والدین باید به روانشناسی کودکان متناسب با رده سنی آنها توجه کنند

کارشناسی ستاد اقامه نماز استان قم گفت: بسیاری از مشکلاتی که در جامعه امروز ما وجود دارد به دلیل عدم شناخت کافی ما از اخلاق ورفتار یکدیگر می باشد کودکان نیز دارای چنین ویژگی هایی می باشند که در سن ۷ سالگی به اوج خود می رسد. به گزارش پایگاه خبری پایگاه خبری رهپویان قم، […]

کارشناسی ستاد اقامه نماز استان قم گفت: بسیاری از مشکلاتی که در جامعه امروز ما وجود دارد به دلیل عدم شناخت کافی ما از اخلاق ورفتار یکدیگر می باشد کودکان نیز دارای چنین ویژگی هایی می باشند که در سن ۷ سالگی به اوج خود می رسد.
به گزارش پایگاه خبری پایگاه خبری رهپویان قم، حجت الاسلام اسماعیل ولی خانی کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم در جلسه توانمند سازی شورای مشورتی خواهران کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان قم گفت : بحث روانشناسی رشد نیازمند توجه به ویژگی های سنی افراد مختلف است که می توان بسیاری از مشکلات را از این مسیر رفع کنیم .

وی افزود: بسیاری از مشکلاتی که در جامعه امروز ما وجود دارد به دلیل عدم شناخت کافی ما از اخلاق و رفتار یکدیگر می باشد و این امر می طلبد که ما به ویژگی های رفتاری و اخلاقی توجه داشته باشیم.

کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم عنوان کرد: کودکان نیز دارای چنین ویژگی هایی می باشند که در سن ۰ تا ۷ سالگی به اوج خود می رسد و باید توجه خاصی به آن داشته باشیم .

حجت الاسلام ولی خانی ادامه داد: کودکان در سن ۰ تا ۷ سالگی همواره از رفتار دیگران بخصوص پدر و مادر تقلید می کنند و این رفتار از ۹ ماهگی شروع و در ۴ سالگی به اوج خود می رسد .

وی اظهار داشت:در سن زیر ۷ سال تربیت کلامی بسیار کم بوده و بیشتر در حوزه رفتاری صورت می گیرد و فرزندان در این رده سنی بیشتر از سه گروه پدر، مادر و هم سالان تقلید می کنند .

کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم یاد آور شد: گزینه دیگرکه باید در این سن به آن توجه شود بازی کودکان است چرا که فرزندان در سن ۰ تا ۷ سال علاقه بیشتری به بازی کردن دارند و فعالیت و تلاش آنها در این سن بالا می رود.

حجت الاسلام ولی خانی خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه سبک زندگی های امروز عوض شده و بیشتر زندگی ها آپارتمان نشینی شده است کودکان کمتر با هم سالان خود بازی می کنند و حتی سیستم بازی آنها تغییر کرده است در حالی که فرزندان باید بیشتر فعالیت جسمی و تخلیه انرژی داشته باشند تا نبوغ فکری شان بیشتر شود .

وی عنوان کرد: دیدن تلویزیون برای کودکان زیر دو سال ممنوع می باشد چرا که در این سن سیستم بدن فرزندان درست تشکیل نشده و برای فهمیدن به چشم و گوش خود فشار می آورند که باعث ضعیفی چشم آنها می شود در واقع فرزندی که تمرکز ندارد پیش فعال است .

کارشناس ستاد اقامه نماز ابراز داشت: مادر باید در سنین ۰ تا ۲ سال نیازهای عاطفی کودک را مثل بغل کردن در هنگام نماز انجام دهند تا کودک احساس نکند که نماز مانع عاطفی برای او شده است .

حجت الاسلام ولی خانی افزود: فرزندان در سن ۳ تا ۴ سالگی متوجه می شوند که دختر یا پسر هستند و هویت جنسی پیدا می کنند و نیازمند توجه به اخلاق و شخصیت دهی می باشند و ما باید توانمند سازی و حق رای را به کودکان بدهیم .

وی ادامه داد: انجام کارهای خوب در مقابل فرزندان، اجازه تقلید، تشویق و تنبیه، مهر و قهر، داستان و تحلیل از جمله مواردی است که باید در تربیت کودکان زیر ۷ سال به آن توجه کنیم .

کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم تصریح کرد: پهن کردن سجاده، وضو گرفتن وآب بازی، توجه به اوقات نمازو پخش اذان و هم خوانی کودکان ازعوامل تشویق کودکان به نماز می شود .

حجت الاسلام ولی خانی اظهار داشت: لجبازی کردن در زیر۷ سال رفتاری و برای سن ۱۲سال یک ویژگی است و والدین باید زمینه لجبازی برای کودکان را در سن زیر ۷سال مدیریت کنند و بهترین روش و مقابله با آن بی تفاوتی می باشد .

وی افزود: بهترین گزینه برای تربیت آنها درسنین بالاست واگر در مقابل این لجبازی عکس العملی نشان داده شود این رفتاردر بزرگسالی به عادت تبدیل می شود .