خسارت غیرقابل‌جبران تانکرهای تخلیه فاضلاب به محیط زیست

مدیر بهره‌برداری از تأسیسات فاضلاب آبفای قم گفت: تانکرهای تخلیه فاضلاب‌های صنعتی و غیر خانگی در منهول‌های فاضلاب خسارت‌های غیرقابل جبرانی به محیط زیست و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب وارد می‌کند. به گزارش  پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس محمد اصفهانیان با اشاره به رسالت شرکت آب […]

مدیر بهره‌برداری از تأسیسات فاضلاب آبفای قم گفت: تانکرهای تخلیه فاضلاب‌های صنعتی و غیر خانگی در منهول‌های فاضلاب خسارت‌های غیرقابل جبرانی به محیط زیست و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب وارد می‌کند.

به گزارش  پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس محمد اصفهانیان با اشاره به رسالت شرکت آب و فاضلاب به عنوان متولی جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب خانگی گفت: بر همین اساس آبفای استان طی سال‌های گذشته، اقدام به اجرای بیش از ۵۰ درصد شبکه جمع‌آوری فاضلاب و احداث ۴ تصفیه‌خانه و خطوط انتقال کرده است.

وی با بیان اینکه طراحی تصفیه‌خانه‌ها و خطوط جمع‌آوری و انتقال فاضلاب بر اساس پارامترهایی مانند حجم و شاخص‌های کیفی فاضلاب خانگی از جمله دبی ورودی ،BOD ، COD و میزان مواد معلق موجود در فاضلاب) صورت می‌گیرد، اظهار داشت: ورود فاضلاب با مشخصات کمی و کیفی متفاوت در فرآیند تصفیه‌خانه اختلال ایجاد کرده و هدف طراحی را نقض و ایجاد مشکل می‌کند.

مدیر بهره‌برداری از تأسیسات فاضلاب آبفای قم با اشاره به تخلیه فاضلاب‌های صنعتی و غیر صنعتی توسط تانکرهای لجن کش در ورودی تصفیه‌خانه‌ها و یا منهول‌های سطح شهر طی سال‌های گذشته ابراز داشت: متأسفانه این اقدام کارکرد تأسیسات فاضلاب که با میلیاردها ریال اعتبار از منابع ملی، استانی و داخلی شرکت و با مشارکت مردم جهت رفع معضلات بهداشتی و جلوگیری از تخریب محیط زیست اجرا شده را ناکارآمد می‌کند.

اصفهانیان با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب به منظور جلوگیری از تخلیه فاضلاب‌های صنعتی و غیر خانگی تذکراتی را به تانکرهای متخلف داد، خاطرنشان کرد: در پی عدم توجه تانکرداران به تذکرات، در حال حاضر از تخلیه فاضلاب تانکرهایی که فاضلاب صنعتی و غیر خانگی حمل می‌کنند جلوگیری می‌شود اما متأسفانه تانکرهای حامل فاضلاب خانگی کماکان اقدام به تخلیه در تصفیه‌خانه‌ها و منهول‌های فاضلاب می‌کنند.

 وی کاهش اثرات مخرب فاضلاب‌های صنعتی و غیر خانگی بر سیستم تصفیه، بهبود کامل فرایند تصفیه، رسیدن پساب خروجی به حد مطلوب، جلوگیری از تخریب محیط زیست را از جمله علل اصلی جلوگیری از تخلیه این تانکرها برشمرد و گفت: به منظور جلوگیری از صرف هزینه‌های میلیاردی بهره‌برداری سالیانه تصفیه‌خانه‌ها، نیازمند جلوگیری کامل از تخلیه فاضلاب‌های تانکری هستیم در غیر این صورت محیط زیست سالانه با میلیون‌ها مترمکعب پسابی مواجه خواهد بود که از تخلیه تانکرها، دچار کاهش کیفیت شده و تبعات جبران‌ناپذیری را ایجاد خواهد کرد.

مدیر بهره‌برداری تأسیسات فاضلاب آبفای قم تصریح کرد: بایستی هر چه سریع‌تر توسط دستگاه‌های متولی از جمله بهداشت و محیط زیست جهت تخلیه تانکرهای لجن کش راهکاری اندیشیده، تا از این اقدام غیراصولی جلوگیری شود.

* جمع‌آوری روان آب‌های سطحی وظیفه آبفا نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خسارت‌های غیرقابل‌جبران ورود آب باران ساختمان‌ها و روان آب‌های سطحی در زمان بارندگی به شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب اظهار داشت: هدایت آب باران و آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب علاوه بر اخلال در روند تصفیه فاضلاب‌های جمع‌آوری شده به دلیل اضافه‌بار، موجب پس زدگی فاضلاب به منازل و واحدهای مشترکین و در نتیجه منجر به تحمیل خساراتی به مردم و شرکت آب و فاضلاب می‌شود.

اصفهانیان با تاکید بر اینکه جمع‌آوری و هدایت روان آب‌های سطحی در اختیار و حوزه مدیریتی شرکت آب و فاضلاب نیست، گفت: شبکه فاضلاب به هیچ عنوان برای جمع‌آوری آب باران و آب‌های سطحی طراحی نشده بلکه بایستی شبکه جداگانه‌ای صرفاً برای جمع‌آوری روان آب‌ها طراحی و اجرا شود و جداسازی صورت گیرد.

وی بر لزوم اتصال انشعاب حدود ۱۷ درصد از کل مشترکین به شبکه فاضلاب، توسعه شبکه فاضلاب در کلیه مناطق و لغو بند ۴-۲ صورتجلسه مورخ ۱۷/۰۳/۹۶ شورای حفاظت منابع آب(در این صورتجلسه اجرای عملیات شبکه جمع‌آوری فاضلاب ممنوع و منوط به نتیجه مطالعه اداره کل راه و شهرسازی شده است)، تحویل زمین و تأمین اعتبار احداث تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان، احداث چاه‌های جذبی جهت کلیه مشترکین فاقد شبکه فاضلاب، تکمیل شبکه جمع‌آوری روان آب‌های سطحی توسط مسئولین شهری و نیز جداسازی آب باران ساختمان‌ها از شبکه فاضلاب بر طبق مبحث ۱۶ نظام مهندسی ساختمان به منظور رفع بخشی از مشکلات شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب تاکید کرد.

مدیر بهره‌برداری از تأسیسات فاضلاب آبفای قم همچنین خواستار همکاری مسئولین شهری جهت جمع‌آوری آب باران ساختمان‌ها با توجه به عدم امکان حفر چاه جذبی در برخی مناطق شهر مانند شهرک قدس، صفاشهر و سالاریه، الزام واحدهای صنعتی و تجاری به استانداردسازی پساب تولیدی مطابق استانداردهای محیط زیست و ایجاد یک سایت جهت تخلیه فاضلاب‌های تانکری و نظارت بر عملکرد آن‌ها توسط واحدهای صنفی مربوطه شد.