سردار مجتبایی :سرمایه اجتماعی ثروت ملی است

فرمانده انتظامی استان سرمایه اجتماعی را ثروت ملی دانست و گفت: سرمایه اجتماعی مفهومی جامعه شناسانه و بخشی از ثروت ملی است که در کنار سایر سرمایه ها مانند سرمایه های اقتصادی، تاریخی و طبیعی هر کشور می‌توان بر آن تکیه کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از پایگاه خبری پلیس، […]

فرمانده انتظامی استان سرمایه اجتماعی را ثروت ملی دانست و گفت: سرمایه اجتماعی مفهومی جامعه شناسانه و بخشی از ثروت ملی است که در کنار سایر سرمایه ها مانند سرمایه های اقتصادی، تاریخی و طبیعی هر کشور می‌توان بر آن تکیه کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار ” کاظم مجتبایی” در همایش ملی سرمایه اجتماعی و امنیت که با مشارکت پردیس فارابی دانشگاه تهران،استانداری، شهرداری و اداره کل دادگستری استان قم برگزار شد، گفت: سرمایه اجتماعی مفهومی جامعه شناسانه و بخشی از ثروت ملی است که در کنار سایر سرمایه ها مانند سرمایه های اقتصادی، تاریخی و طبیعی هر کشور می‌توان بر آن تکیه کرد.

وی افزود: بدون سرمایه اجتماعی هیچ اجتماعی به سرمایه نمی رسد به طوری که بسیاری از گروه‌ها و سازمان‌ها بدون در اختیار داشتن سرمایه اجتماعی نتوانسته اند به پیشرفت‌های قابل قبول دست پیدا کنند، در واقع، ثروت واقعی برای هر کشور سرمایه اجتماعی آن است که می تواند به صورت زیربنایی به ساختارهای اجتماعی و اقتصادی آن کشور کمک کند.

این مقام انتظامی بیان کرد: سرمایه اجتماعی یک قابلیت جوهری است که با فعال‌سازی مولفه هایی مانند اعتماد، انسجام، اعتدال و اتحاد حاصل شده و به برنامه‌های بلندمدت و پایه ای یک کشور و یک ملت کمک کنند.

سردار مجتبایی اضافه کرد: برای مقابله با تهدیدات امنیتی و آسیب‌های اجتماعی قوانین سخت گرا کافی نیست بلکه قدرت دیگری مانند سرمایه اجتماعی که با پول و اسلحه تولید نمی‌شود مورد نیاز بوده تا با بهره گیری از آن بتوان به ساماندهی و مدیریت آسیب ها اقدام کرد.

فرمانده انتظامی استان بیان داشت: راهبردهای امنیتی موفق، راهبردهایی هستند که بتوانند در زمینه‌های کنترل‌های اجتماعی و بهره گیری از سرمایه های اجتماعی به خوبی عمل کرده و چالش های پیش رو را با کمترین هزینه و بیشترین کارآمدی برطرف کند، سرمایه اجتماعی می‌تواند در سطوح مختلف ظاهر شده و با تعامل منطقی و تعریف شده با سایر سرمایه ها به رشد و بالندگی ملت ها کمک کند.

سردار مجتبایی ابراز داشت: بر اساس تحقیقات گسترده در بسیاری از کشورهای توسعه نیافته، فقدان سرمایه اجتماعی حلقه مفقوده توسعه و رشد اقتصادی است، بین سرمایه اجتماعی و امنیت همه جانبه پیوند مستقیمی وجود دارد که می‌تواند به همگرایی ملت‌ها کمک کند.

فرمانده انتظامی استان تاکید کرد: ایران کشوری در حال گذار از بحران های اقتصادی و امنیتی است در این شرایط سرمایه اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بنابراین توجه به سرمایه اجتماعی در ۳ سطح فردی، اجتماعی و سطح کلان در کشور مسیر حرکت به سمت اهداف والای انقلاب اسلامی را هموار خواهد کرد چرا که در غیاب سرمایه اجتماعی، اثر بخشی سایر سرمایه‌ها از دست می‌رود و بدون سرمایه اجتماعی، طی کردن راه های توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی، ناهموار و مشکل می شود.

وی اعلام کرد: سرمایه اجتماعی به عنوان سرمایه ای که سایر سرمایه ها بدون آن مولد ثروت نخواهند بود باید توسعه و تقویت یابد و در همایش ملی سرمایه اجتماعی و امنیت، به اهمیت و جایگاه سرمایه اجتماعی از ابعاد گوناگون در سطوح مختلف پرداخته می‌شود و بر جایگاه و نقش بی‌بدیل این سرمایه در ایجاد، حفظ و تقویت امنیت، که چه بسا خود اساس تولید ثروت در جامعه و رشد و توسعه همه جانبه است، تاکید می‌شود.

سردار مجتبایی اظهار امیدواری کرد که این همایش ملی، برای دانشگاهیان، حوزویان و سایر فرهیختگان، همچنین، مسئولان و دست اندرکاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مثمر ثمر باشد.