علت سرخوردن خودرو و راهکارهای مقابله با آن

رئیس پلیس راه استان قم از علت سرخوردن وسایل نقلیه و راهکارهای مقابله با آن به رانندگان مطالبی را عنوان کرد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، سرهنگ “مختار پناهی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت:  گرچه وضعيت خودرو و جاده در لغزيدن آن سهيم است ولي بدون ترديد، عامل […]

رئیس پلیس راه استان قم از علت سرخوردن وسایل نقلیه و راهکارهای مقابله با آن به رانندگان مطالبی را عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، سرهنگ “مختار پناهی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت:  گرچه وضعيت خودرو و جاده در لغزيدن آن سهيم است ولي بدون ترديد، عامل اصلي آن راننده است، در رانندگي ۳ نوع سرخوردن وجوددارد كه به دلايلی که گفته می شود، اتفاق مي افتد.

وی افزود: سرعت بيش از حد خودرو و نامناسب بودن آن با وضعيت جاده و ترافيك ، شتاب زياد (گاز دادن بيش از حد) ترمز گرفتن و نيرويي كه در پيچ هاي جاده به لاستيك اعمال مي شود و تركيبي از دو حالت فوق را می توان از دلایل سر خوردن خودرو دانست.

سرهنگ پناهی ادامه داد: سرخوردن چرخ هاي عقب در اثر كاهش چسبندگي آنها اتفاق مي افتد، اين حالت معمولاً در نتيجه سرعت بيش از اندازه و نيروي سرپيچ ها اتفاق مي افتد.

وی اضافه کرد: ممكن است شتاب خودرو و نيروي بيش از معمول ترمز نيز به اين حالت كمك كند، اين نوع لغزيدن به آساني تشخيص داده مي شود، با كمي بي دقتي ممكن است خودرو هنگام پيچيدن كاملاً دور خود بچرخد.

سرهنگ پناهی خاطرنشان کرد: براي از بين بردن عوامل لغزش خودرو بايد پا را از روي پدال گاز و ترمز برداريد و حركت خود را با فرمان هماهنگ كنيد، وقتي خودرو در جهت نادرست حركت مي كند، عكس العمل طبيعي شما بايد اين باشد كه با استفاده از فرمان آن را به مسير صحيح برگردانيد.

رئیس پلیس راه استان تصریح کرد: سرخوردن چرخ هاي جلو نيز وقتي اتفاق مي افتد كه چسبندگي آنها كم شده باشد، در اين حالت كنترل مستقيم خودرو از دست راننده خارج مي شود.

سرهنگ پناهی در پایان به رانندگان توصیه کرد: فرمان را در جهت حركت خودرو هدايت و سعي كنيد كه با تشخيص و با از بين بردن علت، به مرور چرخ هاي خودرو را به صورت مستقيم برگردانيد و يا فشار روي پدال گاز و ترمز را كاهش دهيد.