مهم‌ترین دستآورد انقلاب این است که شیعه به دنیا معرفی شد

حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی در آستانه سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)درجمع اساتید و فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در پایان درس خارج فقه صلاه مساقر در تاریخ ۱۲ / ۳ / ۹۸ گفتند:امام خمینی(ره) در دوران معاصر به اسلام قدرت و به شیعه یک هویّت جدیدی داد. به گزارش پایگاه […]

حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی در آستانه سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)درجمع اساتید و فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در پایان درس خارج فقه صلاه مساقر در تاریخ ۱۲ / ۳ / ۹۸ گفتند:امام خمینی(ره) در دوران معاصر به اسلام قدرت و به شیعه یک هویّت جدیدی داد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، متن سخنان حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی دامت برکاته
در آستانه سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)درجمع اساتید و فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در پایان درس خارج فقه صلاه مساقر ـ ۱۲ / ۳ / ۹۸
در آستانه سی‌امین سالگرد ارتحال امام هستیم؛
راجع به امام، همین که بخواهیم چند دقیقه حرف بزنیم خودش یک ناسپاسی است، راجع به امام باید خیلی حرف زد، واقعاً با زبان روزه از روی اعتقادم عرض می‌کنم. اولاً هر چه ما مباحث علمی امام را بیشتر می‌بینیم، چه در مباحث فقهی و چه در مباحث اصولی، واقعاً اعتقاد ما به قوت فقهی و علمی امام بیشتر می‌شود، در ایام عید نوروز قاعده ید را داشتم تکمیل می‌کردم، تنبیهاتی که در قاعده ید دارد، در یک جا ایشان مطالب مرحوم محقق اصفهانی اعلی الله مقامه الشریف را مطرح کرده، چقدر مطالب دقیق و سنگین است و شروع می‌کنند به اشکالات فراوان بر مرحوم محقق اصفهانی.
بعد هم دیدم در بحث سوق مسلمین که غالب فقها می‌گویند این عنوان اماره را دارد ایشان یک نظر جدیدی و یک تحقیق جدیدی را ارائه داده، امام واقعاً فقاهتش، اصولی بودنش، هنوز برای حوزه‌ها روشن نشده و این درست نیست، حوزه‌ها باید افراد فقهی و اصولی امام را بیشتر مطرح کنند. البته نمی‌خواهیم بگوئیم جهات سیاسی سبب می‌شود این حرف را بزنیم، جهات انقلابی سبب می‌شود این حرف را بزنیم، هیچ تعصبی و هیچ دخالتی در این مطلب ندارد، انصاف این است که هر چه پای تحقیقات امام انسان بیشتر می‌نشیند می‌بیند که این مرد چقدر زحمت کشیده، چقدر در مسائل فقهی کار کرده. کسی که حالا در مسائل فلسفی، عرفانی، تفسیری، آن هم در درجات بسیار بالا بوده.
اولین عرض من این است که حوزه‌های علمیه مبانی فقهی و اصولی امام را بیشتر توجه کنند، بیشتر مورد مداقه و بررسی قرار بدهند، البته این یک جهتش احیای نام امام است که یکی از وظایف اولیه ماست، که واقعاً نه فقط بر حوزه‌های علمیه نه فقط برای شیعه، نه برای برای مسلمین، واقعاً در دوره خودش بر همه حق پیدا کرده، که این را در قسمت مباحث سیاسی انسان باید بیشتر مطرح کند.
