حوزه با هنر مخالف نیست

حوزه با هنر مخالف نیست ، منتهی مانند هر عاقلی ، باهنری که نتیجه اش فساد و ولنگاری در جامعه باشد، مخالف است. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار،آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار مهندس حسيني کاشاني مدير کل فرهنگ و ارشاد […]

حوزه با هنر مخالف نیست ، منتهی مانند هر عاقلی ، باهنری که نتیجه اش فساد و ولنگاری در جامعه باشد، مخالف است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار،آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار مهندس حسيني کاشاني مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم برگزار شد نکات مهمي پيرامون توجه ويژه به ارتقاء صنعت چاپ و نشر محتواهاي ديني و نيز اهتمام حوزه به هنر سالم بيان فرمودند

بسم الله الرحمن الرحیم

ابتدا این ایام پر خير و برکت ماه رجب را تبریک عرض می‌کنم و إن شاء ‌الله بتوانیم هر چه بیشتر از برکات این ماه برای همه امور شخصی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی استفاده کنيم.

ارشاد یک مجموعه‌ای است که با مسائل بسيار حساس دینی و فرهنگی و هنري بطور مستقیم در ارتباط است. در اين مسائل نقش ارشاد یک نقش غیر قابل انکار است، مخصوصاً ارشاد قم. إن شاء الله جنابعالي بتوانید قدم‌های بزرگی را در این رابطه بردارید. سه موضوعی که اشاره کردید خیلی مهم است و من هم نکاتی را عرض می‌کنم.

نکته اول در مورد مسئله‌ی نشر است. با اينکه حدود ۴۰ سال از انقلاب گذشته و از جهت محتوا هم بیشترین محتوا را قم تولید می‌کند، ولی متأسفانه صنعت چاپ ما به روز نیست، و در اين زمينه هنوز هم لبنان مطرح است، همان طور که قبل از انقلاب هم معروف بود، در حالي که بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، دیگر نباید آنجا مطرح باشد، ولی متأسفانه هنوز مطرح است و در چاپ و توزیع، لبنان حرف اول را در دنیای اسلام می‌زند. چرا قم نباید بزند؟ کمبود کجاست؟
درمورد نشر نه صنعت چاپ قوی و نه توزیع قوی داریم.

ما که از جهت محتوایی با هیچ نقطه از نقاط دنیا قابل مقایسه نیستیم، وقتی در داخل خود حوزه بحث می‌کنیم انتظاراتمان از طلاب و اساتید خیلی بالاست و گلایه هم می‌کنیم که بیشتر باید کار کنید، ولی همین مقداری که الآن کار و تولید می‌شود و جای خوشبختی هم دارد، متأسفانه براي آن نه صنعت چاپ قوی و نه توزیع قوی داریم. مثلا در مورد مرکز فقهي ما که تحقیقات خیلی خوبی داشتیم و آنها را چاپ متوسط هم کرده‌ایم، اما در دنیا عرضه نمی‌شود و می‌ماند.

لذا تقاضایم این است که برای این یک فکری کنيد تا یک تحولی ايجاد شود. بررسی شود که آخرین صنعت چاپ در دنیا چیست؟ بیروتی‌ها چه چیزي دارند که کتاب‌ها را به این نحو شکیل، محکم و زیبا درست می‌کنند، اینها به قم آورده شود، قرار بود شهرک چاپ و نشر بزنند که نمی‌دانم داستانش چه شد!

یک عنایتی شود که چاپ‌های قدیم و بی‌کیفیت کنار گذاشته شوند. به چاپخانه‌هایی که کیفیت‌‌‌شان پائین است به این زودی مجوز ندهید. چاپخانه باید بعد از چند سال دستگاهش را عوض کند.

در قسمت نشر و توزیع هم آنچه برایم روشن نیست اين است که بیروت چه راهکاري دارد که در یک زمان کوتاه، کتابهایش در کل دنیا حضور پیدا می‌کند و توزیع می‌شود؟!

پایگاه شعر آئینی باید قم باشد.

نکته دوم راجع به شعر آئینی است که باید پایگاه آن قم باشد. همین که خودتان نسبت به آقای مجاهدی فرمودید و خودتان هم اهل شعر هستید و من نباید در این زمینه حرفی بزنم، واقعاً حیف است این همه اشعاری که شعرای قم سروده‌اند مسکوت بماند.

