نجات و حل مشكلات كشور در گرو رشد توليد و كار است

آيت الله محمدجواد فاضل لنكراني دامت برکاته  درهمایش ملی فقرزدائی درسیره امام علی(ع) گفت:سيره اميرالمؤمنين (ع)رسيدگي به فقرا، برطرف نمودن فقر و اختلاف طبقاتي در جامعه است. نجات و حل مشكلات كشور در گرو رشد توليد و كار است. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،متن این سخنان از قرار ذیل است: بسم الله الرحمن […]

آيت الله محمدجواد فاضل لنكراني دامت برکاته  درهمایش ملی فقرزدائی درسیره امام علی(ع) گفت:سيره اميرالمؤمنين (ع)رسيدگي به فقرا، برطرف نمودن فقر و اختلاف طبقاتي در جامعه است. نجات و حل مشكلات كشور در گرو رشد توليد و كار است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،متن این سخنان از قرار ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحيم
سخنان حضرت آيت الله حاج شيخ محمدجواد فاضل لنكراني دامت بركاته
در همایش ملی فقرزدائی در سیره امام علی (ع) – ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

عيد سعيد غدير را كه بزرگ‌ترين عيد مسلمين است، محضر مبارك امام زمان (عج)، رهبري معظم انقلاب، مراجع بزرگوار و همه مسلمانان، شیعیان و خدمتگزاران به مسير ولايت و حقيقت ولايت و دست‌اندرکاران اين همايش ملي بزرگ تبريك عرض مي‌كنم. از اينكه به خاطر قضيه كرونا توفيق حضور حاصل نشد پوزش مي‌طلبم. ان شاء الله خداي تبارك و تعالي هر چه زودتر اين بلا را از همه بشريت، خصوصاً از مسلمانان و شيعيان رفع بفرمايد.
ذره‌ای ازآلودگي عالم كه عبارت از ظلم و شرك و كفر و نفاق، لحظه‌اي در وجود امام علی راه پيدا نكرده است
سخن را با اين آيه شريفه «الذين آمنوا و لم يلبسوا ايمانهم بظلم اولئك لهم الامن و هم مهتدون» آغاز می‌کنم. خداي تبارك و تعالي مي‌فرمايد كساني كه ايمان آورده و ایمان خود را با ظلم و شرک نپوشاندند، امنیت و آرامش برای آنهاست. امن و امان و امنيت اعتقادي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي، فكري، ظاهري، باطني و… را خداي تبارك و تعالي در چنين كساني قرار داده است. در روايتي كه ذيل اين آيه شريفه وارد شده، امام باقر می‌فرماید «نزلت في اميرالمؤمنين(ع) لأنه لم يشرك بالله طرفة عين قط ولم یعبد اللات و العزی» اين آيه در مورد اميرالمؤمنين۷ نازل شده براي اينكه علي بن ابيطالب در هيچ زماني از زندگي خود، غير از خدا را اطاعت و عبادت نكرد.
نكته مهم اين است كه براساس اين آيه شريفه ما پيرو شخصيتي هستيم كه ذره‌ای از بزرگ‌ترين آلودگي عالم كه عبارت از ظلم و شرك و كفر و نفاق، لحظه‌اي در وجود او راه پيدا نكرده است. اين خصوصيت در پيشوايان مذاهب ديگر وجود ندارد و مختص پيشواي ما شيعیان و وصيّ پيامبر اكرم(ص) است و خداي تبارك و تعالي امن و امنيت را برای چنين گروهي قرار داده است كه شامل همه انواع امنيت‌ها مي‌شود، اگر روايتي هم در ذيل اين آيه نبود معلوم بود كه اين امن مطلق در همه ابعاد براي انسان فقط مختص اميرالمؤمنين و اولاد طاهرین او است. ما از این آيه به خوبي استفاده مي‌كنيم كساني كه دنبال امنيت هستند، امنيت در همه ابعادش، اعم از امنيت ظاهري، باطني، اجتماعي، سياسي، اقتصادي و… با توسل و با اعتقاد به اميرالمؤمنين و اولاد او تحقق پيدا مي‌كند.
