طرح‌های آب و فاضلاب استان با حضور استاندار قم به بهره‌برداری رسید

۱۵ طرح شرکت آب و فاضلاب استان قم با اعتباری بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد ریال با حضور استاندار قم به بهره‌برداری رسید. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، استاندار قم در آیین افتتاحیه این طرح‌ها که با حضور معاونین استاندار و جمعی از مسئولان […]

۱۵ طرح شرکت آب و فاضلاب استان قم با اعتباری بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد ریال با حضور استاندار قم به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، استاندار قم در آیین افتتاحیه این طرح‌ها که با حضور معاونین استاندار و جمعی از مسئولان استان در سالن جلسات کوثر شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: هفته دولت فرصت مغتنمی است که ما یاد و خاطره شهیدان گرانقدر رجایی و باهنر و شهدای دولت را گرامی بداریم و از سوی دیگر از کسانی که دل در گروه نظام، دولت و ملت دارند قدردان کنیم.

* قم دارای یکی از باکیفیت‌ترین آب‌های کشور است

وی ضمن ادای احترام به کسانی که آینده‌نگری و برنامه‌ریزی آن‌ها رفع مشکل آب قم را به دنبال داشته است، به سابقه طولانی مشکلات آب قم اشاره کرد و گفت:  امروز به برکت اقداماتی که در جمهوری اسلامی ایران توسط دولتمردان نظام انجام شده است خوشبختانه در قم نه تنها مشکل آب شرب نداریم بلکه دارای یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین آب‌های شرب کشور هستیم.

دکتر بهرام سرمست با بیان اینکه خدمات دولت تدبیر و امید را در شهر قم بی‌نظیر دانست و خاطرنشان کرد: این مهم نیازمند قدردانی، روشنگری، امیدواری و امیدآفرینی است که امروز با دستان پرتوان مهندسان و خادمان مردم در شرکت آب و فاضلاب ما کمترین مشکل را در بخش آب قم داریم.

وی ضمن قدردانی از مدیریت و کارکنان شرکت آب و فاضلاب ابراز داشت: امسال با وجود پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته بود در خصوص کمبود آب، اما با اقدامات خوبی که به انجام رسیده بود تابستان را به خوبی پشت سر گذاشتیم.

استاندار قم بهره‌برداری از ۱۵ پروژه آب و فاضلاب با اعتباری بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد ریال را توفیقی بزرگ و قابل تقدیر دانست و تأکید کرد: باید اقداماتی که در سطح استان در حوزه آب و فاضلاب در دست اجرا است تسریع شود و این امر سرلوحه فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب قرار گیرد.

وی یادآور شد: اقدامات خوبی در زمینه تولید انرژی تجدید پذیر و احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شرکت آب و فاضلاب صورت گرفته و همچنان زمینه توسعه در این خصوص وجود دارد.

سرمست بومی‌سازی دانش فنی ساخت اسکروپمپ فاضلابی و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان را در نوع خود در کشور مثال‌زدنی دانست و گفت: باید این رویه و رویکرد در تمام زمینه‌ها در استان ادامه داشته باشد.

* باید فرهنگ مصرف را اصلاح کنیم

وی با اشاره به اقدامات فرهنگ‌سازی شرکت آب و فاضلاب و تلاش برای اصلاح الگوی مصرف را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: امروز باید در کنار توسعه زیرساخت‌ها برای مدیریت مصرف آب، فرهنگ مصرف را اصلاح کنیم.

استاندار قم با بیان اینکه زمینه اصلاح الگوی مصرف آب تمام سازمان‌ها، نهادهای فرهنگی و تک‌تک آحاد شهروندان مسئولیت دارند گفت: اینکه شرکت آب و فاضلاب در این زمینه پیش‌قدم شده جای تقدیر دارد البته باید این فعالیت‌ها ادامه و توسعه پیدا کند.