من فراموش نمي‌‌کنم پدرم می‌فرمود آقای إثني عشری اشعاری می‌گوید که گاهی از حافظ هم بالاتر است. در قم چنین استعدادهایی وجود دارد و در مورد ائمه(ع)، زمينه اشعار آئینی در قم خیلی بالا است، اما اصلاً به آن توجه نمی‌شود.

من خیلی روشن عرض کنم چند سال است که ما در دو مناسبت؛ یادواره‌ی شعر فاطمی و امام حسن مجتبي(عليهما السلام) را برگزار می‌کنیم، ما يک وقتي سالن مرکز فقهی را به مجموعه شعرا داده بودیم تا برنامه برگزار کنند، آن زمان نه تنها مدير ارشاد وقت حمایت نکرد، بلکه ایراد گرفتند که چرا برگزاري مجلس را به آنها داده‌ايد. اين روش بسيار غلطي بود.

واقعاً یک همت خیلی قوی در این قضیه داشته باشید، بطوري که قم پايگاه شعر آئيني شود و تمام کشور براي برگزاري چنين جلسه‌اي و داوري اشعارشان از قم کمک بجويند. حتی به آقای سيد حميد برقعی گفتم که هر سال باید ده بیست مجموعه‌‌ي قوی از اشعار شعرای قم چاپ و در کشور منتشر شود.

در هنر باید ترویج دین لحاظ شود.

نکته‌ی سوم در مورد استفاده از هنر فيلم و تئاتر در ترويج مفاهيم ديني است.

من در جشنواره نماز و نيايش که در ارشاد قم برگزار شد راجع به ساختن فیلم‌های کوتاه، به ذهن طلبگی خودم هفت هشت سوژه را بيان کردم. بعد از سخنرانی بعضی از فیلمنامه‌‌‌نویس‌‌ها و کارگردان‌‌‌ها گفتند مطالب خيلي جالب بود.

بايد از ظرفیت حوزه استفاده شود. امروز ما طلاب جوان و خوش ذوق و اهل هنر داریم که به آنها بها داده نمی‌شود و توجهي به آنها نمی‌شود. اینها بايد به میدان بیایند و در موضوعات دینی و مسائل مختلف ذوق و استعداد خود را نشان دهند.

برخي از آقایان راجع به ربا ناراحت و نگرانند، ولی من هنوز ندیده‌‌‌ام یک فیلم خوب در مورد ربا يا بسياري از عناوين ديگر ساخته شده باشد! به قول شما لازم نیست در تئاتر دینی حتماً یک موضوع دینی حاکم باشد، همين که پیام دینی و انساني در مسائل تربیتی، فرهنگی، اجتماعی داشته باشد خیلی باارزش است.

علی أیّ حال از ظرفیت حوزه غافل نشوید. می‌شود یک فحصی کرد طلاب اهل هنر را پیدا کرد و از ایشان استفاده کرد. دعا می‌کنیم در این مسئولیت خدا کمک‌تان کند و بتوانید قدم‌های بزرگی بردارید و بر حیثیت ارشاد بیفزایید.

حوزه با هنر مخالف نیست ، منتهی مانند هر عاقلی ، باهنری که نتیجه اش فساد و ولنگاری در جامعه باشد، مخالف است

این هم یکی از مسئولیت‌های دیگر شماست که بايد نگاه جامعه و مخصوصاً جوان‌ها تصحیح شود که حوزه با هنر مخالف نیست، حوزه اتفاقاً مدعی است که باید از هنر برای اعتلای جامعه در همه ابعاد استفاده شود. منتهی با هنری که نتیجه‌اش فساد و ولنگاری در جامعه باشد، هر عاقلی مخالف است؛ نه فقط حوزه بلکه اساتید دانشگاه هم مخالف‌اند. باید این ذهنیت را اصلاح کنید البته خود حوزه هم باید قدم‌هایی بردارد.

همین جلسه فقه هنر که در حوزه علميه و مرکز فقهي ائمه اطهار(عليهم السلام) برگزار شد، بعضی‌ها به من زنگ زدند که فقه هنر یعنی چه؟ ولی از آن طرف یک روزنه امیدی بر روي هنرمندان گشود که بالأخره حوزه هنر مفيد و سالم را تشویق می‌کند و برایش یک ارزش بالایی قائل است.

اينکه ما از هنر براي معرفي پيامبر(ص) استفاده کنيم چقدر ارزش دارد؟ فيلم «محمد رسول الله» آقاي مجيدي چقدر ذهن‌ها را راجع به پيامبر اکرم(صلي الله عليه وآله) اصلاح مي‌کند و تغيير مي‌دهد. حوزه طرفدار اينگونه هنرها است.