تشکیل چهارمین نشست کتاب خوان ویژه با محوریت نو سوادان

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و معاونت نهضت سوادآموزی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛ چهارمین نشست کتاب خوان ویژه نوسوادان تشکیل شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل ازروابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛ چهارمین نشست کتاب خوان ویژه سوادآموزان، با حضور حجت الاسلام […]

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و معاونت نهضت سوادآموزی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛ چهارمین نشست کتاب خوان ویژه نوسوادان تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل ازروابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛ چهارمین نشست کتاب خوان ویژه سوادآموزان، با حضور حجت الاسلام والمسلمین جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم؛ حجت الاسلام والمسلمین قاسم نیا معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم؛ مهندس میرزایی معاون اداره کل کتابخانه ها و شماری از مسئولین و کارشناسان برگزار شد.

در این نشست ۷ نفر از نوسوادان موفق و علاقمند به مطالعه به معرفی کتابهای خوانده شده خود به شرح زیر پرداختند:

در آغاز، مریم رمضانی رئیس اداره امور کتابخانه ها و مشارکت ها به نمایندگی از اداره کل به معرفی کتاب «دختر پیامبر» نوشته آیت ا… محمدعلی جاودان پرداخت. وی گفت: در این کتاب پژوهش ها و حرف های ناگفته بسیاری از زمان میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) تا لحظه شهادت آن بانوی گرامی و همچنین رویداد سقیفه انجام گرفته است.

فاطمه امینی از نوسوادان، کتاب «چگونگی رفتار با نوجوانان» نوشته گروه مولفین نهضت سوادآموزی را معرفی کرد و گفت: این کتاب بسیار راهگشا و تاثیرگذار برای والدینی است که دارای فرزندانی نوجوان و جوان می باشند و به آگاهی رسانی خانواده ها در تربیت صحیح فرزندانشان کمک شایانی می کند. وی افزود: در کتاب «چگونگی رفتار با نوجوانان» به نحوه طی شدن دوره نوجوانی و احساسات آنها همچون  ستقلال طلبی، نافرمانی، زودرنجی و ترس از اجتماع و مدرسه می پردازد و به خانواده ها آموزش می دهد که باید در این شرایط باید نوجوانشان را درک کرده و به او حس آرامش و محبت را انتقال دهند.

امینی گفت: احترام به جوانان و نوجوانان و مشورت با آنان و پرهیز از تحمیل سلیقه و سرزنش در برابر دیگران از راهکارهای ایجاد صمیمیت بین فرزندان و والدین و همچنین اعتماد به نفس در آنان می شود. وی در پایان گفت: عدم توجه پدر و مادر باعث ورود فرزندانشان به گروه های ناسالم است. از این رو پیشنهاد می شود والدین با توضیحاتی در باره سن بلوغ و … عزیزانشان را از این موضوع آگاه کنند.

محسن معصوم زاده از دیگر نوسوادان، به کتاب «آیین خوب زییستن» نوشته گروه مولفین نهضت سوادآموزی اشاره کرد و گفت: در این کتاب آداب معاشرت بر اساس آیات قرآن و روایات ذکر شده است. همچنین نکات تربیتی نیز از دیدگاه رهبری در این کتاب نگارش شده است.

رقیه صالحی پارام نیز با معرفی «ایمنی کودک در خانه» نوشته گروه مولفین نهضت سوادآموزی بیان کرد: کودکان در خانه نیازمند امنیت و آرامش هستند و باید سرشار از محبت پدر و مادر باشند تا حس اعتماد به نفس در آنها افزایش باد. وی یکی از امتیازهای این کتاب را آموزش کمک های اولیه به خانواده ها همچون: برق گرفتگی، مسمومیت و …. عنوان کرد و افزود: ابزار خطرناک همچون چاقو، وسایل آتش زا باید در دسترس بچه ها قرار نگیرد.

مهربانو حقیقی از دیگر ارائه دهندگان سوادآموز با معرفی کتاب «اصلاح الگوی مصرف» نوشته گروه مولفین نهضت سوادآموزی اظهار داشت: در این کتاب به بیان توضیحاتی در باره اسراف پرداخت و افزود: اسراف اثرهای زیانباری در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد و گرفتاری های زیادی را برای انسان به همراه می آورد که یکی از آنها عدم حمایت خداوند از بندگانش می باشد و نحوه جلوگیری از اسراف، با میانه روی و قناعت امکان پذیر است.

