پایان یافتن بهار رسانه های کشور در خزان پاییزی تهران

بهار رسانه های کشور امروز پس از طی روزهای پر فراز ونشیبی  در خزان پاییزی شهر تهران به پایان رسید ونمایشگاهی که همه ساله ،اصحاب رسانه را ازتمامی نقاط کشور به سوی خود می کشید،امروز کر کره خود را پایین کشید. امسال نیز مانند سال های گذشته، نمایشگاه مطبوعات درمصلی تهران برگزارشد که از نظم […]

بهار رسانه های کشور امروز پس از طی روزهای پر فراز ونشیبی  در خزان پاییزی شهر تهران به پایان رسید ونمایشگاهی که همه ساله ،اصحاب رسانه را ازتمامی نقاط کشور به سوی خود می کشید،امروز کر کره خود را پایین کشید.

امسال نیز مانند سال های گذشته، نمایشگاه مطبوعات درمصلی تهران برگزارشد که از نظم وترتیب خوبی  برخوردار بود وبیشتر معایب گذشته نیز برطرف گردیده بود.

باخبرنگاران خبرگزاری پانا قم ،صبحگاه پنجشنبه عازم نمایشگاه مطبوعات تهران می شویم،وجود دانش آموزانی که تازه به جرگه خبرنگاران ملحق شده وسرشار از شور وشوق نوجوانی که برای اولین بار به چنین نمایشگاهی عازم می شوند،از اتفاقات جالب این سفر بود.

چون همه ساله باسایر همکاران خبرنگار عازم نمایشگاه می شدیم اما امسال به علت عدم اطلاع رسانی ودعوت،ازاون قافله جاماندیم اما دعوت خبرگزاری پانا درجهت همراهی آنان در این بازدید،باعث شد که با این نوآموزان خبرنگار عازم بزرگترین رویداد رسانه ای کشور پس از روز خبرنگار،شویم.

وارد نمایشگاه مطبوعات می شویم،درهمان ابتدای ورود،بادیدن اینهمه همکار رسانه ای ،یک احساس خوشایند به ما دست می دهد وخود را در خانه دوم خود می بینیم.وتعدادی ازهمکارانی که سال ها آنها را ندیده بودیم ،در نمایشگاه می بینیم ودیداری تازه می گرددکه به علت اینکه باجمع بودیم،امکان ماندن بیشتر درکنار این عزیزان میسر نمیشود.

تعداد رسانه های حاظر در نمایشگاه زیاد وفرصت ما محدود بود،باتوجه به برنامه ریزی قبلی ما،قرار بود در ابتدا به سراغ خبرگزاری پانا رفته وسپس به بازدید از رسانه های قمی وسایر رسانه بپردازیم.

که در میان راه با دوست قدیمیم ،آقای سید نور الدین مظفری که قبلا سردبیر سرویس خبریم در روزنامه تهران امروز بود وهم اکنون دبیر یکی از سرویس های خبری روزنامه همشهری هست،مواجه می شوم که با دونستن حضورم در نمایشگاه،با آنکه مشغله کاری داشت،خودش را به نمایشگاه رسانده بود.

به اصرار وی ،دانش آموزان را به غرفه همشهری می بریم وبا استقبال گرم متصدیان آن مواجه می شویم که برای این دانش آموزان خبرنگار سنگ تمام می گذارند ویک خاطره خوش برای این عزیزان رقم می زنند.

استاد مظفری ومتصدیان غرفه روزنامه همشهری ،باسعه صدر فراوان به سوالات خبرنگاران دانش آموز پاسخ می دهند ویکی از خبرنگاران دانش آموز نیز یک مصاحبه تصویری از استاد مظفری می گیرد ودرپایان با گرفتن عکس یادگاری در جهت درج در کانال روزنامه همشهری،به بازدید از غرفه همشهری پایان می دهیم.

