تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در قم برای توسعه امکانات گردشگری

شهردار قم در خصوص سرمایه‌گذاری در شهر قم گفت: مباحث سرمایه‌گذاری در قم در حال افزایش است و ما از تمام فعالان این بخش دعوت می‌کنیم تا سرمایه‌گذاری در حرم اهل بیت(ع) داشته باشند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، دکتر سقائیان‌نژاد صبح امروز در برنامه تلوزیونی “حالا خورشید ” از شبکه ۳ سیما، […]

شهردار قم در خصوص سرمایه‌گذاری در شهر قم گفت: مباحث سرمایه‌گذاری در قم در حال افزایش است و ما از تمام فعالان این بخش دعوت می‌کنیم تا سرمایه‌گذاری در حرم اهل بیت(ع) داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، دکتر سقائیان‌نژاد صبح امروز در برنامه تلوزیونی “حالا خورشید ” از شبکه ۳ سیما، با بیان اینکه در مدیریت اگر پایداری باشد برنامه‌ریزی منسجم خواهد شد، اظهار کرد: تجارب در مدیریت‌های شهری اینقدر وسیع است که شاید سال‌ها زمان نیاز باشد تا بتوانیم اقداماتی را به درستی سامان بدهیم.
شهردار قم با تاکید بر اینکه موتور محرکه مجموعه شهرداری قم جوانان هستند، گفت: البته در مجموعه برای بهره‌گیری از تجربیات از افراد با تجربه بیشتر نیز استفاده می‌کنیم اما در اولویت کاری استفاده از جوانان خوش‌فکر و مستعد است.
سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه مدیریت شهر را نمی‌توان با سعی و خطا پیش برد، افزود: به همین خاطر باید تجربیات ارزشمند در کنار استعدادها باشند تا کارها مثمر ثمر باشد.
وی با اشاره به تجربه ۱۲ سال کار در شهرداری اصفهان، تصریح کرد: اگر بتوانیم شرایط شهر را تشخیص داده و ارزش خدمت به شهروندان را بفهمیم قطعا کارها اثربخشی بیشتر خواهد داشت و می توانیم رضایتمندی شهروندان از نظام را افزایش دهیم.
شهردار قم اذعان کرد: اگر نیازهای شهروندان به درستی تشخیص داده شود می‌توان به درستی برنامه‌ریزی کرد و در صورتی که مدیران بفهمند برای چه کسانی خدمت می‌کنند اقبال شهروندان به نظام بیشتر خواهد شد.
سقائیان‌نژاد با اشاره به تنوع وظایف شهرداری‌ها تصریح کرد: یک وزارتخانه شاید کمتر از ۲۵ وظیفه داشته باشد اما در شهرداری ها ۳۷۲ وظیفه وجود دارد و از تولد تا مرگ با امور شهروندان سر و کار داریم.
وی اذعان کرد: پول شهرها را شهروندان پرداخت می‌کنند و از عوارض شهرها اداره می‌شوند پس مدیریت شهری اهمیت فراوانی دارد چرا که بیش از ۷۰ درصد شهروندان شهرنشین هستند.
شهردار قم با تاکید بر تعامل با شهروندان و مشارکت با آنها، اظهار کرد: شورای شهر را شهروندان انتخاب می‌کنند و اگر بتوانیم به درستی تصمیم‌گیری کنیم به دنبال آن رضایتمندی شهروندان و امنیت کشور نیز افزایش می‌یابد.
سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه امروز شهرداری صرفا ارگانی خدماتی نیستند، گفت: امروز شهرداری‌ها در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به تعدد تصمیم‌گیریها در بخش‌های مختلف شهری، گفت: مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری بحث مدیریت یکپارچه شهری است؛ به عنوان مثال شهرداری با صرف هزینه آسفالت معابر را تامین می‌کند اما در کمترین مدت شرکت‌های خدمات رسانی در آن حفاری می‌کنند و معابر و منظر شهری برای استفاده شهروندان تخریب می‌شود.
شهردار قم با اشاره به معضلات و مسائل مختلف حوزه ترافیکی در شهرها، اذعان کرد: شهرداری‌ها با معضلات مختلف در حوزه ترافیک فعالیت می‌کند اما نیاز است ارگان های فرهنگ‌ساز و قانون‌گذار به دنبال فعالیت در این حوزه باشند تا اخلاق ترافیک و فرهنگ ترافیک گسترده شود اما این میزان محقق نشده و امروز مشکلات متعددی داریم.
