ضرورت احداث پیست موتور سواری ونیاز مبرم آن برای موتور سواران در قم

ایجادِ پیست موتورسواری ـ اتومبیلرانی دریک فضای امن، مناسب و مجزا از فضای شهری، برای افرادی که هیجان‌طلب و اهل ریسک هستند و تمایل دارند این هیجان را تخلیه کنند؛ سبب می‌شود علاوه بر برآورده شدن نیازهای آنها، آسیب کمتری به دیگر افراد برسد. همان‌ها که کمتر اهلِ خطرکردن و یا اهلِ هیجانات هستند. به […]

ایجادِ پیست موتورسواری ـ اتومبیلرانی دریک فضای امن، مناسب و مجزا از فضای شهری، برای افرادی که هیجان‌طلب و اهل ریسک هستند و تمایل دارند این هیجان را تخلیه کنند؛ سبب می‌شود علاوه بر برآورده شدن نیازهای آنها، آسیب کمتری به دیگر افراد برسد. همان‌ها که کمتر اهلِ خطرکردن و یا اهلِ هیجانات هستند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،انسانها از نظر میزان ریسک‌طلبی و هیجان‌پذیری به خصوص در دورۀ نوجوانی از یکدیگر متفاوتند. بعضی‌ها فوق العاده محتاط و برخی فوق‌العاده ریسک پذیر هستند و اکثر مردم هم در حالت میانه قرار دارند.

بنابراین برای انسان‌های هیجان طلب بسیار مهم است که فضایی باشد تا هیجانات خویش را به صورت معقول، قانونی، مشروع و ایمن تخلیه نمایند.

ایجادِ پیست موتورسواری ـ اتومبیلرانی دریک فضای امن، مناسب و مجزا از فضای شهری، برای افرادی که هیجان‌طلب و اهل ریسک هستند و تمایل دارند این هیجان را تخلیه کنند؛ سبب می‌شود علاوه بر برآورده شدن نیازهای آنها، آسیب کمتری به دیگر افراد برسد. همان‌ها که کمتر اهلِ خطرکردن و یا اهلِ هیجانات هستند.

بنابراین احداثِ یک پیست، علاوه بر خدمت به سلامت، رضایت و رفاه شهروندان را سبب‌ساز است.

«عضو اصلی انجمن روانشناسی ایران در استان قم، دکترای تخصصیِ روانشناسی، مدرس و مؤلف، علیرضا آقایوسفی» ضمن بیان و تصریح این توضیحات همراه با توضیحات و جزئیات دقیق و مفید؛ همچنین با توجه و با اشاره به کم بودنِ فضا و امکانات ورزشی ـ تفریحی در استان، اظهار کرد: من تحقیقی کنترل شده و معتبر مبنی بر میزان رشدِ خشم جوانانِ قمی نسبت به سایر استان‌ها ندیده و نخوانده‌ام لذا با توجه به آمارِ قابل توجه از مصدومان در سوانح رانندگی با توجه به رنج سنی آنها می‌توان بیان کرد: فضاها و امکانات تفریحی ـ ورزشی در استان قم فوق‌العاده پایین است و جوانان در این استان، فضای کافی برای برون‌ریزی هیجانات خود ندارند.

این پژوهشگر برتر و استاد دانشگاه افزود: رساندن نیازهای مردم به گوش مسئولان اعم از منبر مساجد و امام‌های جماعت و… و از هر راهی دیگر اگر بتوانیم و برسانیم، کار مناسبی است و نیازهای درونی انسانها صرفا با نصیحت و راهنمایی از بین نمی‌رود بلکه باید کانالی مناسب ایجاد کرد تا نیازها برطرف شود.

حساسیت این موضوع تا جایی است که امام جمعه قم آیت‌الله سید محمد سعیدی در اولین مجمع سلامت که با حضور معاون اجتماعی وزیر بهداشت در استانداری قم برگزار شد؛ با تاکید بر لزوم توجه به مسئلۀ افزایش سرانه تصادفات موتوری و اقدامات لازم جهت کاهش این تهدید بر سلامت استان در قم ابراز داشت: این را باید در نظر داشت که وقتی یک جوان ۲۰ ساله و یا بزرگتر، در حادثۀ تصادف جان خود را از دست می‌دهد؛ یک سرمایۀ ۲۰ ساله از بین می رود. بنابراین توجه به این مسئله بسیار مهم است که برنامه‌هایی برای کاهش تصادفات باید در نظر گرفته شود.

