محفل قمپز با موضوع خبر و خبرنگاری درقم برگزار شد

چهل و ششمین محفل طنزپردازان استان قم عصر چهارشنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۸ با حضور رضا ساکی، عباس احمدی و جمعی از طنزپردازان در سالن سوره حوزه هنری قم شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،چهل و ششمین محفل طنزپردازان استان قم عصر چهارشنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۸ با حضور رضا ساکی، عباس احمدی […]

چهل و ششمین محفل طنزپردازان استان قم عصر چهارشنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۸ با حضور رضا ساکی، عباس احمدی و جمعی از طنزپردازان در سالن سوره حوزه هنری قم شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،چهل و ششمین محفل طنزپردازان استان قم عصر چهارشنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۸ با حضور رضا ساکی، عباس احمدی و جمعی از طنزپردازان در سالن سوره حوزه هنری قم شد. در ابتدای این مراسم عباس احمدی مسئول دفتر طنز حوزه هنری قم به معرفی مهمان کارشناس محفل قمپز، رضا ساکی طنزپرداز و روزنامه‌نگار پرداخت. ساکی کارشناس ارشد زبان و ادبیات پارسی‌ست و متولد خرم‌آباد. او با نشریاتی چون گل‌آقا، همشهری، مردم‌سالاری، قدس، جام‌جم و… همکاری داشته‌است و «بابا باتری‌دار می‌شود»، «سمساری» و «ساسات» از جمله آثار او در حوزه طنز هستند.

رضا ساکی در ابتدای سخنانش ضمن تبریک روز خبرنگار و با اشاره به موضوع ویژه محفل قمپز یعنی خبر و خبرنگاری، گفت: «امیدوارم وضعیت خبرنگاران در جامعه روز به روز بهتر شود، وضیعتی مالی و جانی بهتری داشته‌باشند و به کارت خبرنگاری بهای بیشتری در جامعه داده شود.»

وی همچنین در سخنانش به سابقه طنز مطبوعاتی در ایران پرداخت. در ادامه طنزپردزان قمی و غیر قمی پشت تریبون قرار گرفتند تا آثارشان با موضوع آزاد و خبر و خبرنگاری را قرائت کنند. محسن گایینی، عمران معماریان، سید جمال دردار پور، محمدحسین مهدویان، سید جواد یثربی، فرهاد موحدی، علی بهاری، سید شهاب جدا، محمدرضا درخشان، محمد حسین علیان، علی بیگی و امین شفیعی آثار خود را در قالب شعر و نثر طنز خواندند.

وی همچنین درباره طنز مطبوعاتی و فکاهه گفت: «اتفاقی در دهه‌های اخیر در جامعه طنز ما افتاده که در تلویزیون و رایو هم به آن صحه گذاشته می‌شود آن هم این‌که دائم فکاهی و روش فکاهه را تضعیف می‌کنند و طنزنویسی با موضوعات روز که باعث خنده عموم جامعه می‌شود را سخیف می‌دانند.»

ساکی خاطر نشان کرد: «امیدوارم این باعث نشود که روش فکاهه از بین برود. خیلی متن‌های فکاهه علاوه بر اینکه می‌خندانند، عبرت‌آموزاند. عموم جامعه با طنزی که دیریاب باشد و دیر به ذهن برسد، ارتباط برقرار نمی‌کند. یادمان باشد نسلی که در توقیف بودند خودشان را فکاهی‌نویس می‌دانستند. بهترین فکاهه‌نویسان کسانی بودند که قلم قوی داشته‌اند و در کار طنزنویسی تبحر داشته‌اند. فکاهه‌نویس هم اندیشه را منتقل می‌کند و هم می‌خنداند.»

در پایان  از صاحبان آثار برتر آقایان عمران معماریان، محمدرضا درخشان و سید جمال دردارپور تجلیل شد و به طنزپردزان غیر قمی حاضر در این محفل کتاب مستطاب قمپز و هدیه نقدی اهداء شد.