ضرورت هوشیاری مردم هنگام خرید های اینترنتی

رئیس پلیس فتا استان قم با تاکید بر لزوم ماندن خانواده های محترم در منازل و رعایت مسائل بهداشتی گفت: وضعیت کنونی کشور باعث افزایش خرید های اینترنتی از سایت ها و شبکه های اجتماعی شده است. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، سرهنگ “علی موالی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری […]

رئیس پلیس فتا استان قم با تاکید بر لزوم ماندن خانواده های محترم در منازل و رعایت مسائل بهداشتی گفت: وضعیت کنونی کشور باعث افزایش خرید های اینترنتی از سایت ها و شبکه های اجتماعی شده است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، سرهنگ “علی موالی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهارداشت: افراد سود جو با تشکیل گروه و کانال‌هایی تحت عناوین گمراه کننده اعم ازجشنواره بهاره، ارسال پیامک، مزون لباس و … اقدام به کلاهبرداری می کنند.

وی افزود: مجرمان سایبری با ارائه کالاهای ارزان، قیمت‌های استثنایی و طرح‌های وسوسه انگیز (البسه و کیف و کفش‌، لوازم خانگی و بسته‌های هدیه) اقدام به کلاهبرداری از شهروندان گرامی می کنند، یا در برخی از سایت‌های تبلیغاتی وخرید و فروش مانند (دیوار، شیپور و …) اقدام به گرفتن بخشی از پول کالا به عنوان پیش پرداخت یا همان بیعانه می‌نمایند و سپس قطع ارتباط می کنند.

رئیس پلیس فتا استان قم ادامه داد: مجرمان سایبری در جهت نیل به اهداف سوء و کسب مال غیرمشروع با هویت‌های جعلی و عناوین گمراه کننده و تبلیغات دروغین در جهت کلاهبرداری از شهروندان اقدام می‌ کنند لذا اعتماد، طمع و ساده انگاری سه ضلع مثلثی است که کاربران را در فضای مجازی دچار مشکل و دردسر می کند.

سرهنگ موالی توصیه کرد: در زمان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی‌، می‌بایست از نماد اعتماد الکترونیک اطمینان حاصل نموده و با کلیک بر روی آن به سایت اینماد متصل شوند و از مشخصات، نشانی، شماره تماس و تاریخ اعتبار نماد آن فروشگاه اینترنتی مطلع شوند، در حال حاضر سایت‌های دارای نماد را می‌توان در سایت Enamad.ir مشاهده کرد.

وی تاکید کرد: مردم برای خرید و فروش به شبکه های اجتماعی خارجی یا فیلتر شده به خصوص تلگرام و اینستاگرام مراجعه نکنند و سعی کنند از سایت های اینترنتی دارای نماد الکترونیکی و دارای مرجع رسمی خرید کنند.

رئیس پلیس فتا استان قم بیان داشت: مردم قبل از خرید اینترنتی، در مورد فروشگاهی که می‌خواهند از آن خرید کنند تحقیق کنند، فروشگاه‌های معتبر آدرس پستی، تلفن و مشخصات خود را به طور دقیق در وب سایت شان درج می‌کنند، معمولا فروشگاه‌هایی که یک شعبه ‌فیزیکی دارند بسیار مطمئن تر از فروشگاه‌هایی هستند که فقط به صورت مجازی پایه گذاری شده‌اند.

سرهنگ موالی اشاره کرد: شاید بتوان گفت امن‌ترین روش برای خرید اینترنتی استفاده از سیستم خرید پستی است که امروزه اغلب فروشگاه‌های معتبر از این سرویس استفاده می‌کنند، بدین صورت که شهروندان در خرید اینترنتی محصول مورد نظر خود را سفارش می دهند و سپس محصول توسط شرکت پست برای درخواست کننده ارسال می گردد، مشتری جنس را ملاحظه کرده و پس از تایید، مبلغ کالا را به پیک تحویل می‌دهید. استفاده از این روش برای کالاهایی که ماهیت فیزیکی دارند بسیار مناسب است.

/////////////////////////

اعتراف سارق داخل خودرو به ۷ فقره سرقت در قم
فرمانده انتظامی شهرستان قم با اشاره به دستگیری یک سارق حرفه ای در قم، گفت: متهم طی تحقیقات صورت گرفته به ۷ فقره سرقت داخل خودرو اعتراف کرد.
سرهنگ “مراد حسین جعفریان” اعلام داشت: مأموران گشت کلانتری ۲۲ پردیسان حین انجام مأموریت در سطح حوزه استحفاظی یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ که فاقد پلاک جلو بود را متوقف و مشخص شد خودرو مذکور دارای سابقه دستور توقیف قضائی است که طی تحقیقات صورت گرفته متهم به سرقت داخل خودرو اعتراف کرد.
فرمانده انتظامی شهرستان قم اضافه کرد:طی بازرسی از پژو تعداد بسیاری کلید و دسته کلید، ۱۵ عدد فلش، ۲ قبضه سلاح سرد، تعداد زیادی ریموت و دزدگیر خودرو و درب منزل، یک دستگاه بیسیم کنوود به همراه شارژر مربوطه، ۲عدد پنل ضبط، ۵ دستگاه تلفن همراه با مارک های مختلف، یک دستگاه لب تاپ، ۷ عدد سیم کارت های پلمپ، یک دستگاه جارو برقی، یک عدد اجاق گاز صفحه ای، تعداد زیادی مدارک هویتی اعم از کارت ملی و شناسنامه، تعداد زیادی کارت سوخت و کارت های بانکی، ۳برگ چک بانک کشاورزی و یک برگ چک بانک انصار و آلات آلات و ادوات استعمال موادمخدر مسروقه کشف شد.