اجرای برنامه‌های فرهنگی نقش زیادی درکاهش آسیب های جسمی و روحی کرونادارد

معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی استان قم گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی نقش زیادی در کاهش آسیب های جسمی و روحی کرونا دارد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  کمیته امداد، سیدمحسن صالحی، معاون امور فرهنگی کمیته امداد استان قم با اشاره به اقدامات این معاونت عنوان کرد: در حدود ۵ […]

معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی استان قم گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی نقش زیادی در کاهش آسیب های جسمی و روحی کرونا دارد.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  کمیته امداد، سیدمحسن صالحی، معاون امور فرهنگی کمیته امداد استان قم با اشاره به اقدامات این معاونت عنوان کرد: در حدود ۵ ماه گذشته عهده دار مسئولیت در این حوزه هستم و توانستیم در کنار همکاران، فعالیت‌های خوبی را در کمیته امداد پایه گذاری مجدد کنیم.
معاون امور فرهنگی کمیته امداد استان قم افزود: تغییر روش و افزایش عملکرد در بسیاری از حوزه‌های خدماتی و امور فرهنگی اتفاق افتاده است، همچنین در سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای را در برگزاری اردوها داشتیم و اردوها در ابعاد گسترده‌ای شکل گرفت.
وی با بیان اینکه کرونا بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی را تحت شعاع خود قرار داد تصریح کرد: در سال جاری با توجه به شیوع کرونا رویکرد دیگری در پیش گرفته‌ایم و بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و آموزشی از طریق فضای مجازی هدف‌گذاری شد.
صالحی در خصوص اقدامات مهم و شاخص در سال گذشته عنوان کرد: در فعالیت‌ اردوهای تربیتی و آموزشی و زیارتی ۴۳۲۲ نفر به اردو اعزام شدند که برای برگزاری این اردوها، مبلغ ۹ میلیارد و ۸۱۰ میلیون ریال هزینه شد.
وی با اشاره به اینکه بخشی از این اردوها شامل اعزام ۱۲۳۱ نفر به زیارت اربعین بوده است گفت: برای این امر کمک هزینه‌ای مجزا و بلاعوض به میزان ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به هر زائر پرداخت شده است.
معاون امور فرهنگی کمیته امداد استان قم با بیان اینکه در آموزش و آماده سازی برای هر سنی، یک سرفصل مجزا داریم گفت: از کودک تا سالمند در ۸ رده سنی و ۱۱ سرفصل متفاوت، آموزش‌های لازم ارائه می شود و در مجموع برای ۷ هزار و ۵۴۶ نفر کلاس های آموزشی با هزینه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد و ۷۶۲ مییلون ریال برگزار کردیم.
وی ارائه خدمات به دانش‌آموزان و دانشجویان را از اساسی ترین امور فرهنگی عنوان و اظهار کرد: در سال های گذشته ارائه شهریه و کمک هزینه‌های تحصیلی از فرهنگی به حمایتی ملحق شده بود که در سال ۱۳۹۸ این فعالیت به حوزه فرهنگی بازگشت و این امر ابزاری مهم در پیشبرد برنامه های فرهنگی به شمار می‌رود.
صالحی افزود: در این رویکرد جدید، هم شهریه را پرداخت می کنیم و هم می‌توانیم نوجوانان و جوانان را جذب برنامه‌های فرهنگی نمائیم.
وی بیان کرد: همچنین اردوهای فرهنگی برای۵۳۲ نفر از دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی در قالب طرح سدید و وارثین(اردوهای بلند مدت آموزشی در مشهد مقدس)و نیز جشن تکلیف و همایش های دانشجویی و برنامه های متنوع در مناطق با هزینه ۸۹۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ارائه شد.
معاون امور فرهنگی کمیته امداد استان قم با اشاره به اینکه در سال گذشته در مجموع به ۷۸۸ نفر دانشجو و دانش‌آموز و طلبه کمک هزینه تحصیلی و تامین شهریه دانشگاه به مبلغ ۱۱ میلیارد و ۵۶۵ میلیون ریال پرداخت شد گفت: برای دانش آموزان نیز به طور جداگانه هزینه تحصیلی در ۶ سرفصل مختلف شامل ایاب و ذهاب، هزینه کار و دانش، مخارج کلاس کنکور و کلاس تقویتی پرداخت شد که مجموعاً برای ۴ هزار و ۱۸۱ دانش‌آموز به مبلغ ۸۳۲ میلیون تومان این پرداخت‌ها به سرانجام رسید.
معاون امور فرهنگی کمیته امداد استان قم تغییر رویکرد و اولویت‌های برنامه‌های فرهنگی در زمان شیوع کرونا را یادآور شد و گفت: آموزش و آگاه سازی در اولویت اول و پرداخت کمک هزینه به دانش‌آموزان و شهریه به دانشجویان در اولویت دوم و مباحث اردویی در اولویت سوم قرار دارد.
وی برون سپاری خدمات آموزش خانواده را یکی از رویکردهای معاونت فرهنگی طی سال جاری مطرح و تصریح کرد: در این طرح بسیاری از برنامه‌های فرهنگی که در کانون انجام می‌شد با تعامل موسسات آموزشی در منازل مددجویان عملیاتی می‌شود.
وی با بیان اینکه با مشارکت حوزه علمیه در فضای مجازی اقدام به تولید محتوا برای جامعه هدف خود کرده‌ایم گفت: مدیران کانال‌ها به صورت جهادی و داوطلبانه این محتواها را در اختیار اعضا قرار می‌دهند و در این راستا دو کانال بزرگ در ایتا با حضور مددجویان برای سنین مختلف شکل گرفته است که برای آقایان به نام سربازان ولایت و برای خواهران به نام بانوان فاطمی در دسترس قرار دارد.

صالحی افزود: تمامی زیرساخت‌ها در تشکیل این کانال‌ها و فعالیت اعضاء فراهم و مشکلات در باب فناوری رفع شده است و با هزینه‌هایی که در آموزش حضوری داشتیم، در این ایام اینترنت همراه خریداری کرده‌ایم و برگزاری مسابقات و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی را از این طریق دنبال می‌کنیم و در قالب فایل‌های متنی و تصاویر و صوت این محتواها در اختیار مددجویان قرار می‌گیرد که قابلیت امتحان گیری و هشتک گذاری نیز در آن وجود دارد.
معاون امور فرهنگی کمیته امداد استان قم نقش فرهنگ در رفع مشکلات و آسیب‌ها را بسیار مهم برشمرد و گفت: مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) تاکیدات زیادی بر برنامه‌های فرهنگی دارند لذا وقتی خانواده از نظر روحی و جسمی و مالی کاملا تحت فشار قرار می گیرد، آن چه می‌تواند خانواده را نجات دهد تا به قهقرا نرود، تقویت مباحث فرهنگی، اعتقادی، عبادی و مذهبی است و ما با جدیت وارد این حوزه مهم شدیم تا مددجویان خلائی در این زمینه احساس نکنند.
وی افزود: در واقع اجرای برنامه‌های فرهنگی نقش زیادی در کاهش آسیب های روحی و جسمی در تنگناهای اقتصادی بحران کرونا خواهد داشت که نتایج آن در کنار عملیات های بهداشتی در کنترل موفق این بیماری مشهود بوده است.