صادرات ۲٫۵ میلیارد دلاری کالا از مناطق آزاد کشور

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: حدود ۲٫۵ میلیارد دلار صادرات کالا از این مناطق طی چهار سال گذشته صورت گرفت، این صادرات از ۱۲۰ میلیون دلار در سال شروع شد و این رقم امسال به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، مرتضی بانک ظهر امروز در همایش […]

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: حدود ۲٫۵ میلیارد دلار صادرات کالا از این مناطق طی چهار سال گذشته صورت گرفت، این صادرات از ۱۲۰ میلیون دلار در سال شروع شد و این رقم امسال به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، مرتضی بانک ظهر امروز در همایش مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی کشور که در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان برگزار شد، با اشاره به راهبرد مناطق آزاد کشور اظهار کرد: در این مناطق به دنبال افزایش سرمایه گذاری به خصوص سرمایه گذاری خارجی هستیم، دولت توانسته است که منابع متعددی را در بحث فاینانس و سرمایه گذاری خارجی فراهم کند.

وی ادامه داد: دولت با کشورهای دیگر حدود ۲۷ میلیارد دلار تفاهم نامه برای فاینانس مبادله کرده است و این رقم تا پایان سال افزایش پیدا می‌کند، در برنامه ۵۰ میلیارد دلار فاینانس خارجی در سال پیش بینی شده است که امیدواریم به این رقم برسیم، این فرصت خوبی است که مناطق ویژه اقتصادی طرح‌های خودشان را آماده و از امکان دریافت فاینانس استفاده کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور افزود: مناطق ویژه اقتصادی با قوانین و مقررات خودشان می‌توانند نسبت به جذب سرمایه گذاری خارجی اقدام کنند، مدیران این مناطق باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.

بانک، صادرات را جزو اهداف مهم مناطق آزاد دانست و تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید به صادرات از مناطق آزاد توجه ویژه ای شد و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی برنامه‌های ویژه ای را در این زمینه تدوین کرده است.

وی ادامه داد: دبیرخانه مناطق آزاد کشور، در سال گذشته دومین دستگاه برتر در اجرای برنامه‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بود و حدود ۲٫۵ میلیارد دلار طی چهار سال گذشته از این مناطق صادرات صورت گرفت، این صادرات از ۱۲۰ میلیون دلار در سال شروع شد و این رقم امسال به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد.

مشاور رئیس جمهور افزود: یکی از اهداف اصلی مناطق آزاد، اشتغالزایی است و ۲۷۵ هزار نفر در این مناطق مشغول به کار هستند، در مناطق ویژه اقتصادی هم میزان اشتغال بسیار بالا است و امیدوار هستیم که با اجرای برنامه‌های متنوعی که در دستور کار داریم در ایجاد اشتغال در کشور سهم بالایی را داشته باشیم.

بانک، توسعه شرکت‌های دانش بنیان را جزو برنامه‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: این برنامه به مناطق آزاد نیز محول شده، همچنین توسعه برنامه‌های نمایشگاهی و افزایش صادرات به کشورهای منطقه نیز جزو دیگر برنامه‌های این مناطق است.

وی ادامه داد: در کشور هفت منطقه آزاد و ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی فعال داریم، البته یک سری از مناطق ویژه مصوب شده است که هنوز این مناطق فعال نشدند، الگویی در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی به وجود آمده که این الگو برای فعالیت‌های تولیدی و ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق دیگر کشور قابل بهره برداری است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور افزود: در دنیا سه هزار و ۵۰۰ منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد داریم که در این مناطق ۷۰ میلیون اشتغال ایجاد شده است، مناطق آزاد و مناطق اقتصادی ویژه در جهان سهم زیادی در اشتغال ندارند و هدف این مناطق الگودهی به مناطق دیگر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کشورمان که قوانین زیادی در زمینه تولید و کسب و کار وجود دارد، مناطق آزاد الگوی خوبی را برای تسهیل در کسب و کار ارائه دادند و اکنون حدود ۹۸۰ واحد تولیدی در مناطق آزاد کشور فعال هستند.