سقائیان‌نژاد با بیان اینکه تعدد تصمیم‌گیران مشکلات متعددی برای شهروندان ایجاد می‌کند، افزود: مهم‌ترین مشکل حوزه شهری عدم وجود مدیریت یکپارچه در شهرهای ما است در حالی که در کشورهای پیشرفته تصمیم‌گیری در شهرها توسط مدیریت یکپارچه انجام می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه همچنان در حوزه دانشگاهی فعال هستم، گفت: تمام شادابی و فعال بودن امروز در حوزه کار اجرایی بخاطر همکاری و ارتباط با جوانان و دانشجویان در دانشگاه است.
شهردار قم با بیان اینکه تمیزی شهر جزو شاخصه های اصلی زندگی ما است، گفت: پیامبر اسلام بارها بحث از نظافت و پایه‌های ایمان بر حسب نظافت می‌کند یعنی هرچقدر شهر پاکیزه‌تر باشد ما آداب اسلامی را دنبال کرده‌ایم.
سقائیان‌نژاد با اشاره به شرایط مدیریت پسماند در کشورهای پیشرفته دنیا، بیان کرد: در کشورهای پیشرفته اکثر زباله‌ها به صورت خشک است و دستگاه‌هایی در منازل وجود دارد که آنها را تبدیل کرده و به سمت فاضلاب هدایت می‌کنند.
وی گفت: اگر در بخش‌های مختلف برنامه‌ داشته باشیم شهروندان همراه ما خواهند بود و مشکلی در اداره شهرها نخواهیم داشت.
شهردار قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه قم در انقلاب اسلامی و جهان تشیع، تصریح کرد: بیش از ۳۰ هزار دانشجوی خارجی و ۱۰۰ هزار طلبه در قم در حال تحصیل هستند؛ وجود مسجد مقدس جمکران، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و امام‌زادگان عظیم‌الشان و بیوت مراجع عظام تقلید ظرفیتی عظیم را برای این شهر ایجاد کرده‌اند.
سقائیان‌نژاد با اشاره به حضور سالیانه ۲۰ میلیون زائر در شهر قم، گفت: باید بدون تغییر بوم و هویت قم امکانات لازم را برای این زائرین در شهر قم ایجاد کنیم.
وی با تاکید بر اینکه به دنبال افزایش ماندگاری زائرین در شهر قم هستیم، افزود: در حال حاضر ماندگاری زائر در شهر قم حدود هفت ساعت است که باید این ماندگاری را به بیش از ۴۸ ساعت برسانیم.
سقائیان‌نژاد قم را میعادگاه انقلاب اسلامی دانست و گفت: در حال حاضر کارهای بزرگی از نظر افزایش ماندگاری زائر در شهر قم آغاز کرده‌ایم که احداث بزرگترین پارک جنگلی و باغ پرندگان که در اصفهان نیز احداث شده، از آن جمله است.
وی از پیگیری احداث هتل‌های پنج ستاره در این شهر خبر داد و افزود: در حوزه اقامتی ضروری است که اقداماتی گسترده در شهر قم شکل بگیرد و بر همین اساس در سال‌های گذشته جذب سرمایه‌گذار در حوزه احداث هتل‌ها و مسافرخانه‌ها در شهر قم افزایش یافته است.
شهردار قم ضرورت توسعه فضای سبز و گسترش اقدامات زیست‌محیطی در شهر قم را مورد تاکید قرار داد و اذعان کرد: در حوزه زیست‌محیطی برنامه‌های جدی را در دستور کار قرار دادیم و سالیانه بیش از ۵۰۰ هزار اصله درخت در این شهر کاشته می‌شود.
وی بیان کرد: ما باید بتوانیم قم را برای زائرین و شهروندان آماده کنیم و بر همین اساس احداث شریان های ترافیکی و حمل و نقل عمومی را در دستور کار داریم که احداث دو خط مترو، منوریل و … در دستور کار است.
شهردار قم افزود: در سال‌های اخیر تکمیل خط اول مترو و احداث خط دوم مترو  سرعت زیادی گرفته است.
سقائیان‌نژاد اجرای ۱۰۰ تلویزیون شهری را در شهر قم مورد توجه قرار داد و افزود: به دنبال این هستیم تا با این کار فضای نامناسب تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی را در شهر قم کاهش داده و منظر مناسبی را ایجاد کنیم.
وی به وضعیت سرمایه‌گذاری در شهر قم اشاره کرد و گفت: مباحث سرمایه‌گذاری در قم در حال افزایش است و ما از تمام فعالان این بخش دعوت می‌کنیم تا سرمایه‌گذاری در حرم اهل بیت(ع) داشته باشند.
شهردار قم بیان کرد: شهر قم حرم اهل بیت(ع) است و به همین خاطر تمام دوست‌داران اهل بیت(ع) توجه ویژه باید به این شهر داشته باشند و برای توسعه و بهبود شرایط خدمات در آن تلاش داشته باشند.
منبع خبر: اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری قم