فضای مجازی یک فرصت طلایی است،بستن راهکارمناسبی نیست!

آیت‌الله سید محمدجواد علوی بروجردی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم گفت: بستن، راهکار مقابله با آسیب‌های فضای مجازی نیست،‌ بلکه باید آن را مدیریت و از ظرفیت‌هایی که در اختیار ما قرار می‌دهد به بهترین نحو استفاده کرد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،ایشان  روز سه‌شنبه در دیدار اصحاب رسانه استان قم به […]

آیت‌الله سید محمدجواد علوی بروجردی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم گفت: بستن، راهکار مقابله با آسیب‌های فضای مجازی نیست،‌ بلکه باید آن را مدیریت و از ظرفیت‌هایی که در اختیار ما قرار می‌دهد به بهترین نحو استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،ایشان  روز سه‌شنبه در دیدار اصحاب رسانه استان قم به مناسب روز خبرنگار،‌ اظهار داشتند:‌ فضای مجازی برای ما فرصتی طلایی است که می‌توان با مدیریت آن،‌ ارزش‌های دینی و اعتقادی را به مخاطبان اسلام و مکتب تشیع در سراسر جهان رساند.

ایشان با اشاره به این‌که فضای مجازی نیز مانند هر رسانه دیگری آسیب‌هایی دارد،‌ افزود: بستن در دنیای امروز فایده‌ای ندارد و کشورهایی که در این زمینه قوی هستند نیز نتوانستند دررسیدن به هدف خود و جلوگیری از انتشار اطلاعات موفق باشند.

آیت الله علوی بروجردی ادامه داد:‌ باید فضای مجازی را مدیریت کنیم و با رویکردی مبتنی بر اصول صحیح آن را سامان دهیم، تا بتوانیم از این طریق بر میلیون‌ها مخاطب علاقه‌مند به اسلام تأثیرگذاری لازم را داشته باشیم.

ایشان  گفتند: این‌طور نیست که همه مخاطبان فضای مجازی دنبال مطالب نامناسب باشند،‌ بلکه بسیاری از افراد در این فضا به دنبال مطالب مفید و ارزشمند هستند که باید از این موقعیت به بهترین صورت استفاده کرد.

ایشان  بیان کردند:‌ مگر مقابله با وسایلی همچون رادیو و تلویزیون و یا ماهواره فایده‌ای داشت؟‌ این‌ها همه وسایلی هستند که تمدن بشری به ما عرضه کرده و ما نمی‌توانیم از آن جلوگیری کنیم،‌ اگر بخواهیم جلوی این وسایل را بگیریم،‌ نوع دیگری از آن‌ها می‌آید که همان کار را با سهولت بیشتری انجام می‌دهد.

آیت الله علوی بروجردی ادامه داد:‌ روش صحیح مواجهه با این وسایل ارتباطی مدیریت آن بر اساس ارزش‌ها و نیاز مخاطب است و منع و جلوگیری فایده‌ای ندارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: باید کارشناسان متخصص و آشنا با نیاز مخاطب به رسانه‌های مختلف و فضای مجازی ورود و آن را مدیریت کنند.

ایشان  با اشاره به این‌که وسایل ارتباط‌جمعی و فضای مجازی محدودیت زمان،‌ مکان و زبان را برداشته‌اند،‌ بیان کردند:‌ روش سخنرانی در رسانه‌ای که در یک‌لحظه بیش از ۵۰۰ میلیون مخاطب دارد با منبری که درنهایت چند هزار تن مخاطب دارد متفاوت است و باید در مدیریت رسانه به این نکات توجه داشت.

ایشان ادامه دادند :‌ اسلام و مکتب تشیع مسائل بسیاری برای گفتن دارد که می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و فضای مجازی آن را برای مردم دنیا بیان کند.

آیت‌الله علوی بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود گفتند: ما در جامعه‌ای اسلامی و اخلاق مدار زندگی می‌کنیم و نباید اجازه داد تا آبروی افراد در فضای مجازی ارزان فروخته شود.

ایشان بیان کردند:‌ باید مراقب بود تا در حوزه کار خبرنگاری و اطلاع‌رسانی وارد اصول کار قضایی نشد چراکه کار خبرنگار با قاضی متفاوت است.

ایشان  همچنین به اهمیت نهاد خانواده در ایران اشاره کردند و ادامه دادند: خانواده در جامعه ما حرمت دارد،‌ درحالی‌که این نهاد در بسیاری از کشورهای جهان کم‌بها شده و خیلی از افراد به‌صورت مجردی زندگی می‌کنند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم گفتند:‌ نباید اجازه داد مسائل مالی،‌ فرهنگی و اجتماعی موجب تضعیف جایگاه خانواده در کشور ما شده و خانه‌های مجردی به وجود آید.

ایشان  بیان کردند: اگر نهاد خانواده سست شود،‌ بسیاری از ارزش‌های دینی و اجتماعی از دست خواهد رفت که در این زمینه اصحاب رسانه و خبرنگاران رسالت سنگینی بر عهده‌دارند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب وجود حزب‌بازی در کشور،‌ گفتند:‌ در برخی موارد شاهد مصیبت حزب‌بازی و باندبازی در کشور هستیم که ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی را تضعیف می‌کند.