نجات و حل مشكلات كشور در گرو رشد توليد و كار است.
بعد از بیان اين مقدمه به مناسبت موضوع اين همايش ملي بايد به نحو اختصار در این زمان کوتاه اين نكته را عرض كنم كه از برجستگی‌های اسلام، یعنی قرآن كريم و وجود مبارك پيامبر(ص) و سنت نبوي و هم اميرالمؤمنين و ساير ائمه: این است همان‌طور كه در بعد اعتقادي تأكيد دارند بر اينكه بشر باید به دنبال توحيد باشد تا موحد شود و اصرار بر عبادت خداي تبارك و تعالي دارند، هم‌چنین به تنظيم امور جامعه هم اهتمام مي‌ورزد به نحوي كه در میان مردم فقر از بين برود و فقیری در جامعه پیدا نشود.
با دقت در كلمات اميرالمؤمنين(ع) در این رابطه می‌بینیم که بر دعوت به كار و توليد تأکید شده است. آنچه كه در سال‌هاي اخير مورد تأکید رهبري معظم انقلاب هم هست كه مي‌فرمايند نجات و حل مشكلات كشور در گرو رشد توليد و كار است، ریشه نام‌گذاری امسال به جهش توليد را در كلمات اميرالمؤمنين هم مي‌توان یافت.
در حال نیاز و فقر و هم در حال غنا و بی‌نیازی دنبال کسب و كار باشيد.
حضرت در يك عبارتي می‌فرمایند: «اوصيكم بالخشية من الله في السرّ و العلانية و العدل فی الرضا و الغضب»، شما را توصیه می‌کنم که در نهان و آشكار از خدا بترسيد، هنگام غضب و نیز زمان اظهار خوشنودي، تأييد و رضايت نسبت به افراد تعادل خود را حفظ کرده و از حدّ آن تجاوز نكنيد، «و الاكتساب في الفقر و الغناء»، هم در حال نیاز و فقر و هم در حال غنا و بی‌نیازی دنبال کسب و كار باشيد. گاهي در ذهن بعضي افراد متموّل می‌آید که ۶۰ سال زحمت كشيده و کار كرده‌ايم اکنون هم به اندازه‌اي كه تا آخر عمر بتوانيم زندگي خود را اداره كنيم خدا به ما داده است، پس چه نيازي است كه دنبال كار برويم. اين فکر در منطق اميرالمؤمنين(ع) مردود است. انسان باید در همه حالات حتی تا آن لحظه‌ي آخر دنبال كسب و كار و فعاليت باشد.
باز اين تعبير كه حضرت مي‌فرمايند « من کسل عن امر دنیاه فهو عن امر آخرته اکسل» اگر كسي در امر دنيای خود تنبل و کسل باشد و سراغ كار و توليد نرود، نسبت به آخرتش كسالت او بيشتر است. اين سخن نمایان‌گر رابطه‌ی فعالیت‌های انسان در دنيا و آخرت است. نشاط و عدم نشاط و فعالیت انسان در کسب و کار و تحصیل درآمد مشروع برای تأمین حیات دنیوی خود ارتباط مستقیم با فعاليت او نسبت به آخرت دارد. اين يكي از دستوراتي است كه اميرالمؤمنين به ما فرموده‌اند.
تجارت در ذاتش تكثير در توليد و عرضه‌ی محصولات مورد نیاز مردم نهفته است.
جامعه ما و مسئولان نظام جمهوري اسلامي بايد اين فرمایش‌های حضرت را نصب‌العين خود قرار بدهند. براي ما بسيار سخت است كه دولت‌ها مي‌آيند و مي‌روند اما وقتي مي‌خواهند از فعالیت‌های کارکنان آمار ارائه کنند، مي‌گويند متوسط زمان كار مفيد کارمندان کمتر يك ساعت است! چرا بايد اينطور باشد؟ چرا نبايد براي حل اين مشكل فكري كنيم؟ ما با این شرایط اقتصادی حتی باید بیش از هفت ساعت تلاش مفید داشته باشیم، حالا اگر هفت ساعت به کمتر از یک ساعت تقليل پيدا مي‌كند فاجعه است.
