای آن به کودکان نیازمند، اجرای جشن ویژه کودکان سرطانی، اعزام گروه های مختلف جوانان داوطلب استان به مناطق سیل زده کشور، اجرای برنامه ها و همایش های متعدد فرهنگی و ترویج فعالیت های انسان دوستانه از دیگر اقدام هایی است که توسط معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر قم انجام شده است.
وی ادامه داد: در مجموع سال گذشته ۹۷۳ عنوان برنامه توسط معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر قم اجرا شد و ۴۴ هزار و ۷۸۴ تن در این برنامه ها شرکت کردند.
همچنین معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر قم در این جلسه گفت: سال گذشته ۲۹ هزار تن در جریان برگزاری ۴۳۹ دوره از آموزش های هلال احمر استان بهره مند شدند و رتبه نخست کشوری در بحث آموزش به قم اختصاص یافت.
محمد رضا بهرامی افزود: برای ارتقاء سطح آموزش های امدادی و کاهش خسارت های حوادث در قم، دوره هایی خاص طراحی شده است که در آن آموزش های مورد نیاز هر کدام از قشرهای اجتماعی به صورت تخصصی به آنان ارائه می شود که در گام نخست این آموزش ها به کارگران و شاغلان در صنایع و معادن استان ارائه خواهد شد.
وی بیان کرد: همچنین آموزش های لازم برای مدیریت بحران های احتمالی به بخشداران و دهیاران که نقطه نخست مواجهه با حوادث هستند ارائه می شود که این موضوع نقش موثری در کاهش حوادث خواهد داشت.
وی ادامه داد: ارائه آموزش های امدادی به پنج درصد کارکنان اداره های استان از دیگر برنامه هایی است که همچون سال های گذشته توسط جمعیت هلال احمر قم دنبال می شود.

احداث اولین مرکز نجات در حوادث ریلی کشور درقم

وی افزود:اولین مرکز نجات در حوادث ریلی کشور درقم برای اولین بار در مرکز آموزش هلال احمر قم راه اندازی می شود.

بهرامی گفت: همچنین با تجهیز امکانات مورد نیاز، آموزش امداد و نجات در حوادث ریلی را تا پایان تابستان سال جاری در استان قم اجرا خواهیم کرد.
سرپرست معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر قم نیز در این جلسه گفت: خدمات امداد و نجات در سطح استان و در قالب طرح های مختلف به صورت مستمر و بدون وقفه انجام می شود.
سعید یعقوبی افزود: در صورت وقوع هرگونه حادثه، معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر قم پیشرو است و به ارائه خدمات در سطح استانی و ملی می پردازد.
وی بیان کرد: با افتتاح ۲ پایگاه امداد و نجات هلال احمر در محور قم – گرمسار و آزاد راه قم – تهران روند امدادرسانی جاده ای این نهاد گسترش یافته و هلال احمر با به کارگیری همه امکانات برای نجات جان آسیب دیدگان ناشی از حوادث رانندگی در جاده ها از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.
وی ادامه داد: تلفن ۱۱۲هلال احمر در تمامی ساعات شبانه روز آماده دریافت گزارش های مردمی است و برقراری ارتباط با آن حتی بدون سیم کارت هم امکان پذیر است.
بعقوبی بیان کرد: طرح نوروزی معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر قم امسال با ترکیبی از انواع حوادث از جمله عملیات کوهستان، کویر، سیل و حوادث جاده ای همراه بود.
وی ادامه داد: این معاونت در این مدت تنها ۸۱ مورد عملیات سیل و آبگرفتگی انجام داد که معادل عملیات های ۱۰ سال گذشته در این موضوع بود.
دوزادهم تا نوزدهم اردیبهشت ماه جاری به عنوان هفته هلال احمر نامگذاری شده است.