مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان قم اعلام کرد:مردم حتما اسناد خودرا ثبت رسمی کنند

مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان قم گفت:باتوجه به اینکه اسناد مشاع وقول نامه ای از نظر قانونی به عنوان سند ملکیت قطعی به شما نمی روند،هم استانی های عزیز ما بهتر است در هنگام خرید هر زمین یا ملک در ابتدا آن را ثبت رسمی کنند تا جلوی بروز مشکلات بعدی را بگیرند. به […]

مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان قم گفت:باتوجه به اینکه اسناد مشاع وقول نامه ای از نظر قانونی به عنوان سند ملکیت قطعی به شما نمی روند،هم استانی های عزیز ما بهتر است در هنگام خرید هر زمین یا ملک در ابتدا آن را ثبت رسمی کنند تا جلوی بروز مشکلات بعدی را بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان قم پیش از ظهر امروز در گفتگوباخبرنگاران با تبریک فرارسیدن هفته قوه قضائیه خاطر نشان کرد:سازمان ثبت اسناد واملاک یک سازمان شبه قضائی است که می تواند بار عمده ای ازمراجعات مردم را به محاکم قضائی کاهش دهد.
سیروس سلامتی افزود: باتوجه به اینکه اسناد مشاع وقول نامه ای از نظر قانونی به عنوان سند ملکیت قطعی به شما نمی روند،هم استانی های عزیز ما بهتر است در هنگام خرید هر زمین یا ملک در ابتدا آن را ثبت رسمی کنند تا جلوی بروز مشکلات بعدی را بگیرند.
چون دیده شده افرادی زمین مشاع خریده اند وپس از ساخت آن ،درهنگام مراجعه برای دریافت سند۶دانگ آن،به علت عدم ثبت رسمی سند زمین خود،به مشکل برخورده اند .
وی خاطر نشان کرد:تثبیت مالکیت و ثبت رسمی نقش موثری در ایجاد نظم حقوقی و پیشگیری از وقوع جرم دارد و باعث کاهش هزینه های زیاد ناشی از بی نظمی و کاهش دعاوی حقوقی می شود.
وی تصریح کرد: اعتباربخشیدن به معاملات در دفاتر اسناد رسمی، تنظیم روابط حقوقی و اجتماعی از طریق دفاتر ازدواج، ثبت شرکت ها و موسسات تجاری و غیرتجاری، جلوگیری از اختلافات و نظم جامعه از جمله اهداف سازمان ثبت اسناد و املاک است.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان قم بیان داشت: در سال گذشته، ۸۸ درصد خدمات ثبت اسناد از طریق سیستم های الکترونیکی صورت گرفت که این امر از جمله کارهای شایسته سازمان ثبت اسناد بود و باعث کاهش تردد ارباب رجوع، کاهش تردد، صرفه جویی در وقت، کاهش سوخت و شفاف سازی شده است.
سلامتی تأکید کرد: سامانه احراز هویت و اخذ اثر انگشت از دیگر کارهای ارزنده ثبت اسناد در سال گذشته است که در مالکیت حقیقی افراد تأثیرگذار است و در جلوگیری از جعل اسناد مثمر ثمر بوده است.
وی با اشاره به سازمان در سال ۱۲۹۰ تأسیس شده است و تجربه بالای صد سال دارد، گفت: واگذاری بخشی از کارهای دولتی به بخش خصوصی در اصل ۴۴ قانون اساسی وجود دارد که بر همین اساس، برخی از کارهای ثبت به دفاتر اسناد رسمی واگذار شده است.
تنظیم سند رسمی گامی بزرگ در جهت قضازدایی است
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان قم عنوان کرد: تنظیم سند رسمی گامی بزرگ در جهت قضازدایی است که در برنامه ششم ابلاغ شده است که مردم به ایجاد سند رسمی تشویق شوند.
سلامتی با بیان این که کل اسناد صادره شامل تک برگی و دفترچه ای است، اظهار داشت: مردم استان قم باید در اسرع وقت به اداره کل اسناد و املاک استان مراجعه کنند و سند قدیمی خود را جهت تکمیل بانک جامع املاک و تبدیل به سند رسمی جدید ارائه دهند.