برخوردبسیارزشت متصدی غرفه روزنامه ایران

دربین راه توسط یکی از مسئولان مرد روزنامه ایران جهت بازدید و دریافت هدیه های در نظر گرفته شده برای دانش آموزان به غرفه آنها دعوت می شویم اما هنگامی که به این غرفه مراجعه کردیم با رفتار زننده و توهین آمیز خانم متصدی غرفه ی روزنامه ی ایران مواجه شدیم.
صحبت این خانم عنوان کرد: چند مرتبه از یک نفر تقدیر کنیم ،ما از این افراد تقدیر کردیم .بروید تا بقیه از امکانات استفاده کنند .
اما پس از پیگیری های ما از دانش آموزان خبرنگار خبرگزاری پانا متوجه شدیم که تنها به تعدادی از افراد به صورت محدود بادکنک ! تعلق گرفته است.
این رفتار زشت متصدی غرفه روزنامه ایران در حالی صورت گرفت که دبیر سرویس روزنامه همشهری مسافتی را طی کرد تا از خبرنگاران پانا استقبال کند و بگوید که دیده شدن تمامی شما تازه وارد ها به عرصه ی خبرگزاری برای ما مهم است و ما شمارا همراهی و یاری خواهیم کرد و تمامی مسئولان روزنامه همشهری با رعایت ادب و احترام به تمامی سوالات آنها پاسخ دادند .

خب بااین دوبرخورد متفاوت،به وضوح می توان رفتار مؤدبانه را ازسایررفتارها تشخیص داد که نشانه فرهنگ یک شخص است آنهم درحضور اصحاب فرهیخته رسانه!

عازم غرفه خبرگزاری پانان می شویم وآنجا خانم عابدینی ،از مدرسان خبرگزاری پانا برای دانش آموزان خبرنگار یک کلاس فشرده خبرنگاری میگذارد.

پس از آن عازم غرفه روزنامه ۱۹دی می شویم که استاد مرتضی داستانی،پیشکسوت خبرنگاران قمی،رئیس خانه مطبوعات استان قم  وسردبیر روزنامه ۱۹دی به استقبال ما می آید ودقایقی نیز به گپ وگفت باوی می پردازیم واستاد جنتی،سرپرست خبرگزاری پانا قم نیز سوالاتی راجع به عضویت خبرنگاران دانش آموز درخانه مطبوعات از آقای داستانی می پرسند وپاسخ های خود را نیز دریافت می کنند.

از غرفه ۱۹دی خارج می شویم که دربین راه به غرفه های خبرگزاری رسا ودفتر تبلیغات اسلامی برمی خوریم که عزیزان باتوجه به آشنائیتی که با بنده داشتند،خبرنگاران دانش آموز را به غرفه های خود دعوت نموده وبه تشریح فعالیت های خود برای آنان می نمایند.

از آن غرفه ها خارج شده وعازم غرفه روزنامه شاخه سبز می شویم وآنجا نیز خانم نوروزی،ازخبرنگاران و متصدیان این  غرفه به استقبال ما می آید ومارا به غرفه این روزنامه دعوت می نماید وتوضیحاتی درباره فعالیت های این روزنامه برای دانش آموزان میدهد.

کم کم آوای ملکوتی اذان ظهر به گوشمان میرسد .به گام های خود سرعت بیشتری می دهیم تا هرچه زودتر عازم مرقد امام (قدس سره) شویم ودر آنجا نماز را به جای آوریم.

بادوخاطره تلخ وشیرین ،نمایشگاه مطبوعات،این بهار رسانه هارا ترک می کنیم .

ریزش برگه های زرد درکنار درختان درحال خواب تهران ،یک فصل پاییزی زیبایی را تداعی می کند وحس عاشقانه وشاعرانه هرفردی را برمی انگیزد،جملاتی به ذهنم برای تیتر گزارشم مرور می کنم، بهار رسانه های کشور در خزان پاییزی…

ازخصوصیاتی خوبی  که امسال در این نمایشگاه دیدم،می توان به این ها اشاره کرد:

اختصاص وسایل نقلیه برای جابه جایی مراجعه کنندگان به ایستگاه مترو،وجود اتاقک های اطلاع رسانه به تعداد کافی،غرفه های پذیرایی ،نمازخانه،اطلاع رسانی های خوب در فضای مجازی که بیشتر توسط رسانه های حاضر انجام شد،از خصوصیات خوب این نمایشگاه بود.

گزارش از حسین کبابی،عکس ازخانم سیامک وآقای باریکلو