اما ظاهرا هنوز «درگیر مدیران هستیم.» این جمله را «تهرانی» به عنوان یک پیشکسوت در سبقۀ موتورسواری و سرمایه‌گذار بارها و بارها در پیگیری از اهالی رسانه و روزنامه، از راه‌اندازی پیست موتورسواری-اتوموبیلرانی بیان کرده است، که در ادامه میگوید: شاید هم مدیران درگیر سازماندهی جامعی هستند تا تصمیمی عاقلانه – مدبرانه بگیرند تا مشکلات مربوط به آمار تصادفات موتوری کاهش پیدا کند.

تخت‌های بیمارستانی در انحصار موتورسواران

به استناد از بیانات «معاون مرکز اورژآنس ۱۱۵ استان قم، مهدی فراهانی»: به گواه از آمار و ارقام، تعداد انبوهی از تخت اورژانس‌ها در بیمارستان‌های قم، تحت اشغال مصدومان حاصل از تصادفات موتورسیکلت داخل شهری است.

آگاهی و تبیین موضوع برای آگاهی خانواده‌ها و جوانان با توجه به نگرانی‌های موجود، توسط فضاهای منبر، مساجد با توجه به تقدس‌گرایی جامعه اسلامی یکی دیگر از موضوعاتی بود که این مسئول به آن اشاره کرد تا در این برهه خاص با توجه به تلخی‌های ناگوار از سوانح قابل توجه در این حیطه، نیاز به پیگیریهای اساسی دارد.

فراهانی با ابراز نگرانی از افزایش تصادفات موتور سیکلت در قم با بیان اینکه رنج سنی جوانان مصدوم کمتر از ۳۵ سال است، معتقد است: وجود این تصادفات علاوه بر تلفات نیروی انسانی، خانواده‌های زیادی را دچار مشکل اجتماعی می‌کند. بنابراین بهترین کار تدوین برنامه‌هایی است که میزان تصادفات موتوری داخل شهر را کاهش دهد.

وی در تصریحات خود با اشاره به اینکه اورژانس صرفا یک نیروی عملیاتی ـ خدماتی است اما به عنوان یکی از خادمانِ دلسوز در این شهر ادامه می‌دهد: حدودا در شبانه‌ روز حدود ۳۰ تا ۳۵ تصادف در استان قم اتفاق می‌افتد که یک طرف آن موتورسیکلت می‌باشد. این تعداد تصادف حدود ۳۵ تا ۴۰ مجروح برجای می‌گذارد. یعنی عددی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مجروح در ماه، که تعدادی در محل حادثه (با توجه به شدت آسیب وارده) فوت می‌شوند، تعدادی در بیمارستان و تعداد محسوسی نیز به افرادی با آسیب‌های نخاعی، کمری و… (مرگ مغزی، زندگی نباتی و…) تقسیم می‌شوند.

معاون مرکز اورژانس ۱۱۵ استان قم ضمن امیدواری تصریح کرد: امید است دیگر جوانان قم برای تخلیه هیجانات خود مجبور نباشند و … را که از محورهای پرکاربرد و تاثیرگذار در ترافیک شهری محسوب می‌شود، به عنوان یک جایگزین پیست انتخاب کنند و سبب نشوند تا تصادفات مرگباری را به وجود بیاورند.

در راستای به تحقق پیوستن پیست موتورسواری در قم، «عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم» در پایانِ یکصد و یکمین جلسه رسمی وعلنی شورای اسلامی شهر قم به آن اشاراتی داشته‌اند، تا مدیران و مسئولان جهت تکمیل و تسهیل پروسۀ رفع موانع برای احداث و راه‌اندازی یک پیست در حومه شهرقم اقداماتی داشته باشند.

این تلاش، همسو و در راستای جبران کاهش امکانات رفاهی است چرا که جوانان قم کمترین امکانات رفاهی را در اختیار دارند که عمدتا با ارزان‌ترین وسایل نقلیه به بروز و ظهور خویش می‌پردازند و می‌خواهند خلاءهای درونی خویش را با مانورهایی تخلیه و جبران نمایند.

پیشکسوتان موتورسواری و مدال‌آوران در مسابقات موتورسواری، موتور کراس و حتی اتومبیلرانی هم دغدغه‌ها را از نزدیک احساس کردند و معتقدند به سبب زندگی اجتماعی و قوانین حاکم؛ تجربه «موتورسواری و اتومبیلرانی» با سرعت بالا در محیط‌های شهری و برون شهری در استان و حتی جاده‌ها غیرممکن و خطرآفرین است که تقاضا دارند تا اقداماتی لازم جهت شرایط رقابتی پرهیجان؛ برای ایجاد یک پیست همراه با تجهیزات کامل، مبذول شود تا جوانان روزهای تعطیل و آخر هفته را از ساعت ۱۰ تا ۲ در این مجموعه به تمرین، تخلیه هیجانات و حرکات نمایشی بپردازند.

