قانون هاي تربيتي براي راستگويي فرزندان

بچه‌ها هميشه دروغ را از همسن و سالانشان يا حتي از شما ياد نمي‌گيرند. به گزارش خبرنگاراجتماعی پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از پايگاه خبري پليس، دروغگويي براي آنها معمولاً حربه‌اي است كه مي‌توانند با آن از خود محافظت كنند و از سرزنش و تنبيه والدين دور بمانند.وقتي فرزندتان را از چيزي مي‌ترسانيد و […]

بچه‌ها هميشه دروغ را از همسن و سالانشان يا حتي از شما ياد نمي‌گيرند.
به گزارش خبرنگاراجتماعی پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از پايگاه خبري پليس، دروغگويي براي آنها معمولاً حربه‌اي است كه مي‌توانند با آن از خود محافظت كنند و از سرزنش و تنبيه والدين دور بمانند.
وقتي فرزندتان را از چيزي مي‌ترسانيد و تهديد مي‌كنيد، وقتي او را از كنجكاوي‌اش دور نگه مي‌داريد، يا وقتي كار اشتباه او را به بدترين شكل پاسخ مي‌دهيد، به طور غيرمستقيم اين پيام را به او مي‌دهيد كه براي تنبيه نشدن، واقعيت را از من پنهان كن.
اگر مي‌خواهيد فرزند صادق و راستگويي داشته باشيد اين توصيه‌ها را عملي كنيد:
۱- قبل از هر چيز در شيوه‌هاي تربيتي‌تان تغيير ايجاد كنيد:
وقتي فرزندتان كار اشتباهي انجام مي‌دهد، او را تنبيه كنيد اما بگوئيد به خاطر راستگويي‌اش، در مجازات او تخفيف قائل مي‌شويد. به او ياد دهيد كه راستگويي در هر حال، بهتر از دروغگويي است، حتي اگر عواقبي درپي داشته باشد.
۲- براي تنبيه حد و مرز و سطحي قائل شويد و به خاطر هر اشتباه ريز و درشتي، او را به سختي تنبيه نكنيد:
اگر وقتي پاك کن اش را گم مي‌كند به اندازه وقتي كه مثلاً به خواهر كوچكترش آسيب مي‌زند، او را دعوا كنيد به او ياد داده‌ايد كه براي در امان ماندن از هر تنبيهي، دروغ بگويد. حتي براي مسائل كوچك و كم اهميت.
۳- رابطه‌اي دوستانه با فرزندتان داشته باشيد و فضا را طوري پيش ببريد كه او بتواند به راحتي درباره اشتباهاتش ،خواسته‌ها يا افكارش با شما صحبت كند:
از فرزندتان بازجويي نكنيد و وقتي مي‌خواهيد با صداقت چيزي را با شما درميان بگذارد، دوستانه درباره موضوع با او صحبت كنيد. در اين صورت، احتمال اينكه به دروغ و پنهان كاري متوسل شود كمتر است.
۴- مسئوليت پذيري را به او ياد دهيد:
به او بگوئيد هر كدام از ما اشتباهاتي داريم اما به هر حال بايد مسئوليت كاري را كه كرده‌ايم بپذيريم و اگر لازم است، به خاطرش عذرخواهي كرده يا تنبيه شويم.
۵- از سنين خيلي پائين با فرزندتان درباره ارزش صداقت صحبت كنيد:
به خاطر راستگويي‌هايش به او جايزه بدهيد و بگوييد چه عواقبي در انتظار افراد دروغگو است.
۶- براي فرزندتان الگوي صداقت باشيد:
اگرخودتان صادق نباشيد، نمي‌توانيد انتظار داشته باشيد كه فرزندتان هم صداقت را ياد بگيرد. صداقت را بايد در جزئي‌ترين مسائل زندگي هم رعايت كنيد و حتي دروغ مصلحتي نگوئيد. فرزندتان بايد ياد بگيرد كه دروغگويي هيچ توجيهي ندارد و راستگويي ارزشي مطلق است كه در همه حال بايد رعايت شود.
۷- گاهي دروغگويي كودك در قالب مبالغه و بزرگنمايي يك واقعيت است تا به اين شيوه محبوبيت بيشتري پيدا كند:

در اين موارد، به هيچ عنوان به خيال پردازي‌هاي فرزندتان پر و بال ندهيد و به او بگوييد او را همين گونه كه هست بيشتر دوست داريد تا اينكه بخواهد با دروغگويي تصوير بهتري از خودش نشان دهد.