مباحث فقهی مرتبط با قاچاق باید در حوزه رونق بگیرد

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار اعضاء ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز با بیان این که قاچاق در ابعاد مختلفی اثرگذار است، گفت: مبارزه با قاچاق اثری فراگیر در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد و مردم و مسؤولان باید به این مسأله توجه داشته باشند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،عضو […]

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار اعضاء ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز با بیان این که قاچاق در ابعاد مختلفی اثرگذار است، گفت: مبارزه با قاچاق اثری فراگیر در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد و مردم و مسؤولان باید به این مسأله توجه داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر خلاف تصور مردم فقط به فکر صیانت از اقتصاد کشور است، اظهار داشت: اگر با قاچاق مبارزه نشود، آسیب های زیادی به ابعاد مختلف جامعه وارد می شود.

تقویت تولید داخلی از حیث کمی و کیفی اهمیت بسیاری دارد

استاد حوزه بیان کرد: تقویت تولید داخلی از حیث کمی و کیفی اهمیت بسیاری دارد؛ مردم باید به تولید داخلی توجه پیدا کنند و تا زمانی که تولید داخلی به کیفیت لازم نرسد نمی توانیم با نصیحت مردم را به این کار وادار کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی عنوان کرد: وقتی جنسی که هنوز از کارخانه خارج نشده است باید به تعمیرگاه برود ضربه بزرگی به تولید ملی می زند؛ دور از عقل است که ما نیز مردم را به چنین خریدی سوق دهیم و به همین شکل همانگونه که ما مردم را به خرید تولید ملی ترغیب می کنیم تولیدکنندگان را نیز به افزایش کیفیت دعوت می کنیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در بیان بحث فقهی معامله کالای قاچاق گفت: امروزه عناوین بسیار خوب فقهی درجلسات مرتبط به کالای قاچاق بحث شده است که مردم نیز باید به این مباحث واقف شود.

استاد حوزه بیان کرد: گاهی برخی گمان می کنند که می توان با معامله صحیح، خارج از قانون عمل کرد؛ این مباحث باید از سوی فقه فردی و اجتماعی مورد بحث واقع شود.

آیت الله فاضل لنکرانی عنوان کرد: اگر ثابت شود که قاچاق مرتبط به ضرر به مردم و تجار و تولیدکنندگان است به حیث ضرر رساندن به دیگران می توان این بحث قاچاق را در بوته نظری فقهی قرار داد و حکم صادر کرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به مبانی اهل بیت(ع) در باب ضرر رساندن به دیگران گفت: قرار نیست کسی که مالک چیزی شد با ملک و وسیله خود به دیگران ضرر برساند؛ بحث چاردیواری اختیاری در دین ما درست نیست؛ نمی توان در این چاردیواری کاری کنیم که دیگران متضرر شوند.

قاچاق مانع رشد اقتصاد کشور می شود

استاد حوزه بیان کرد: قاچاق، ضرری است که قاچاقچی به عده بسیاری از مردم و کشور می رساند و به همین جهت قطعا عمل حرامی مرتکب می شود؛ ازدید فقه حکومتی، همین مقدار که قاچاق مانع رشد اقتصاد کشور می شود حکومت نیز می تواند آن را ممنوع کند و وقتی که حکومت آن را ممنوع کرد این کار حرام است.

آیت الله فاضل لنکرانی عنوان کرد: برخی متاسفانه قاچاق را امر حرامی نمی دانند و به همین دلیل تصور می کنند که عملی غیر قانونی است که نهایتا به پرداخت جریمه می انجامد؛ ولی با مبانی که در دست داریم از حیث فقه فردی و حکومتی این کار با این منطق آنها جور در نمی آید.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: این مساله را همه قبول دارند که قاچاق مخالف رشد اقتصادی است؛ وقتی قاچاق چنین آثار تخریبی برای کشور دارد،از این حیث فقها و دولت می تواند قوانین و احکام ممنوعیت را صادر کند.

بحث فقهی مسأله قاچاق کالا و ارز باید سامان پیدا کند.

استاد حوزه بیان کرد: کارشناسی فقهی در این زمینه ضروری است؛ این مباحث باید در حوزه به شکل جدی دنبال شود؛ مرکز فقهی ائمه اطهار از جمله مراکزی است به دنبال بازکردن ابواب مختلف فقهی در عرصه فقهی فردی و اجتماعی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از این که مسأله قاچاق از دید فقهی و فرهنگی خوب تبیین نشده است، اظهار داشت: مردم فکر می کنند که قاچاق فقط یک خلاف قانون است و اگر جریمه آن را بدهند مشکل حل می شود؛ این حکم جایز نبودن قاچاق کالا و معاملات آن، بر اساس ادله ای که در فقه فردی و حکومتی است، بیان می شود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار تأکید کرد: فقیه و حکومت می تواند با این مسأله مقابله کند و این نشست های مربوط به قاچاق باید گسترش پیدا کند و از مراکز فقهی و پژوهشی نیز بهره گیری شود؛ بحث فقهی مسأله قاچاق کالا و ارز باید سامان پیدا کند.

آیت الله فاضل لنکرانی عنوان کرد: متاسفانه هنوز از منابر و جایگاه های تبلیغی در خصوص این مباحث کار جدی و فراگیری انجام نشده است؛ باید از فرصت های تبلیغی برای روشنگری در این زمینه استفاده کرد.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری نشست های علمی و فقهی در خصوص مباحث مرتبط با واردات و صادرات و قاچاق کالا گفت: ممکن است در این جلسات مباحثی مطرح شود که با نظر بنده مخالف باشد که قطعا باید چنین امری نیز وجود داشته باشد.