احداث یک پیست برای قم یک ضرورت است

«رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم، سید مجتبی سبحانی ثابت» با بیان اینکه احداث یک پیست برای قم یک ضرورت است، اظهار کرد: از سرمایه‌گذارانی که در این زمینه یک برنامه کامل و راهبردی برای ساخت، احداث، بهره‌برداری داشته باشند، استقبال می‌کنیم.

ابراز آگاهی و احساس ضرورتِ ساخت یک پیست از نکته بیاناتی بود که این مسئول به آن اشاره داشت و ادامه داد: سالیان سال است به آن آگاه هستیم اما چگونگی احداث بهره‎‌برداری آن بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال اینکه در کدام نقطه از قم ساخته شود و چگونه مدیریت شود.

سبحانی ثابت بیان داشت: ما در این زمینه نیازمند یک اجماع هستیم تا همه ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌ها به یک اندازه سهم خود را برای مدیریت فکری، معنوی و حمایتی را اعلام کنند. در این صورت است که می‌توانیم فضایی مناسب را برای احداث پیست در نظر بگیریم که در این راستا جامعیت بسیار مهم است و باید با اتفاق نظر مسئولان انجام گیرد.

روح الله امراللهی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه از دیدگاه من جوانان قم بی شک مانند جوانان دیگر شهرها به فضاهای این چنینی نیاز دارند و باید نیاز آنها جدی گرفته شود، گفت: از نظر نقطه مکانی؛ اماکنی مانند حاشیه بلوار مرجعیت، اراضی مناسبی وجود دارد که باید مسئولان امر، در این زمینه همکاری لازم را مبذول دارند.

برای تعیین فضای مناسب جهت پیست به نظرات کارشناسانه نیاز داریم

«معاون خدمات شهری شهرداری قم، سید امیر سامع»، بیان کرد: با توجه به اینکه آمار زیاد موتورسواران در قم؛ که اغلب جوان هستند، نشان دهندۀ نیاز مبرم استان قم به یک پیست موتورسواری استاندارد و مطلوب است که این نیاز را همه ما بر آن اتفاق نظر داریم. اما با توجه به حساسیت موضوع، فضا و استقرار این پیست به برنامه‌های کارشناسی و دقت بیشتری نیاز دارد.

این مسئول افزود: با اشاره به استفاده از بلوار آیت الله بروجردی برای ساخت پیست باید بگوییم که این مسئله ساده‌ای نیست و باید به خوبی جوانب کار بررسی و سپس تصمیم گیری شود.

«رسول منعم، مدیرکل ورزش و جوانان استان قم» در این‌باره عنوان کرد: ما به جد معتقد هستیم که جوانان استان قم برای تفریح و تخلیه هیجانات خود نیاز مبرمی به احداث یک پیست بنا به مقررات و ضوابط دارند. بنابراین از سرمایه‌گذارانی که دارای شرایط و اهلیت لازم باشند استقبال می‌کنیم.

وی افزود: این هدف به برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی نیاز دارد چه بسا که آمادگی آن را داریم با سازمان منابع طبیعی برای تامین زمین وارد مذاکره شویم.

منعم تصریح کرد: یکی از مواردی که به آن باید دقت شود، آلایندگی حاصل از ایجاد پیست می‌باشد، بنابراین باید به دنبال فضایی باشیم که آلایندگی‌ها و آلودگی‌ها متوجه شهر نباشد.

خیابان، مکان مناسبی برای تفریح و مانور با موتور نیست

«سرهنگ حسن میرقیصری جانشین رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان قم» خاطر نشان داشت: بارها در جلسات متعدد مدیران را بر لزوم ساخت پیست موتور سواری متذکرشده‌ایم چرا که به طور رسمی در قم حدود ۳۵۰ هزار موتورسیکلت مجاز در حال تردد است که غالب راکبان، نوجوانان و جوانان هستند و بیشتر برای سرگرمی و تفریح از موتور استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به فضای شهرقم تاکید دارد: استانِ قم، به علت زائرپذیر بودن، یک شهر گردشگریِ پرتردد است. در نتیجه مکان مناسبی برای تفریح و استفاده از موتور و مانور نیست. بنابراین لازم است برای این قبیل شهروندان هم که شده پیست موتورسیکلت احداث شود که به طور حتم سبب کاهش تصادفات موتوری خواهد شد.