حقیقی گفت: ارزشمند شمردن نعمات الهی نتایج مفید و مثبتی را برای ما به ارمغان می آورد که تاثیر آن را ما حتی می توانیم در تربیت فرزندان ببینیم. وی در پایان نقش روحانیت را در این باره موثر دانست و عنوان کرد: قشر روحانی نیز با سخنرانی ها در مساجد و حضور در مدارس و دیگر اماکن می توانند آموزش های مصرف صحیح را ارائه دهند.

عباسعلی عابدی تبار نوسواد موفق و استاد دانشگاه ضمن بیان چکیده ای از زندگی خود به معرفی کتابش با عنوان« رابطه سربداران با عرفان اسلامی» پرداخت و گفت: در این کتاب مستندات و منابع قوی و جدیدی در باره این گروه و عرفان ها و تصوف بیان شده است. وی سپس در باره حمله مغولها به ایران  و رابطه سربداران و عرفان اسلامی  و دیگر عرفان های کاذب و به ظاهر معنوی سخنانی را مطرح کرد.

فاطمه رجبی هم کتاب «اخلاق در خانه» نوشته گروه مولفین نهضت سوادآموزی را به ویژه برای بانوان معرفی کرد و افزود: در این یادآورد شده بانوان باید نسبت به همسر مهربان و رئوف باشند و هر کاری را با مجوز همسر انجام دهند تا مورد رضای پروردگار باشد. وی در پایان گفت: در حدیث نبوی ذکر شده، اگر مردی از همسرش ناراضی باشد هیچ یک از اعمال نیکش در درگاه خداوند قبول نمی شود.

در حاشیه این نشست حجت الاسلام  جباری ضمن تشکر از حضور نوسوادان و کم سوادان علاقمند به مطالعه و شادباش میلاد حضرت زهرا س به بانوان به ویژه مادران در این نشست، آنان را به حضور در کتابخانه و ادامه تحصیل تشویق کرد و یادآور شد: کتابخانه ها مراکز اصلی، علمی فرهنگی و اجتماعی به شمار می روند که می توانند در این زمینه عامل و راهگشا باشند و باعث پیشرفت فرهنگ و غنی سازی آن شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم بیان کرد: همت و اراده نوسوادان انسان را به یاد حدیث شریف نبوی با عنوان «ز گهواره تا گور دانش بجوی» می اندازد که این عزیزان عاملین به عمل این حدیث شریف می باشند و درس و الگوی خوبی برای دیگران می باشند

جباری سپس ضمن اشاره به سالروز چهاردهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ۱۷ اسفند، از مدعوین و مهمانان دعوت کرد تا در روز کتابخانه گردی از کتابخانه عمومی حضرت آیت ا.. خامنه ای بازدید کنند. وی در پایان گفت: مراجعه کنندگان در این روز با حضور در تمامی کتابخانه های عمومی می توانند به صورت رایگان و افتخاری عضو کتابخانه های عمومی شوند.

در پایان مراسم حجت الاسلام والمسلمین قاسم نیا ضمن تشکر از اداره کل کتابخانه های عمومی در برگزاری این نشست بیان کرد: اهمیت کتاب برای شخصیتی معنوی سیاسی همچون امام خمینی ره به گونه ای بود که ایشان در بیمارستان هم مطالعه داشتند و دیگران را نیز به این امر مهم تشویق می کردند. وی سپس به تاکید رهبرمعظم انقلاب اشاره کرد و گفت: معظم له تاکید دارند که کتاب باید به عنوان کالایی مهم و ارزشمند در سبد زندگی مردم وارد شود.

قاسم نیا اظهار داشت: چند طرح برای نوسوادان و کم سوادان عزیز در حال اجرا می باشد که می توان به نمونه های آن همانند: حلقه های کتابخوانی در کتابخانه های عمومی، ایجاد نشریه ای ویژه به عنوان فرصتی مهم برای این عزیزان، طرح کتاب و خانواده اشاره کرد و در پایان ابراز امیدواری کرد در هفته کتاب از نوسوادان کتابخوان و برتر نیز تقدیر شود.