خطرات مرگبار در مردانی که طلاق می‌گیرند/چه زمانی برای ازدواج دوم مناسب است؟

براساس مطالعات و پژوهش های انجام شده،بر خلاف ذهنیت عموم مردم،آسیب های جسمانی و روحی،روانی طلاق،برای آقایان و مردها بسیار بیشتر از طیف زنان و بانوان است. به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری رهپویان قم،خیلی از مردم فکر می کنند که درصورت بروز طلاق،متضرر اصلی بانوان خواهند بود،درحالیکه برخلاف این پندار غلط،بیشترین ضربه اصلی […]

براساس مطالعات و پژوهش های انجام شده،بر خلاف ذهنیت عموم مردم،آسیب های جسمانی و روحی،روانی طلاق،برای آقایان و مردها بسیار بیشتر از طیف زنان و بانوان است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری رهپویان قم،خیلی از مردم فکر می کنند که درصورت بروز طلاق،متضرر اصلی بانوان خواهند بود،درحالیکه برخلاف این پندار غلط،بیشترین ضربه اصلی را پس از طلاق این مردان هستند که می بینند.
چون برخلاف ظاهر بی احساس برخی از مردان که درظاهر نشان از قدرت وصلابت می دهند،آنها از لحاظ عاطفی وروحی به شدت ضربه پذیر هستند ودیده شده که خیلی از آنها پس از طلاق ،دچار مشکلات عدیده روحی وروانی می شوند.
طلاق به عنوان مکروه ترین حلال خدا،از وقایع تلخی است که در طول سالهای اخیر با رشد فزاینده ای همراه شده است،پدیده ای که حامل آسیب های جسمانی و روانی بسیاری برای متارکه کنندگان بخصوص آقایان خواهد بود.

آنچنان که در اذهان و افکار عمومی جامعه جا افتاده،عمده مخاطرات و دل نگرانی های بعد از طلاق به حال و روز زنان مطلقه باز می گردد و کمتر به مخاطرات و تهدیدات این پدیده نامیمون و ناخوشایند برای مردان پرداخته شده است.

بر اساس اظهارات برخی از رفتار شناسان اجتماعی و آسیب شناسان این حوزه،سلامت جسمانی مردان بعد از طلاق به شدت تحت تاثیر تصمیم فوق قرار می گیرد.

با توجه به تفاوت هایی که میان زنان و مردان از منظر روحی،روانی،جسمی و…وجود دارد،مردان نیز مصون از تبعات چنین تصمیم تلخ و تاسف آوری(طلاق) نخواهند بود.

سکته و ایست قلبی مردان بعد از طلاق از نمونه پدیده هایی است که در سالهای گذشته کم و بیش مشاهده شده است.

کارشناسان معتقدند فرهنگ غلط معذوریت و محدودیت اخلاقی مردان در گریه کردن و اشک ریختن یکی از دلایل سکته و ایست قلبی در این گروه به شمار می رود،زیرا تخلیه روحی،روانی و هیجانی مرد با انسداد همراه می شود و نتیجه این فرآینده، تحمل فشار سنگین روحی و روانی طلاق در درون است که گاهی با واکنش منفی قلب به عنوان یکی اعضای اصلی حیات و بقاء بدن همراه می شود.

*روزگاران بعد از طلاق،از انزوا تا افسردگی

بر اساس مطالعات انجام شده،زیرسئوال رفتن قدرت و قوای مردانگی،انکار و برچسب بیماری های روانی و روحی، منجر می شود تا مردان افسردگی و اندوه خود را کتمان کنند و در نتیجه بسیاری از بیماری های روحی مردان به نحوی درمان نشده،در نهان وجود آنها باقی و پنهان می ماند.

حسین ابراهیمی مقدم،معتقد است عموما ضریب افسردگی در زنان بیشتر از مردان است،اما ظهور و بروز این پدیده در دوران بعد از طلاق در میان مردان بسیار جدی و پررنگ تر از زنان است،زیرا ابزار و زمینه ابراز احساسات مردان در چنین مواقعی محدودتر از جنس مخالف خود است.

صاحبنظران اعتقاد دارند با توجه به علاقه و تمایل بیشتر زنان به درد دل کردن با دیگران،مهار افسردگی دوران بعد از طلاق در زنان بیش از مردان با موفقیت و توفیق همراه می شود.

بطور یقین یکی از موثرترین راهکار های پیشگیری از بروز و شیوع چنین آسیب هایی،پیشگیری از طلاق و گسست میان زوجین است،تحقق این امر خطیر با اتکای به سه راهکار موثر و سازنده قابل حصول خواهد بود.

پیشگیری اولیه که به قبل از ازدواج مربوط می شود و شامل مشاوره و مراجعه به روانشناس می شود،پیشگیری ثانویه که در حین مشکل می تواند به عنوان مهار مخاطرات و آسیب های دوران تنش و درگیری مد نظر قرار گیرد و پیشگیری در سومین سطح خود که به جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند بعد از وقوع و انعقاد طلاق معطوف می شود.

* بیماری های روحی و روانی،ثمره عزلت نشینی بعد از طلاق

محمد حسین اظهاری،کارشناس ارشد روان شناسی در گفت و گویی با رسانه ها با اشاره به مخاطرات عزلت نشینی و انزوای مردان بعد از دوران طلاق عنوان کرد:بعضا کناره گیری اجتماعی که از سوی این طیف مشاهده می شود، تبعات و عوارض ناخوشایندی رادر پی خواهد داشت که ثمره آن یاس و افسردگی هر چه بیشتر است.

وی معتقد است:بهتر است مردانی که پای در عرصه طلاق می گذارند بعد از طی این فرایند،ارتباطات خود با اطرافیان،بستگان و آشنایان خویش را تقویت کنند.

برخی از کارشناسان معتقدند مشارکت در فعالیت های جمعی و ملحق شدن به تیم ها وگروه های ورزشی و حضور در کلا سهای مشاوره نیز نقش موثری در بهبود وضعیت روحی و روانی مردان در چنین شرایطی ایفا می کند.

در پایان نباید از نظر دور داشت که خواستگاری مجدد نباید در فاصله کوتاهی از طلاق محقق شود و حداقل طی کردن دو سال از زمان ثبت طلاق ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد تا در این فرآیند و بازه زمانی احساسات،هیجانات و فشارهای روحی و روانی ناشی از طلاق تا حدودی کاسته شود که با تامین چنین مواردی،ضریب موفقیت در ازدواج مجدد با توام شدن آگاهی و شناخت هر چه بیشتر نسبت به طرف مقابل،افزایش خواهد یافت.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/