وی در ادامه بر ضرورت تکمیل شبکه لوله‌گذاری و انتقال فاضلاب شهری قم و پردیسان، تسریع در مطالعات دقیق و جانمایی تصفیه‌خانه جدید فاضلاب، مدیریت بهینه پساب فاضلاب، اجرای شبکه فاضلاب در مناطق پرتراکم از جمله پردیسان، نیروگاه، امام‌زاده ابراهیم و اراضی مقابل بوستان غدیر تأکید کرد.

سرمست با اشاره به مهاجرپذیر بودن قم، این شهر را در حال توسعه شهری نامتوازن است دانست و گفت: با توجه به این عدم توازن مناطق شهری باید حداقل بتوانیم در رابطه با پروژه‌های آب و فاضلاب شهری قدم‌های اساسی و متناسب با نیازهای آینده را دنبال کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه در مجمع همکاران ما در بخش آب و فاضلاب استان بسیار موفق بوده‌اند، افزود: البته آینده‌نگری اقتضا می‌کند که پیشاپیش برنامه‌ریزی جدی در رابطه با مسئله فاضلاب شهر داشته باشند.

* افتتاح طرح‌های آبفا با ۱۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در ابتدای این آیین به ارائه گزارشی از عملکرد آبفای استان پرداخت و اظهار داشت: تدوین، اجرا و کنترل برنامه مدون عملیاتی کلیه واحدهای شرکت به منظور دستیابی به اهداف استراتژیک استان و بالادستی وزارت نیرو، واگذاری پساب به بخش صنعت و کاهش مصرف آب شرب در این بخش، اجرای شبکه و تاسیسات فاضلاب مسکن مهر، توسعه فناوری‌های نوین تله‌متری ، سامانه ۱۲۲ و همچنین قرائت موبایلی و ایجاد درگاه اینترنتی ارتباط با مشترکین را بخشی از دستاوردهای شرکت آب و فاضلاب در سال گذشته ذکر کرد.

وی همچنین دستیابی به شاخص مطلوب هدر رفت آب، اجرای همایش بزرگ  پیاده‌روی خانوادگی با شعار«همه با هم حامی آب باشیم»، ساخت سه سایت نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۴۵ کیلووات، تدوین سند راهبردی فاضلاب، عدم هرگونه قطعی آب در سال گذشته با اجرای مدیریت فشار هوشمند و نوسازی تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ قم با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد را از دیگر اقدامات آبفای قم در سال گذشته برشمرد.

دکتر علی جان صادق پور در ادامه با اشاره به پروژه‌های قابل افتتاح در هفته دولت اظهار داشت: این پروژه‌ها شامل هفت مورد طرح آبرسانی، ۶ مورد طرح فاضلاب و ۲ مورد طرح‌های نوین است که با اعتباری بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد ریال به اجرا رسیده است.

وی طرح‌های آبرسانی را شامل اصلاح شبکه آب آشامیدنی شهر قم، ایجاد و اصلاح شبکه(زون بندی) سطح شهر، تکمیل رینگ غربی آبرسانی قم، اجرای خط انتقال جدید آب شهر کهک، حفر و تجهیز سه حلقه چاه در جعفریه و منطقه علی‌آباد و احداث ساختمان و تاسیسات کلرزنی صادقیه اعلام کرد و گفت: این پروژه‌ها در مجمع با اعتباری بالغ بر ۱۴۵ میلیارد ریال آماده بهره‌برداری شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، ساخت و بهره‌برداری از اسکروپمپ فاضلابی به ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه برای نخستین بار در کشور، اجرای شبکه فاضلاب تا درب منازل و نصب انشعاب، اجرای شبکه فرعی بهره‌مند از تسهیلات بانک توسعه اسلامی، اجرای شبکه فاضلاب مسکن مهر پردیسان را نیز از جمله طرح‌های فاضلاب برشمرد که با اعتباری بالغ بر هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

وی احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰۰ کیلووات جهت پایداری برق شبکه با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد ریال را از پروژه‌های نوین افتتاح شده در هفته دولت دانست و گفت: توسعه مرکز ارتباطات مردمی ۱۲۲ با هدف هوشمندسازی مدیریت تماس‌های ورودی و خروجی از دیگر پروژه‌های نوینی است که در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد.