واحدهای صنفی قم ملزم به رعایت ضوابط ایمنی هستند

فرماندار قم گفت: همه واحدهای صنفی این شهر ملزم به داشتن پروانه کسب و رعایت مقررات، ضوابط ایمنی و استاندارد هستند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از ایرنا، رضا سیار روز یکشنبه در جلسه «تبادل نظر و ایجاد تعامل در ساماندهی صنوف مزاحم شهری» در سالن جلسات فرمانداری، با اشاره به دستور […]

فرماندار قم گفت: همه واحدهای صنفی این شهر ملزم به داشتن پروانه کسب و رعایت مقررات، ضوابط ایمنی و استاندارد هستند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از ایرنا، رضا سیار روز یکشنبه در جلسه «تبادل نظر و ایجاد تعامل در ساماندهی صنوف مزاحم شهری» در سالن جلسات فرمانداری، با اشاره به دستور نخست جلسه درباره ساماندهی و رفع خطرهای واحدهای صنفی کپسول پُرکنی گاز مایع در قم اظهار کرد: واحدهای صنفی که پروانه کسب در این رابطه دارند، فقط مجاز به توزیع کپسول های گاز پیک نیک و ۱۱ کیلوگرمی هستند.
وی با تاکید بر این که پر کردن کپسول به هیچ وجه جزو وظایف این واحدها نیست، افزود: مسئولیت نظارت بر این واحدها برعهده اتحادیه مربوط و اتاق اصناف است، اما لازم است به دلیل گستردگی صنوف، سایر دستگاه ها مانند شهرداری و نیروی انتظامی نیز در امر نظارت و بازرسی مشارکت و همکاری داشته باشند.
وی با تاکید بر توجه به مساله ایمنی و استاندارد در واحدهای صنفی گفت: اتاق اصناف و اتحادیه مرتبط به واحدهایی که اقدام به توزیع و پرکردن کپسول گاز می کنند، برای آخرین بار اطلاع رسانی و تذکرهای لازم را انجام دهند و پس از آن با واحدهای متخلف برخورد قانونی صورت می گیرد.
سیار در بخش دیگر سخنانش، به دستور دوم جلسه درباره ساماندهی و رفع معضلات بازارروزهای سطح شهر اشاره و اظهار کرد: لازم است، دستگاه های مرتبط مانند بهداشت و دامپزشکی بر اساس قانون، بر عملکرد فروشندگان این مکان ها نظارت و بازرسی داشته باشند.

فعالیت ۱۱ بازارروز در قم
معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در این جلسه با اشاره به این که حدود ۷۰ واحد صنفی اقدام به شارژ کپسول می کنند، گفت: باید این واحدها در امر توزیع کپسول فعالیت کنند و پُر کردن کپسول باید در مکان هایی که دارای استانداردها و ایمنی لازم است، انجام شود.
سید امیر سامع با بیان این که هشت مورد آتش سوزی در این واحدهای صنفی در سال جاری رخ داده است، اظهار کرد: ۲۵ واحد صنفی در این زمینه پلمب شده تا استانداردهای لازم را کسب کنند و یا فقط در امر توزیع فعالیت داشته باشند.
وی با بیان این که شارژ کپسول های گاز یکی از نیازهای مردم است، تاکید کرد: واحدهایی که اقدام به این کار می کنند، باید از ایمنی و استانداردهای لازم برخورد باشند و در این مساله نیازمند تعامل و همکاری دستگاه های مرتبط هستیم.
معاون شهردار قم بر اطلاع رسانی لازم و آگاهی بخشی صاحبان این واحدها تاکید و اظهار کرد: در صورت رعایت نکردن ضوابط و مقررات قانونی، پروانه این واحدهای صنفی باطل می شوند.
وی در بخش دیگر سخنانش، با اشاره به ساماندهی دستفروشان و وانت بارها در بازارروزهای سطح شهر گفت: در حال حاضر ۱۱ بازارروز در مناطق مختلف شهر قم وجود دارد که تاکنون سه بازارروز ساماندهی شده است.
سامع خاطرنشان کرد: برای ساماندهی کامل و رفع مشکلات این بازارروزها نیازمند مشارکت وهمکاری همه دستگاه های مسئول در این زمینه هستیم.
وی همچنین با اشاره به ساماندهی دستفروشان در اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) توسط شهرداری تصریح کرد: دستفروشان را در یک مکان مشخص ساماندهی کرده ایم و از لحاظ بهداشتی و سایر موارد نیازمند نظارت دستگاه های مرتبط هستیم.

نصب کپسول گاز مایع در خودروها ممنوع است
همچنین مشاور مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه قم در این جلسه گفت: واحدهای صنفی که مجوز توزیع کپسول گاز را دارند؛ باید فقط کپسول خالی را تحویل بگیرند و کپسول شارژ شده را تحویل دهند و هرگونه شارژ کپسول در این واحدها به لحاظ ایمنی ممنوع است.
محمدرضا محمدیان با تاکید بر تعطیلی واحدهای غیرمجاز اظهار کرد: متاسفانه برخی از این واحدها پس از پلمب شدن، دوباره شروع به کار می کنند و باید دستگاه های شارژ این واحدها توقیف و جمع آوری شود.
وی با بیان این که یکی از معضلات در این زمینه، شارژ کپسول های خودروهاست، خاطرنشان کرد: نصب کپسول گاز مایع (ال. پی. جی.) برای خودروهای شخصی ممنوع و از لحاظ ایمنی خطرناک است.
مشاور مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه قم افزود: باید در این زمینه آموزش های لازم به مراکز معاینه فنی خودرو و نیز مراکزی که اقدام به نصب کپسول گاز بر روی خودروها می کنند، ارائه شود.