صدور بیش از ۴۸ هزار جلد سند مالکیت تک برگی با نقشه UTM جهانی در قم در سال گذشته
وی ادامه داد: در سال گذشته، ۴۸ هزار و ۲۳۸ جلد سند مالکیت تک برگی با نقشه UTM جهانی صادر شده است که ۱۸ درصد نسبت به سال ماقبل خود افزایش یافته است؛ نقشه املاکی که توسط اداره کل ثبت اسناد تهیه می شود، بسیار کم هزینه تر از نقشه هایی است که توسط بخش خصوصی صورت می گیرد.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان قم بیان کرد: در سال گذشته، ۲۳ هزار جلد اسناد دفترچه ای تعویض و تبدیل به کاداس شده است.
تلاش سازمان ثبت اسناد و املاک استان قم در اجرای طرح کاداستر
سلامتی یادآور شد: طرح کاداستر یا حدنگار یک طرح فراملی است که در کشور اجرا می شود و در صورت اجرای این طرح، جلوی زمین خواری و زدو بندها گرفته می شود.
وی تصریح کرد: مردم باید سند مالکیت خو را به سند کاداستر تبدیل کنند و مردم باید اسناد خود را به سند رسمی تبدیل کنند؛ اگر سند انتقال رسمی صورت بگیرد، جلوی سوء استفاده ها گرفته می شود.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان قم تأکید کرد: مردم باید تشویق شوند که معاملات خود را با تک برگ انجام دهند تا جلوی سوء استفاده های احتمالی گرفته شود.
بیشتر آمارهایی که در اداره ثبت است، مسیر اقتصاد را در جامعه نشان می دهد
سلامتی عنوان کرد: تعداد آمار معاملات قطعی منقول و غیرمنقول استان قم در سال گذشته، ۵۴ هزار و ۶۶ فقره بوده است که نسبت به سال ۹۳، هشت درصد کاهش یافته است.
وی با بیان این که بیشتر آمارهایی که در اداره ثبت است، مسیر اقتصاد را در جامعه نشان می دهد، اظهار داشت: در سال گذشته، ۴۶ هزار نفر برای رسمی کردن اسناد خود از حالت قولنامه ای و یا وکالتی، اسم نویسی کردند.
۴۸ هزار مسکن مهر در استان قم وجود دارد
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان قم با بیان این که ۴۸ هزار مسکن مهر در استان قم وجود دارد، گفت: از سال ۸۹ تا اردیبهشت ۹۴، ۱۲ هزار ۴۶۲ جلد سند مالکیت برای مسکن مهر صادر شده است.
سلامتی با بیان این که سال گذشته، ۳۳۰ فقره اسناد اوقاف داشتیم، تصریح کرد: سال گذشته، پاسخ به استعلامات ثبتی، ۹۰ هزار و ۳۰۰ فقره بوده است که رقم بالایی است.
وی اظهار کرد: صدور اسناد تک برگی برای اراضی ملی در سال گذشته، ۲۵۴ هزار هکتار بوده است، همچنین سند ۶۸ هزار هکتار برای املاک وقفی صادر شده است که نسبت به سال ۹۳، ۲۳ درصد افزایش یافته است.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان قم عنوان کرد: ۱۳۴ فقره چک های بی محل در سال گذشته ارائه شد که نیست به سال ماقبل خود، ۴۰ درصد افزایش یافته بود، همچنین وصول معوقات بانکی ۱۷ درصد افزایش داشته است.
جمع معوقات بانکی، ۶۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در سال گذشته بوده است/ سال گذشته، ۱۱۴ نفر در قم ممنوع الخروج شدند
سلامتی افزود: جمع معوقات بانکی، ۶۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در سال گذشته بوده است که پول به بانک ها برگشت خورد که این امر می تواند اقصاد قم را دگرکون کند.
وی با بیان این که سال گذشته، ۱۱۴ نفر در قم ممنوع الخروج شدند، اظهار داشت: ۶۶۵ شرکت در استان قم در سال گذشته ثبت شده است که ۱۵ درصد افزایش یافته است، همچنین ۱۸۶ شرکت نیز در سال گذشته منحل شده است که نسبت به سال ماقبل آن، ۸۸ درصد افزایش یافته است.
درآمد ۱۲ میلیاردی اداره ثبت اسناد و املاک استان قم در سال گذشته
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان قم اضافه کرد: در سال گذشته، دولت میزان درآمد پیش بینی شده اداره ثبت اسناد و املاک استان قم را ۷ میلیارد و صد میلیون تومان برآورد کرده بود، در حالی که این اداره در سال گذشته ۱۲ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان درآمد داشت، به طوری که ۵ میلیارد تومان مازاد بر پیش بینی دولت درآمد داشته است.
پایان پیام/