یک روحانی واجد شرایطی که برای خدا درس خواند، درس گفت، نوشت، ، این را برخی از شاگردان ایشان نقل می‌کردند، شش ماه یا چندین ماه تعطیل کند تا ردّ بر آن اسرار هزار ساله کتاب بنویسد، کشف الاسرار را بنویسد. همه زندگی‌اش را بر معیار خدای تبارک و تعالی بود و مسائل سیاسی، انقلاب و رهبری و تمام اینها بر همین اساس بوده. امام یک حقّی بر همه بشر دوران معاصر دارد. این گزافه گویی نسیت، مبالغه‌گویی نیست، امروز امام به برکت همین انقلاب و همین مردم و همین خون شهدا شاخ آمریکا و شاخ اسرائیل، این قدرت‌های چپاولگر را در دنیا، شکست، اینکه امروز بعد از سی سال که می گذرد، ما می‌بینیم اینقدر آمریکا مستأصل است فقط چنگ و دندان نشان می‌دهد! اعتباری در دنیا ندارد، با زور می‌خواهد مقابل اسلام بیاید، این نشان دهنده عمق راه امام و تأثیرپذیری امام است، اینها می‌بینند انقلاب در دنیا روز به روز رشد پیدا می‌کند، درست است ما خیلی مشکلات داریم، این یک بحث دیگری است، ما واقعاً قضایایی که مخصوصاً این چند ساله اخیر مطرح شد در کشور خودمان، اینها مسائلی نبوده که انسان به راحتی بخواهد از کنارش بگذرد.
مشکلات خیلی فراوان است، گرانی‌ها، اختلاس‌ها، تبعیض‌ها، اینها فراوان است و باید ان شاء الله حل بشود اما در مجموع امام به اسلام در دوران معاصر قدرت داده ، امام به برکت قرآن و اهل‌بیت در دوران معاصر اسلام را قدرت داد، البته نه اینکه خودش بگوید من این کار را کردم، خودش همیشه می‌فرمود هر چه هست لطف و عنایت خدای تبارک و تعالی است ولی واقعاً امام در دنیا به اسلام قدرت داد، به شیعه یک هویّت جدیدی دارد.
مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه می‌فرمود اگر از من بپرسند مهم ترین دستآورد این انقلاب چه بوده؟ این حرف را البته ۳۰ سال پیش می‌زد نه اینکه بگوئیم اواخر حیاتشان! از همان اوایل دهه اول انقلاب مطرح می‌کردند و می‌فرمود مهم‌ترین دستآورد این بود که شیعه به دنیا معرفی شد، دنیا آنچنان از مکتب شیعه خبر نداشت، امروز شیعه در دل کرملین ودر کاخ‌هانفوذ کرده، در اروپا، در مراکز سلطنتی اروپا شیعه طرفدار پیدا کرده، در دانشگاه های دنیا، در مراکز علمی دنیا، در قبل از انقلاب در کشورهای مختلف آفریقایی چقدر شیعه داشتیم و الآن صحبت ده‌ها میلیون است، این به برکت انقلاب بوده.
ولایی‌ترین شخصیت حوزه در قرن معاصر امام خمینی بود.

امام در کنار آن مسائل فقهی و اصولی که بالأخره یک فقیه است، صاحب جواهر بر ما حق دارد، شیخ طوسی و قبل از او، هر فقیهی بر همه شیعه حق دارد، از این جهت امام بر حوزه‌های علمیه یک حق ویژه دارد ولی از جهات انقلاب بک حق بزرگی بر همه پیدا کرده و شیعه را به دنیا معرفی کرده. اسلام ناب محمدی را معرفی کردند. امام رضوان الله تعالی علیه اسلام را قدرتمند کرده، آن هم اسلام واقعی نه اسلام عربستانی و کشورهای دیگر که رفتارآنها ضد اسلام است. اسلامی که بر مکتب اهل‌بیت استوار است. من گاهی اوقات در برخی از صحبتها گفته‌ام ولایی‌ترین شخصیت حوزه در قرن معاصر امام بوده، ولایت را به آن معنای واقعی واقعی‌اش امام به ما معرفی کرد. ما ولایت را قبل از انقلاب یک امر معنوی قلبی، گفتیم اگر کسی این امر قلبی را نداشته باشد نماز و روزه و حجّش به درد نمی‌خورد، ولی امام سطح این را خیلی بالا برد، این ولایت ائمه معصومین در بشر، ولایت حضرت حجت (عج) بر همه بشر و در زمان غیبت باید نائب و نواب او حکومت را اداره کنند، این خیلی مسئله‌ی مهمی است، من تا قبل از امام ندیدم، اگر شما جایی دیدی برای من بگوئید، آن ولایتی که رسول خدا به امر خدا به مردم اعلام کرد کدام ولایت بود، اینکه مردم در قلب‌شان ولایتی به نام ولایت امیرالمؤمنین را بپذیرند یا نه، مسئله غدیراین بود ، آن کس و آن کسانی که حق حکومت بر بشر دارند همین ۱۲ نفرند، بعد در زمان غیبت هم با ادله، حکومت فقیه را آدم ملحق می‌کند.
