نحوه تشخیص ایمیل های جعلی از ایمیل های واقعی

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان قم از کاربران فضای مجازی خواست تا مراقب ایمیل های جعلی باشند و مطالبی را پیرامون تشخیص ایمیل جعلی ارائه کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم به نقل ازپایگاه خبری پلیس، سرهنگ “علی موالی” اظهار داشت: اشخاص و سازمان‌هایی که با آنها ارتباط […]

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان قم از کاربران فضای مجازی خواست تا مراقب ایمیل های جعلی باشند و مطالبی را پیرامون تشخیص ایمیل جعلی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم به نقل ازپایگاه خبری پلیس، سرهنگ “علی موالی” اظهار داشت: اشخاص و سازمان‌هایی که با آنها ارتباط دارید، شما را با نام خودتان مورد خطاب قرار می‌دهند، اگر شما در ایمیل دریافتی “مشتری گرامی” یا موارد مشابه خطاب قرار گرفته اید، این می‌تواند یکی از نشانه های فیشینگ باشد.

وی افزود: مجرمان اینترنتی برای کسب عواید، از روش‌های متنوعی برای رسیدن به اطلاعات شخصی کاربران استفاده می‌کنند، یکی از روش های متداول برای رسیدن به این هدف، استفاده از ایمیل های جعلی یا فیشینگ است.

سرهنگ موالی ادامه داد: این ایمیل‌ها در نگاه اول ارتباطات قانونی شرکت‌ها و یا ارائه کنندگان خدمات هستند که با آنها سر و کار دارید و ممکن است در قالب قبوض، اطلاعیه‌های رسمی و … ارسال شوند، این ایمیل‌ها با استفاده از فایل الصاق شده می‌توانند پس از باز شدن، کامپیوتر شما را با بدافزار مخفی آلوده سازند.

وی اضافه کرد: یکی از این پیام‌های فیشینگ که اخیراً رایج شده‌است با اعلام این موضوع به دریافت کنندگان ایمیل که حساب کاربری شما در حال مسدود شدن است، از آنها می‌خواهد که برای جلوگیری از این موضوع اطلاعات شخصی خود را در اختیار آن ها بگذارند.

سرهنگ موالی بیان داشت: افرادی که این پیام را دریافت کرده‌اند سپس به یک وب‌ سایت سوم، راهنمایی می‌شوند که از آنها اطلاعاتی همچون رمز عبور یا جزئیات حساب بانکی آنها را درخواست می‌کند، مجرمان اینترنتی می‌توانند از این اطلاعات برای اعمال مجرمانه همچون هک کردن حساب های بانکی و به دست آوردن پول استفاده کنند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اعلام داشت: درصورتی که از صحت ایمیل های دریافتی خود اطمینان ندارید با کمک گرفتن از راهنمایی های زیر می‌توانید ایمیل های فیشینگ را از موارد حقیقی تفکیک کنید.

وی ابراز داشت: بایستی در جریان باشند که آیا نام شما مورد خطاب قرار گرفته است؟ اشخاص و سازمان‌هایی که با آنها ارتباط دارید شما را با نام خودتان مورد خطاب قرار می‌دهند. اگر شما در ایمیل دریافتی “مشتری گرامی” یا موارد مشابه خطاب قرار گرفته اید، این می‌تواند یکی از نشانه های فیشینگ باشد.

سرهنگ موالی خاطرنشان کرد: کاربران بدانند آیا شماره مشتری ذکر شده متعلق به شماست؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، احتمال فیشینگ بودن ایمیل کمتر می‌شود و در غیر این صورت احتمالا از طرف یک شخص سوم ارسال شده است.

وی گفت: ایمیل های فیشینگ غالباً حاوی اشتباهات فاحشی همچون ایرادات نگارشی و گرامری هستند و متون آنها از انسجام کافی برخوردار نیست، اسامی نام‌های تجاری که در ایمیل استفاده شده‌اند را نیز به خوبی بررسی کنید.

سرهنگ موالی تاکید کرد: کاربران بایستی هوشیار باشند که آیا ایمیلی که با آن مورد خطاب قرار گرفته‌اند را هنگام ثبت نام ارائه کرده‌اند؟ این نکته بسیار حائز اهمیت است چرا که مجرمانی اینترنتی با گردآوری تصادفی حجم انبوهی از ایمیل‌ها و یا استفاده از روش های دیگر، تعداد زیادی ایمیل فیشینگ را برای کاربران اینترنتی ارسال می‌کنند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان تصریح کرد: علاوه بر روش های فوق، توصیه می‌شود که کاربران اینترنتی، دستگاه خود را با آخرین نسخه از آنتی ویروس ها تجهیز، و نرم افزار خود را به طور منظم بروزرسانی کنند.