اسلام به تجارت تشویق نموده است،بورس ازمصادیق تجارت نیست.
اميرالمؤمنين نسبت به تجارت و رونق تولید و کسب و کار توصيه اکید فرموده‌اند. در جامعه تجار بايد كار كنند، سرمايه‌داران سرمايه‌هایشان را به ميدان آورده و در مسیر تجارت صحیح و مفید برای اقتصاد خود و جامعه به کار گیرند که این امر در اسلام بسیار مورد تشويق و ترغيب قرار گرفته است. می‌فرمایند «اتّجروا بارك الله لكم»، تجارت کنید خداوند به شما برکت دهد. متأسفانه در این زمان و در نظام جمهوري اسلامي شاهد این هستیم که تجارت و تولید رونق خود را از دست داده و مردم را تشويق به بازار بورس می‌کنند. من اکنون وارد بحث فقهي آن نمي‌شوم، ولي اطلاع پيدا كرده‌ايم كه بسياري از افراد كارهاي ديگرشان را رها كرده و در منزل نشسته و از طریق اینترنت دنبال مسائل بورس هستند، اين که تجارت نيست! تجارت در ذاتش تكثير در توليد و عرضه‌ی محصولات مورد نیاز مردم نهفته است، اما مي‌بينيم سهام‌ها با افزایش قیمت‌های حبابی مورد خريد و فروش واقع مي‌شود.
اميرالمؤمنين(ع)نسبت به عمارة البلاد و آباد کردن شهرها و روستاها نیز ترغيب فرموده‌اند. گروهي از مسيحي‌ها و يهوديان چاهي داشتند. در زماني كه قرظة بن كعب انصاري از طرف اميرالمؤمنينمسئول منطقه آنها بود، با دستور او یا کارگزارانش آن چاه را پر کرده و دیگر آبي از آن نمي‌آمد. اميرالمؤمنين به قرظه نامه‌اي نوشت كه چرا اين كار انجام شده؟ ولو این چاه متعلق به يهودي‌ها و نصارا بوده است. آنگاه فرمودند دوباره آن چاه را اصلاح كن، «فلعمري لأن يعمروا أحب إلينا أن يخربوا»، اگر سرزمین همين كفار و اهل ذمه در عمران و آبادانی باشد نزد من محبوبتر است تا اينكه چاهشان تخریب و زمین‌هایشان خشك شود و مجبور شوند به جاي ديگري نقل مکان کنند!
یکی از وظایف و شئون حاکم مسلمین نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌هاست.
نكته ديگر اينكه اميرالمؤمنين(ع) شخصا نسبت به کنترل قيمت‌ها در بازار مسلمين نظارت می‌فرمود. مشکل بزرگی که امروز نظام جمهوري اسلامي با آن مواجه است و البته علل متعددي هم دارد. اميرالمؤمنين شخصاً در بازار راه مي‌افتاد و گروه گروه تجار و بازاري‌ها را مورد خطاب قرار مي‌داد، از قيمت‌ها سؤال مي‌كرد. اصبغ بن نباته به حضرت عرض كرد در شأن شما نيست كه هر روز بازار برويد، قيمت‌ها را ببینید و بگویید قيمت‌ها را بالا نبريد، قيمت‌ها را تعديل كنيد. كسي را به جای خود بفرستيد كه اين كار را انجام دهد. حضرت فرمود مي‌داني اين حرفي كه به من می‌زني نصيحت و خیرخواهی برای من نیست! تو خیال می‌کنی با این حرف من را نصيحت کرده و برای من خیرخواهی می‌کنی. این فرمایش حضرت بدان معناست که یکی از وظایف و شئون حاکم مسلمین نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌هاست.
نسبت به توزيع اموال عمومي هم اميرالمؤمنين(ع) عنايت خاص داشتند که بيت المال مسلمين بايد بين مردم آن هم به طور مساوی تقسيم بشود.