تمام حکومت‌ها غیر از حکومت ائمه غیر مشروع می‌شود، نامشروع می‌شود، این مفهوم جدید و عمیق را به میدان حوزه‌ها آوردند و به میدان دین آوردند، لذا حق بزرگی بر همه بشر دارد.
وقتی سالگرد امام می‌آید چند کلمه از امام حرف بزنیم و بعد هم تمام شود تا سال آینده، این واقعاً حق ناشناسی نسبت به امام است، مسئولین حوزه باید برای افراد امام یک برنامه‌های خاصی را قرار بدهند که طلبه از وقتی وارد حوزه می‌شود با افکار امام آشنا شود تا وقتی به درس خارج برسد، برای اینکه اگر ما بخواهیم حوزه انقلابی داشته باشیم شرطش این است، آن کسی که اساس انقلاب بوده فکرش را باید بفهمیم، جزء برنامه‌های درسی قرار بدهیم، چند تا متن کتاب درسی حوزه امروز ما افکار امام است؟ هیچی. لااقل من سراغ ندارم، در پایه‌های اول تا ششم، که مهم‌ترین وقتی است که طلبه‌ را باید با افکار امام آشنا کنیم، گاهی اوقات به بعضی از مدارس سرکشی می‌کنیم می‌بینیم افکار عده‌ی دیگری را در این مدارس ترویج می‌کنند، البته می‌دانم مسئولین حوزه از این قضیه اطلاع ندارند باید افکار امام، بعد هم آن کسی که دنباله‌روی راه امام بوده، ۳۰ سال است این رهبری بر دوش اوست، مقام معظم رهبری، افکار اینها را باید مطرح کنند، افکار مراجع انقلابی را باید مطرح کنند، می‌بینیم در مدارس علمیه خبری از اینها نیست، طلبه‌ها را سوق می‌دهند به عرفان های کاذب، به چله‌نشینی‌ها، به زهدهای غیر صحیح، اینها برای طلبه‌های ما دارد معیار می‌شود! چکار کنند که بروند تشرف به امام زمان پیدا کنند، این حرف چیست و کدام مرجع و بزرگی گفته طلبه به جای اینکه درس بخواند سراغ این مسائل برود؟ تو درس‌ات را بخوان، برای خدا بخوان، اگر امام زمان عنایت به تو نکرد! باید مسیری را پیدا کنیم، مسیر تقویت، ترویج فکر امام رضوان الله تعالی علیه در تمام مراحل درسی در حوزه‌های علمیه است، نباید بعد از ۳۰ سال یک طلبه‌ای مثل من بنشیند بگوید چرا این کمبود وجود دارد؟ و واقعاً ما رنج می‌بریم از این مسئله. البته هر کسی که واقعاً معتقد به امام هست به اندازه ظرفیت وجودی خودش و فکر خودش امام را ترویج می‌کند ولی این کافی نیست، همه حوزه‌ها باید نسبت به افکار امام یک توجه جدیدی پیدا کنند.
امیدواریم که ان شاء الله خدای تبارک و تعالی این مرد بزرگ را نامش را تا قیامت باقی بگذارد.
وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین