پاسخ آیت الله لنکرانی به سوال جمعی از مومنین پیرامون تقارن عید نوروز با شهادت امام کاظم(ع)

پاسخ حضرت آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی به سوال جمعی از مومنین پیرامون تقارن عید نوروز سال ۱۳۹۹ با شهادت امام کاظم علیه السلام. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، متن سوال وپاسخ از این قرار است:محضر فقیه عالیقدر حضرت آیت الله محمدجواد لنکرانی(حفظه الله) سلام علکیم سؤال اوّل: چگونه خانه های خود را محل […]

پاسخ حضرت آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی به سوال جمعی از مومنین پیرامون تقارن عید نوروز سال ۱۳۹۹ با شهادت امام کاظم علیه السلام.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، متن سوال وپاسخ از این قرار است:محضر فقیه عالیقدر حضرت آیت الله محمدجواد لنکرانی(حفظه الله)
سلام علکیم
سؤال اوّل: چگونه خانه های خود را محل عبادت کنیم؟
احتراماً با توجه به محدودیت حضور در مساجد و اماکن زیارتی و شعار هر خانه یک مسجد؛ برای اینکه از دعا و برنامه های معنوی محروم نباشیم چگونه منازل خود را عبادتگاه کنیم و به چه طریقی برنامه عبادی دست جمعی به همراه اهل خانه و خانواده در منزل به جا بیاوریم که هر خانه یک منبع نورانی و معنوی شود؟
سؤال دوم: لحظه سال تحویل و همزمانی با سالروز شهادت امام کاظم علیه السلام
از آنجایی که لحظه سال تحویل همزمان با سالروز شهادت امام کاظم(علیه السلام) است برای حفظ حرمت قائل شدن این روز و پرهیز از هر گونه جشن و شادی نوروزی چه توصیه ای به عموم دارید؟ و با توجه به مشکلات اخیر و بیماری کرونا و مقام باب الحوائج بودن امام هفتم علیه السلام خصوصاً در بحث توسل جهت شفا از امراض در این زمینه چه توصیه ای دارید که در آغاز سال جدید که مقارن به شهادت این امام عزیز است – که دو فرزند بزرگوارش در ایران مدفون و مایه برکت کشور هستند – مردم همگی به حضرتش متوسل شده و از چه ذکر و دعایی برای توسل به این امام عزیز استفاده کنند به نحوی که به یک دعای دسته جمعی تبدیل شود و با عنایت الهی و صاحبمان مولا امام زمان(عج) این مریضی دفع شود؟
جمعی از مومنین
بسم الله الرحمن الرحیم
جواب ۱- در این شرایط بیماری کرونا که برطبق ضوابط علمی و دینی و فقهی محروم از حضور درمساجد، حسینه ،حرم ائمه معصومین علیهم السلام یا سائر اماکن زیارتی هستیم، توصیه می شود.
اولاً: در منازل ، اهل خانه، نمازهای پنجگانه را در اول وقت و به صورت جماعت برگزار نمایند، نماز که خود معراج مومن است بهترین وسیله برای حل مشکلات است و خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است «وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» تاکید شدید متون دینی بر نماز اول وقت است که آثار فراوان دنیوی و اخروی دارد.کسانی که نماز اول وقت برجای نمی آورند، مرتکب تضییع آن می شوند و از ضایع کنندگان آن محسوب میشوند.
ثانیاً : سعی نمائیم که موفق به قرائت قرآن کریم شویم، تلاوت کتاب الهی درمنزل نورانیت و حضور ملائکه الهی را موجب می شود و بسیاری از بلا ها و گرفتاری ها و نزاها را برطرف می سازد. برنامه داشته باشیم که هر یک از اعضای خانواده در لااقل در هر روز پنجاه ایه از آیات قرآن کریم را با توجه و تدبر تلاوت نماید.
ثالثاً : نسبت به اعمال و ادعیه ای که در کتاب مفاتیح الجنان آمده است ،مراقبت نمائیم .
رابعا : مراقبت بر حسن رفتار و گفتار داشته باشیم ، سعی نمائیم فضائل اخلاقی را در درون خود تقویت کنیم .همه در خانه به یکدیگر کمک کنیم و از این امر غافل نباشیم.
توجه به دعا در این شرایط بسیارمهم است . امام صادق علیه السلام فرمود: چنانچه بلائی نازل شود اگر مردم توجه به دعا وتضرع شوند آن بلا بسیار زود از آن جامعه دور می شود و اگر به دعا توجه نشود و آن بلا در مدت طولانی در میان جامعه باقی می ماند.
جواب۲ – در روز عید امسال(۱۳۹۹) چون مقارن با شهادت موس بن جعفر علیهماالسلام پدر امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها است، باید در کنار شادی و تبریک نسبت به تغییر سال و حلول سال جدید، نسبت به ساحت مقدس آن حضرت نیز کمال احترام را داشته باشیم و این دو هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند.توجه به ساحت امام کاظم باب الحوائج سبب میشود گره ها گشوده و مشکلات بر طرف شود. باید آن حضرت را واسطه قرار دهیم و از خداوند متعال تضرعا وملتمسانه و عاجزانه درخواست نمائیم تا خداوند این بلا را هرچه زودتر از کشور اسلامی ایران و از همه مسلمین و بلکه از همه بشریت دور فرماید.حقیر ذکری را که رجب آنچه در روایاتوارد شده از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم موجب رفع بلاهای ناگوار مانند آتش سوزی ، زیر آوار رفتن ، مرگ و بدبختی و بلاهای اسمانی را متذکر می شوم.
پیامبر فرمود: يَقُولُ أَحَدُكُمْ إِذَا فَرَغَ مِنْ صَلاَتِهِ سُبْحَانَ اَللَّهِ وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ اَللَّهُ أَكْبَرُ ثَلاَثِينَ مَرَّةً
پیامبر فرمود بعد از هرنماز واجب سی مرتبه این ذکر که همان تسبیحات اربعه است را بگوئید که ان شاء الله سبب نجات از مرگ های بسیار بد و بلاهای ناگوار می شود
در حدیث دیگری پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله دستور به گفتن زیاد این ذکر داده اند و فرموده اند: أَكْثِرُوا مِنْ سُبْحَانَ اَللَّهِ وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ اَللَّهُ أَكْبَرُ فَإِنَّهُنَّ يَأْتِينَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ لَهُنَّ مُقَدِّمَاتٌ وَ مُؤَخِّرَاتٌ وَ مُعَقِّبَاتٌ وَ هُنَّ اَلْباقِياتُ اَلصّالِحاتُ .

ان شاء الله خداوند متعال به حق امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف این بعد را هرچه زودترریشه کن فرماید بحق محمدوآله الطاهرین صلوات الله علیهم اجمعین.
محمد جواد فاضل لنکرانی
۲۶ /۱۲/۱۳۹۸