بیان این نکات و معيارها براي اين است که مردم عزیز بدانند اميرالمؤمنين در آن مدت كوتاه از حكومت خود، چقدر نسبت به اقتصاد مردم دقت داشت و مراقب وضع مالي و معیشت مردم بود تا گرسنه و فقیری در جامعه نباشد، تبعيض در تقسيم امكانات نباشد، در زمانی که مسئولیت بيت‌المال مدينه با عمار ياسر و ابالهيثم بن طيحان بود، حضرت به آنها نامه‌اي نوشت و فرمود «العربي و القرشي و الانصاري و العجمي و كل من كان في الاسلام من قبايل العرب و اجناس العجم سواءٌ»؛ نفرمود به مهاجر و عرب بيشتر بدهيد و به عجم كمتر، بلکه فرمود همه‌ی کسانی كه زير پرچم اسلام قرار دارند در برخورداری از امکانات عمومی کشور مساوي هستند.
یکی از مسائلی که امروز متأسفانه شاهد آن هستیم عدم برخورداری عموم مردم شریف از امکانات عمومی است. بسيار براي ما روحانيون و مراجع بزرگ سخت است كه در اين كشور يك جواني كه ازدواج كرده، قدرت گرفتن يك وام مختصر را ندارد اما وام‌هاي ميلياردي را بدون وثيقه در اختيار افرادی خاص قرار مي‌دهند. اين خيانت بزرگی است، اموال كشور و بیت‌المال مسلمین بايد علي السويه در اختيار همه مردم قرار بگيرد. امیدواریم با رهنمودهایی که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، مسئولان کشور پیگیری کنند تا این معضل جوانان حل شود، انشاالله.
سيره اميرالمؤمنين(ع) رسيدگي به فقرا، برطرف نمودن فقر و اختلاف طبقاتي در جامعه است.
البته روشن است برای رشد و رونق اقتصاد نسبت به آن كسي كه امكانات توليدي بيشتري دارد بايد بيشتر توجه شود ولي نه به اين نحو اختلافي كه امروز با آن مواجه هستیم و افرادی به غارت ذخایر ارزی کشور می‌پردازند که نه تنها نقشی در رشد اقتصاد کشور ندارند بلکه همسو با دشمنان به اقتصاد کشور ضربه زده و با در مضیقه قرار دادن مردم موجب نارضایتی آنان به نظام جمهوری اسلامی می‌شوند.
در هر صورت سيره اميرالمؤمنين(ع) رسيدگي به فقرا، برطرف نمودن فقر و اختلاف طبقاتي در جامعه است. مسئولان نظام بايد اين مشكلي را كه امروز وجود دارد حل كنند. اساساً یکی از آرمان‌های بزرگ امام خميني اين بود كه فقر در جامعه از بين برود، اختلاف طبقاتي در جامعه نباشد، مزايا و امتيازات فقط در اختیار گروهي از اغنيا و افراد خاص قرار نگیرد،می‌فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند، امکانات کشور باید براي همه مردم باشد، اين حقيقت نظام اسلامي است. اگر به سمت اين حقيقت پيش برويم ان شاء الله روز به روز نظام ما تحكيم پيدا مي‌كند.
در خاتمه از همه‌ی بزرگاني كه اين همايش را تشكيل دادند، نماينده معظم ولي فقيه حضرت آيت الله دري نجف آبادي و همچنين مدیران و اساتید محترم دانشگاه‌های استان مركزي و مسئولان نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه‌ها و نیز بنياد بين‌المللي غدير تشکر می‌کنم. مناسب است از مرحوم آيت الله خزعلي يادي كنيم که سال‌ها ریاست این بنیاد را بر عهده داشتند. اميدوارم با استعانت از امیرالمؤمنین(ع) اين همايش قدم بزرگي در تحقق مبارزه‌ی با فقر و ریشه‌کن کردن اختلاف طبقاتی داشته باشد.
والسلام عليكم و رحمة الله
همایش ملی فقرزدائی در سیره امام علی (ع) توسط بنیاد غدیر و نماینده ولی فقیه دراستان مرکزی و نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها و صدا وسیما در ۱۵مرداد در شهر اراک برگزاری گردد.به علت وضعیت کشورمان درخصوص کرونا ، سخنان معظم له از طریق سازمان صدا و سیما و فضای مجازی پخش می شود.