درعکاسی مستند هنری،عکس راهی‌ست برای دیدن خود وبه تعبیری انسان

کارگاه یک روزه تجربه شهر در عکاسی مستند با حضور بهنام صدیقی عکاس مستند و مدرس دانشگاه در سالن اجتماعات حوزه هنری قم برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  روابط عمومی حوزه هنری استان قم، در ابتدای این کارگاه که سه‌شنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۸ برگزار شد، بهنام صدیقی مدرس […]

کارگاه یک روزه تجربه شهر در عکاسی مستند با حضور بهنام صدیقی عکاس مستند و مدرس دانشگاه در سالن اجتماعات حوزه هنری قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  روابط عمومی حوزه هنری استان قم، در ابتدای این کارگاه که سه‌شنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۸ برگزار شد، بهنام صدیقی مدرس پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، به تعریف شهر و ویژگی‌های آن پرداخت. وی خاطرنشان کرد: «باید تجربه‌هایمان از شهر را دوباره بررسی و موشکافی کنیم. می‌بایست تجربه‌مان را آرام آرام بسط دهیم و تبدیلش کنیم به تجربه زیست شده‌ی پایدار . با تجربه‌ی دوباره مسائلی که برایمان بدیهی هستند می‌توانیم شهرمان را بهتر بشناسیم.»

صدیقی در ادامه به رویکردهای مختلف به شهر اشاره کرد و گفت: «می‌شود به شهر رویکرد علمی تحلیلی، سیاسی، اقتصادی، جغرافیایی، جامعه‌شناختی و یا انسان‌شناختی داشت.»

وی یادآور شد: «عکاسی شهری فقط عکاسی از فضای شهر نیست بلکه مردم شهر هم مهم هستند. یکی از ژانرهای عکاسی که می‌تواند به بحث عکاسی از شهر وارد شود عکاسی مستند است. ژانر مستند نوعی از عکاسی‌ست که می‌خواهد از شهر سند تهیه، نگهداری و ثبت کند. در اینجا عکس به مثابه سند و عکاس به مثابه شاهد است و حضور عکاس در عکس به حداقل می‌رسد.»

عکاس مستند باید در مواجه با فضای اطرافش بیان شخصی داشته باشد

این مدرس دانشگاه در اشاره به سابقه عکاسی مستند هنری گفت: «در تاریخ عکاسی مستند این جان گریرسون است که برای اولین بار از کلمه مستند استفاده کرد. در عکاسی مستند هنری علاوه بر مشاهده پدیده‌ها و مسائل پیرامونی، عکاس با مسلمات مواجهه‌ای خلاقانه دارد. در اینجا عکس‌ها دریچه‌ و چشم‌اندازی به دنیای پیرامون هستند و راهی هستند برای دیدن خود و به تعبیری انسان.»

وی در تشریح عکاسی مستند متذکر شد: «در عکاسی مستند وقتی از شما می‌پرسند شما از چه عکاسی می‌کنید؟ در جواب موضوع عکاسی را بیان می‌کنید. در حالی که آنچه مهم است رویکرد عکاس به موضوع است. رویکردی که برخاسته از تجربه فردی یا جمعی عکاس است.»

صدیقی در ادامه به اهمیت پیوستگی فرمی در یک پروژه اشاره کرد و گفت: «نوشته و استیتمنت یک مقدمه است برای کار یا حتی گاهی بخشی از یک پروژه عکاسی است. امروزه هنر از خود بسندگی دور شده و اینطور نیست که در یک نمایشگاه برای انتقال معنا، تنها عکس کفایت کند.»

وی با اشاره به کتاب عکس «اکباتان» گفت: «در این پروژه به دنبال عکاسی کارت‌پستالی نبودم. در مواجهه با این موضوع تصمیم گرفتم در هوای ابری با فیلم سیاه و سفید و لنز واید عکاسی کنم و فضاها را متروک ببینم تا حس تنهایی که در مواجه با اکباتان در من ایجاد شده بود را منتقل کنم و یک حس رخوت از این شهرک را نمایش بدهم.»

صدیقی در  پایان به به حاضران پیشنهاد داد: «باید خودمان را در پیوند با شهر پیدا کنیم. عکاس باید در ارتباط با زندگی اطرافش و شهرش بیان شخصی داشته ‌باشد و اگر چه با دیگران مشورت می‌کند اما به احساس خودش هم اعتماد داشته ‌باشد.»  

در نوبت عصر این کارگاه که به صورت تور عکاسی برگزار شد، بهنام صدیقی حاضران را به تامل و مکث در موضوع فراخواند.

کارگاه عکاسی «تجربه شهر در عکاسی مستند» از جمله سلسله کارگاه‌های فراخوان عکس «قم شهر من» است که توسط خانه عکس حوزه هنری قم و سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم برگزار می‌شود.