حفظ قداستِ قم و جلوگیری از حوادث ناگوار عواملی از عوامل احداث پروژه پیست است

«حسن مالکی‌نژاد رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم» ضمن تاکید و اشاره بر قداستِ شهر قم به عنوان یک شاخص تاکید بر لزومِ تدبیر بر کاهش مانورها و تصادفات موتوری را یکی از اولویت‌های قابل مطرح می‌داند. وی معتقد است: ایجاد یک پیست در جلوگیری از حوادث ناگوار موتورسواران و تبعات ناشی از آن در ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌تواند موثر باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در ادامه ابراز کرد: جلوگیری از حوادث تاسف‌بار در تصادفات راکبین موتورسوار با ایجاد و احداث یک پیست متعاقبا رونق اقتصادی را نیز در پی خواهد داشت که از دیگر آثار مثبت در احداث پیست می‌باشد.

همچنین جوانان به دور از هرگونه انباشته‌های ذهنی و دغدغه ذهنی می‌توانند جامعه را برای پیشبرد گام دوم انقلاب همراه باشند.

این مسئول خاطر نشان ساخت: امیدواریم که همه مسائل و مشکلات احداث پیست به زودی با حمایت و همت مسئولان برطرف شود و جوانان قم نیز مانند سایر استان‌های ایران شاهد این اتفاق باشند و باز هم امیدواریم که با (ساخت پیست موتورسواری و اتومبیلرانی) دیگر شاهد تصادفات ناگوار درون استانی نباشیم بلکه قدمی برای این قطب گردشگری نیز برداشته باشیم.

مانند یک فیلم اسلوموشن است. چهار استاندار، چهار شهردار، سه رئیس سازمان منابع طبیعی و… را در کتاب‌نامه‌ها و پیوستها مشخص و محرز است. درخواست‌ها و نامه‌نگاری‌ها را مجدد نگاه می‌کنم. قلم هم حتی با دیدن این نوشته‌ها به فکر فرومی‌رود تا شاید جوانان جایی را داشته باشند که هفته‌ای یک روز آن هم در روز تعطیل را به مسابقات پرهیجان بگذرانند اما ایمن و راحت و به دور از دغدغه‌های خیابان¬های داخل شهر وشاید شبیه آن روز و سانحه تصادف از یک موتور سوار در بیمارستان یا با راننده فراری که منجر به کشته شدن خانمی باردار و اعلام کد ۹۹ نشود.

اولین نامه مربوط به سال ۷۸ است که ۲۰ سال از این موضوع می‌گذرد. بارها با خود مرور کردم….

همه برای احداث پیست موافقت کردند. چرا که جوانان جایی را برای تفریح آن هم از نوع موتورسواری و اتومبیلرانی می‌خواهند.

همه معتقدند که ایجاد یک پیست می‌تواند سرانۀ ورزشی ـ تفریحی را در این شهر افزایش دهد.

سرمایه‌گذار و… می‌گوید: در آخرین پیگیری‌هایی که داشته‌ام؛ «معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم، مهرداد غضنفری» که براوضاع واقف است؛ تاکید کرده است تا هماهنگی‌های لازم در کارگروه تسهیل و رفع موانع و رونق تولید مطرح شود و نظرات نهایی، جمع‌آوری شده و در همین جلسه مصوب شود که زمین مناسب و لازم در اختیار سرمایه‌گذار گذاشته شود تا ساخت این پیست میسر واقع شود.

به گفته «اصغرعسگری تهرانی متقاضیِ ۲۰ سالۀ ساخت پیست» اهالی یکی از روستاهایی که برای ساخت پیست در نظر گرفته شده بود، به شورای روستا اعتراض کرده‌اند، با این عنوان که با ساخت پیست موافق نیستند… چرا که حریم روستای آنها دچار مشکلات اجتماعی می‌شود!

حتی اگر از دیدگاه دینی بخواهیم لزوم یک پیست را بیان کنیم در این زمینه می‌توانیم به حدیث امام رضا(ع) در مورد تفریح و شادی؛ اشاره کنیم که می‌فرماید: «بخشی از روز خود را به تفریحات اختصاص دهید و از مسرت و شادی ساعات تفریح نیرو بگیرید و از این نیرو برای انجام وظائف استفاده کنید.» چراکه در دین اسلام که جهانشمول است کار و تفریح در کنار همدیگر قرار دارد حتی دین با روان ارتباطی مستقیم دارد.

اینجا به کمی همت نیاز داریم. همتی که بداند شهر قم به توسعه نیاز دارد و توسعه نیازمند زیرساخت‌های مناسب برای شهروندان است. زیرساخت‌هایی که گاهی می‌تواند حتی زمخت نباشد.

منبع:هفته نامه آفتاب قم