هشت نوشت، میانبری برای بازآفرینی دفاع مقدس در جامعه

عضو هیات داوران جشنواره فیلم نامه نویسی هشت نوشت گفت: این جشنواره می تواند میانبری برای باز آفرینی دفاع مقدس برای نسل کنونی و آینده باشد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،علی بیطرفان در گفت وگویی با بیان اینکه در طول چند سال اخیر تولید آثار مربوط به دفاع مقدس در قالب فیلم کوتاه […]

عضو هیات داوران جشنواره فیلم نامه نویسی هشت نوشت گفت: این جشنواره می تواند میانبری برای باز آفرینی دفاع مقدس برای نسل کنونی و آینده باشد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،علی بیطرفان در گفت وگویی با بیان اینکه در طول چند سال اخیر تولید آثار مربوط به دفاع مقدس در قالب فیلم کوتاه و فیلم بلند رو به کاهش است، اظهار کرد: این مسئله بسیار نگران کننده است و وظیفه سنگینی را بر عهده مسوولین فرهنگی قرار می دهد تا در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند.
وی با عنوان اینکه فیلم سازان نیز باید در این زمینه با آسیب شناسی فعالیت های بیشتری داشته باشند، گفت: باید این آسیب شناسی صورت بگیرد که چرا علی رغم اینکه هنوز از زمان دفاع مقدس فاصله دوری نگرفته ایم اما شاهد نزولی تولید آثار مربوط به این دوران هستیم.
عضو هیات داوران جشنواره فیلم نامه نویسی هشت نوشت گفت: هرچه از دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق فاصله می گیریم بهتر می توانیم با به مسائل دوران دفاع مقدس به ویژه ایثارگری ها بپردازیم و نگاه واقع بینانه تری نسبت به دوران دفاع مقدس داشته باشیم.
وی با تاکید براینکه در برهه زمانی خاص برای تولید آثار مربوط به دفاع مقدس به دلیل محدودیت هایی که وجود داشت نمی شد، اقدامات خاصی انجام داد، تصریح کرد: بسیاری از سوژه ها را به دلیل محدودیت های تکنیکی یا محتوایی و یا برخی مسائل امنیتی نمی شد کار کرد و باید بحث حماسی جنگ را در نظر می گرفتیم اما الان به دلیل اینکه فاصله گرفتیم بسیار واقع بینانه تر می توانیم نگاه کنیم.
بیطرفان در بخش دیگری از سخنان خویش با عنوان اینکه جشنواره هشت نوشت یکی از جشنواره های شاخص است که به صورت پایه ای به موضوع دفاع مقدس می پردازد، گفت: مهمترین اصل در سینما داشتن یک فیلم نامه خوب است و این مهمترین مسئله ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه در جشنواره فیلم نامه نویسی هشت نوشت به صورت تخصصی به دفاع مقدس توجه می شود، عنوان کرد: این جشنواره می تواند با تولید محتوای مناسب به فرهنگ دفاع مقدس کمک خوبی داشته باشد که در این راستا لازم است تا از این جشنواره حمایت شود.
این فیلم ساز پیشکسوت با تاکید براینکه حمایت جدی از جشنواره فیلم نامه نویسی هشت نوشت می تواند جایگاه مناسبی را در سطح ملی برای این جشنواره به دنبال داشته باشد، گفت: همچنین حمایت از تولید آثاری را که به این جشنواره ارسال شده است می تواند رشد خوبی را در تولید آثار با موضوع دفاع مقدس به دنبال داشته باشد.
وی به یکی از مشکلات پیش رو در برگزاری این جشنواره اشاره و بیان کرد: اغلب شرکت کنندگان در این جشنواره را جوانانی تشکیل می دهند که دوران دفاع مقدس را درک نکرده اند و با فضای واقعی آن زمان فاصله دارند.
بیطرفان اضافه کرد: این مسئله تلنگری برای بازماندگان دفاع مقدس و رزمندگان است که باید برای فرهنگ سازی دفاع مقدس تلاش بیشتری داشته باشند و خاطراتی را که از آن دوران دارند برای جوانان بازگو کنند.
وی افزود: سیمای ملی در راستای ترویج این فرهنگ می تواند تاثیر بسزایی بگذارد و آن فضا و فرهنگ را به نسل فعلی منتقل کند تا آنان نیز بتوانند چنین فضایی را درک کرده و به آن نزدیک شوند.
عضو هیات داوران جشنواره ملی فیلم نامه نویسی هشت نوشت گفت: در فیلم نامه هایی که مستقیم به جنگ پرداخته شده است فاصله بسیاری با آن فضا دارد و جنگ با فضای امروزی در این فیلم نامه ها نگاه شده است و این مسئله یک آسیب جدی به شمار می رود.
وی ادامه داد: وظیفه سنگینی بردوش رزمندگان قدیم قرار دارد و باید که فضا را برای نسل آینده و نسل فعلی تبیین کنند تا بتوانیم شاهد ترویج فرهنگ دفاع مقدس باشیم.
بیطرفان اضافه کرد: یکی از محاسن فیلم نامه های ارسالی مضامین گسترده ای بود که وجود داشت به گونه ای که این آثار تنها به دفاع مقدس اختصاص نداشت و به مسائلی مانند شهدای هسته ای، جنگ با داعش، حمله به مجلس شورای اسلامی و… نیز توجه شده است و بسیاری از آثار ارسالی نه تنها قابلیت تولید بلکه ظرفیت تولید اثر سینمایی را نیز دارد.
این فیلم ساز قمی با اشاره به اینکه در کشورهای دنیا ژانری در سینما با نام جنگ دارند، گفت: اما در ایران دفاع مقدس یک ژانر منحصر به فرد است و ویژگی ها و فرهنگی دارد که با جنگ های دنیا بسیار متفاوت است.
وی افزود: جنگ ایران و عراق نوعی دفاع با جنبه های انسانی معنوی است اما با وجود اینکه از زمان این دفاع مقدس زمان زیادی نمی گذرد رو به فراموشی است.
عضو هیات داوران جشنواره فیلم نامه نویسی هشت نوشت خاطرنشان کرد: برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس دستگاه هایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و … باید پای کار بیایند و از آثار جشنواره هشت نوشت حمایت کنند.