آیت‌الله علوی بروجردی گفتند:‌ در این تفکر کسی که در حزب موافق ما باشد حتی اگر هر خطا و اشتباهی انجام دهد از هرگونه انتقاد و برخورد مصون است اما اگر در حزب مخالف باشد حتی اگر مرتکب اشتباهی نشده باشد،‌ گناهکار است و باید برای آن خطایی ایجاد کرد.

ایشان  بیان کردند:‌ خبرنگاران و اصحاب رسانه باید بسیار مراقب این جریانات باشند و حقیقت را بدون تعلقات حزبی و باندی برای مردم بیان کنند.

ایشان ادامه دادند:‌ نباید افرادی که با تمام توان در حال خدمت به مردم هستند با تفکر حزب‌بازی،‌ زمین‌گیر کرد و خبرنگاران در این زمینه رسالت سنگینی بر عهده‌دارند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفتند:‌ باید با دید باز و جامع به مسائل کشور و جهان نگاه و تلاش کنیم تا جامعه‌ای را به سمت فضایل اخلاقی و انسانی هدایت کنیم.

ایشان  بیان کردند: ما در جامعه‌ای ارزش‌مدار زندگی می‌کنیم که جوانان آن در جریان جنگ تحمیلی با اهدا خون خود اجازه جدا شدن حتی یک وجب از خاک کشور را به دشمن ندادند و ما نمی‌توانیم در برابر این خون‌ها بی‌تفاوت باشیم.

ایشان  ادامه دادند: در جریان انقلاب اسلامی یک مرجع تقلید بعد از گذشت یک هزار و ۴۰۰ سال حرکتی آفرید که به زبان خبرنگاران جهان در آن زمان،‌ مردمی‌ترین انقلاب تاریخ بود و همه طبقات در آن حضور داشتند.

آیت‌الله علوی بروجردی گفتند:‌ میان خبرنگاران و روحانیت اشتراکات زیادی است که محور آن در همراهی با مردم و تلاش برای حل مشکلات اقشار مختلف،‌ نمود دارد.

ایشان با اشاره به این‌که روحانیت از در کنار مردم بودن ارزش و قیمت پیدا می‌کند،‌ بیان کردند: روحانیت در کنار مردم بوده،‌ هست و خواهد بود، همان‌طور که خبرنگاران در کنار مردم هستند و دغدغه‌های آنان را بیان می‌کنند.

ایشان  بابیان این‌که خبرنگاری ازجمله مشاغل سخت دنیاست،‌ ادامه دادند: پایان بسیاری از جنگ‌ها ازجمله جنگ ویتنام براثر تلاش خبرنگاران و انعکاس جنایات آمریکایی‌ها در آن بود،‌ وگرنه جان انسان‌های بی‌گناه برای مستکبران عالم اهمیتی ندارد.

استاد برجسته حوزه علیه قم گفتتند:‌ روحانیت نیز در طول تاریخ همواره موردتهاجم دشمنان و بیگانگان قرار داشته است و این‌گونه نبوده که مانند زمان حاضر حکومت مستقر موافق روحانیت باشد.

ایشان  بیان کردند:‌ در کنار مردم بودن همواره برای مستکبران خواهان قدرت،‌ خطرآفرین بوده و به همین دلیل آنان خبرنگاران و روحانیت را تحت‌فشار قرار داده‌اند.

ایشان  ادامه دادند: حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در بیت مرحوم آیت‌الله علوی بروجردی که نماد مرجعیت شیعه است،‌ به‌خوبی نشان می‌دهد میان این دو قشر اشتراکات زیادی برقرار است.

آیت‌الله علوی بروجردی گفتند: خبرنگاران زبان گویان مردم هستند که در مواقعی قدرتمندان زورگو را به زیر کشیده‌اند.

وی بیان کرد: اصحاب رسانه نقص‌های جامعه را برجسته و مسئولان را نسبت به وجود خطر آگاه می‌کنند به همین دلیل نظارت خبرنگاران بر امور،‌ از وجود هر دستگاه نظارتی دیگری تأثیرگذارتر است.

ایشان ادامه دادند: خبرنگاران با فعالیت خود نقاط ضعف جامعه را منعکس و آن را از وجود هر خطا و اشتباهی پاک می‌کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفتند: همان‌طور که رسانه‌ای شدن تخلف یک مسئول توسط خبرنگاران می‌تواند عامل استعفای وی شود،‌ اگر فضا برای نظارت اصحاب رسانه در سایر امور هم فراهم باشد،‌ دیگر نباید شاهد تخلفات سنگین در آن بخش‌ها باشیم که نمونه‌هایی از آن در سوءاستفاده‌های بانکی قابل‌مشاهده است.

۳ درصد رسانه‌های دارای مجوز کشور متعلق به استان قم است، از ۴۲ خبرگزاری کشور، بیش از ۱۵ خبرگزاری در قم دارای نمایندگی است، ضمن اینکه از ۱۷۲ روزنامه دارای مجوز برای توزیع سراسر، حدود ۱۰ روزنامه سراسر در قم دارای دفتر نمایندگی هست.

شهید محمود صارمی خبرنگار و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در افغانستان بود که در ۱۷ مردادماه سال ۷۷ در جریان کشتار دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف به دست طالبان به شهادت رسید و این روز در تقویم رسمی کشور به‌عنوان «روز خبرنگار» نام گرفت.