دهداران در زمینه حفاظت از اراضی ملی و دولتی کوشا باشند

فرماندار قم گفت:حفاظت از اراضی ملی و دولتی یکی از مسائلی است که بایدبه صورت جدی از طرف دهداران به آن پرداخته شود. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی فرمانداری قم: رضا سیار صبح امروز در همایش هم اندیشی حفاظت از اراضی ملی و دولتی که در تالار معصومیه فرمانداری […]

فرماندار قم گفت:حفاظت از اراضی ملی و دولتی یکی از مسائلی است که بایدبه صورت جدی از طرف دهداران به آن پرداخته شود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی فرمانداری قم: رضا سیار صبح امروز در همایش هم اندیشی حفاظت از اراضی ملی و دولتی که در تالار معصومیه فرمانداری برگزار شد، به  تاریخچه قوانین  تصویب شده درباره تصرف اراضی پرداخت و اظهار داشت: حفاظت از اراضی ملی و دولتی یکی از مسائلی است که بایدبه صورت جدی از طرف دهداران به آن پرداخته شود.

وی شیوع های تصرف اراضی ملی را بیان کرد و افزود: هر گونه تصرف اراضی ملی خلاف قانون و بر اساس دستور مستقیم مقام معظم رهبری جرم محسوب می شود وباید دهداری ها و اعضای شورای روستایی با بررسی نیازهای یک روستا برای توسعه مانع این تصرف های قانونی شوند.

فرماندار قم یکی از دلایل تصرف اراضی ملی را ساخت خانه مسکونی دانست و تصریح کرد: دولت  زمین جهت ساخت خانه مسکونی با قیمت مصوب در اختیار روستاییان قرار داده و دهداری و شورای اسلامی روستایی نباید هیچ گونه دخالتی در این حوزه داشته و طبق طرح هادی می توانند زمین دریافت کنند.

وی تامین زمین برای اشتغال درمجاورت روستا را یکی دیگر از دلایل تصرف زمین عنوان کرد و گفت: چنانچه این کارگاه های صنایع تبدیلی منافاتی با حفظ محیط زیست نداشته باشد بنیاد مسکن با توجه به نوع اشتغال زمین دولتی را در اختیار بومی های روستا قرار می دهد.

سیار قوانین موجود برای تامین زمین مورد نیازروستاییان  را کافی خواند و ادامه داد: با وجود مجوزهای لازمی که از بنیاد مسکن، اداره محیط زیست و جهاد کشاورزی داریم هیچ بهانه ای برای تصرف اراضی ملی و دولتی  وجود نداشته و تمام تصرفات غیر قانونی خواهد بود.

وی تمام تصرفات قبل از سال ۶۰ را با اصلاحات طرح هادی و ضوابط بنیاد مسکن در حال تعیین تکلیف اعلام و تصریح کرد: هر گونه تصرف غیر قانونی در اراضی دولتی و ملی دهیاری ها و شورای اسلامی روستا نیز مسئول بوده وبرای آنها نیز با توجه به قوانین جرم محسوب می‌شود .

فرماندار قم بیان کرد: شورای اسلامی روستای پنجم حافظ اراضی ملی و دولتی بوده و با توجه به شرح وظایفی که برای آنهاتدوین شده در امر پیشگیری در حفظ اراضی ملی کمال همکاری را با سازمانهای مرتبط دارند.