لزوم ایجاد بانک جامع اطلاعاتی برای رفع مشکلات موزه‌ها

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران با تاکید بر اینکه موزه‌ها و کتابخانه‌ها می‌توانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند، گفت: ایجاد بانک جامع و سامانه اطلاعاتی موزه‌ها و کتابخانه‌ها می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات و نابسمانی‌ها را رفع کند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، […]

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران با تاکید بر اینکه موزه‌ها و کتابخانه‌ها می‌توانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند، گفت: ایجاد بانک جامع و سامانه اطلاعاتی موزه‌ها و کتابخانه‌ها می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات و نابسمانی‌ها را رفع کند.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، احمد محیط طباطبایی عصر امروز در دومین نشست هم‌اندیشی مدیران و مسئولان کتابخانه‌ها و موزه‌های وقفی کشور که در سالن حضرت خدیجه(س) کتابخانه حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به اینکه موزه مکانی است که از رویدادهای فرهنگی و تاریخی بشر حراست می‌کند، اظهار کرد: کتابخانه‌ها و موزه‌های مختلفی در ایران اسلامی به علت وجود فرهنگ وقف و اماکن مقدس به وجود آمده‌اند.
وی با بیان اینکه سنت وقف پیش از ورود اسلام به ایران نیز در این کشور وجود داشته است، اضافه کرد: این فرهنگ جدای از خدماتی که برای مردم در حوزه‌های خدماتی و رفاهی به دنبال داشته، توانسته است موجب حفاظت از میراث فرهنگی و فکری قدیمی‌ها شود و این میراث را با ایجاد مدارس به نسل جدید منتقل کند.
رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران خاطرنشان کرد: در موزه‌ها اشیایی قرار می‌گیرد که ارزشی بالاتر از دیگر اشیا دارد و این اشیا می‌تواند آموزش صدها یا هزاران نفر را به دنبال داشته باشد؛ با این نگاه زنده نسبت به آینده اشیا موزه یک جایگاه و اهمیت متفاوت خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه موزه‌ها و کتابخانه‌ها می‌توانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند، عنوان کرد: ایجاد بانک جامع و سامانه اطلاعاتی موزه‌ها و کتابخانه‌ها می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات و نابسمانی‌ها را رفع کند.
طباطبایی با اشاره به اینکه مرمت و حفاظت آثار موزه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، مطرح کرد: تبادل اطلاعات میان موزه‌ها و کتابخانه‌ها می‌تواند موجب شناسایی جامع آثار شود و در این راستا نیز جلسات مختلف برای انجام هماهنگی مورد نیاز دنبال می‌شود.
وی بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی کشوری برای کتابداران و موزه‌داران تاکید کرد و ادامه داد: اگر در کتابخانه‌ها و موزه‌ها به دنبال ترویج فرهنگ وقف باشیم در آینده میراث و سرمایه‌های بیشتری را در اختیار خواهیم داشت.
////////
حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی:
رواج فرهنگ وقف ظرفیت بزرگی برای نظام اسلامی است
معاون فرهنگی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با تاکید بر اینکه فرهنگ وقف نیز ظرفیت بزرگی برای نظام اسلامی است، مطرح کرد: اگر این فرهنگ به سمت فراگیر شدن و علمی شدن توسعه یابد می‌تواند دستاوردهای بسیاری را برای جامعه اسلامی به دنبال داشته باشد.
به گزارش  آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین صفر فلاحی عصر امروز در دومین نشست هم‌اندیشی مدیران و مسئولان کتابخانه‌ها و موزه‌های وقفی کشور که در سالن حضرت خدیجه(س) کتابخانه حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به اینکه حضرت معصومه سلام‌الله علیها یک سال بعد از تبعید امام رضا علیه‌السلام به ایران سفر کردند، اظهار کرد: سالروز ورود ایشان گرامیداشت سالروز ورود حضرت امام رضا علیه‌السلام به این کشور نیز است.
وی با بیان اینکه در کنار مقابر بزرگان شهرها و مراکز فرهنگی شکل گرفته‌اند، اضافه کرد: محافل نقل حدیث و دینی در کنار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها شکل گرفت و بعد از مدتی این محافل تبدیل به مدارس علمیه شد.
معاون فرهنگی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) ایجاد کتابخانه‌ها و مدارس علمیه را از برکات بقاع متبرکه دانست و خاطرنشان کرد: کتابخانه‌ها و موزه‌های وقفی گنجینه‌های بزرگی هستند که در کشور مغفول مانده‌اند و باید به آن‌ها بپردازیم.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ وقف نیز ظرفیت بزرگی برای نظام اسلامی است، مطرح کرد: اگر این فرهنگ به سمت فراگیر شدن و علمی شدن توسعه یابد می‌تواند دستاوردهای بسیاری را برای جامعه اسلامی به دنبال داشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی از تاثیر راهکارهای فرهنگی در رفع مشکلات اقتصادی کشور یاد کرد و ادامه داد: کتابخانه‌ها و موزه‌ها در ارتقای فرهنگ جامعه نقش مهمی دارند و امیدواریم استفاده کردن از این ظرفیت‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
////////
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، اسناد و موزه‌های آستان قدس رضوی:
تعامل کتابخانه‌های عتبات باید در چارچوب مشخصی دنبال شود
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، اسناد و موزه‌های آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه تعامل کتابخانه‌‌های عتبات با یکدیگر اهمیت بسیاری دارد، گفت: این تعامل باید در چارچوب مشخصی دنبال شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنیم.
 به گزارش  آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، بذر افشان عصر امروز در دومین نشست هم‌اندیشی مدیران و مسئولان کتابخانه‌ها و موزه‌های وقفی کشور که در سالن حضرت خدیجه(س) کتابخانه حرم مطهر برگزار شد، با تاکید بر اینکه این گردهمایی‌ها و هم‌اندیشی‌ها اهمیت بسیاری در تحقق اهداف مورد نظر موزه‌ها و کتابخانه‌ها دارد، تصریح کرد: مباحثی که در این نشست‌ها مطرح می‌شود باید بیشتر کارشناسی و رویکرد عملیاتی داشته باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد عتبات در مورد موزه‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: آستان مقدس امام رضا علیه‌السلام تلاش کرده است تا با توجه به نیازها و اولویت‌های خود آثار مختلف را در موزه خود جمع‌آوری کند؛ با توجه به بالا بودن حجم آثار، مکان کنونی مطلوب نیست و موزه جامع رضوی در مساحت قابل توجهی در حال ساخت است.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، اسناد و موزه‌های آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه تعامل کتابخانه‌‌های عتبات با یکدیگر اهمیت بسیاری دارد، اظهار کرد: این تعامل باید در چارچوب مشخصی دنبال شود؛ در کتابخانه‌های حرم رضوی هشت میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه کتاب دیجیتال داریم و پژوهشگران ۱۲۷ کشور از منابع این کتابخانه دیجیتال استفاده می‌کنند اما این ظرفیت به شیوه مطلوب در داخل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: حفاظت و مرمت آثار موزه‌ها و اسناد اهمیت بسیاری دارد  و باید در راستای بررسی روش‌های فعلی، رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت گام‌های مورد نظر برداشته شود که در این راستا تجربه مجموعه‌ها نقش قابل توجهی در رسیدن به نتیجه دارد.