برپایی ۲۰۰ مراسم عقد در حرم حضرت معصومه(س)

مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) از برگزاری بیش از ۲۰۰ مراسم عقد طی ماه ربیع‌الاول در اتاق عقد حرم مطهر خبرداد و گفت: در میان ایام ماه ربیع، ۱۷ ربیع‌الاول با ۷۰ مراسم بیشترین آمار عقد را به خود اختصاص داده است. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  […]

مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) از برگزاری بیش از ۲۰۰ مراسم عقد طی ماه ربیع‌الاول در اتاق عقد حرم مطهر خبرداد و گفت: در میان ایام ماه ربیع، ۱۷ ربیع‌الاول با ۷۰ مراسم بیشترین آمار عقد را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام جواد بهشتی‌پور طی گفت‌وگویی به تشریح فعالیت‌های اتاق عقد در ماه ربیع‌الاول پرداخت و اظهار کرد: طی ماه ربیع‌الاول ۲۰۰ مراسم عقد در اتاق عقد حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها برگزار شده است و بیشتر مراجعان از شهرهای قم، تهران، اصفهان، کاشان، استان‌های شمالی کشور، اهواز و زنجان و همچنین تعدادی نیز از خارج از کشور بوده‌اند.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ماه ربیع‌الاول ماه جشن و سرور بوده، بیشترین عقد با ۷۰ مراسم در روز ۱۷ ربیع‌الاول مصادف با ولادت نبی گرامی اسلام(ص) و امام جعفر صادق علیه‌السلام و ۳۰ مراسم عقد نیز در نهم ربیع‌الاول هم‌زمان با آغاز امامت امام زمان(عج) برگزار شده است.
بهشتی‌پور تأکید کرد: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده در اعیاد و مناسبت‌های خاص مثل ۱۷ و ۹ ربیع‌الاول به زوجین فیش تبرکی مهمان‌سرای حضرت نیز اعطا می‌شود که بعد از مراسم عقد مهمان سفره بانوی کرامت باشند.
مدیرکل روابط عمومی حرم بانوی کرامت یادآور شد: اهدای تخته‌شاسی تصویر حرم مطهر، لوح تقدیر به زوجین، امضای پیمان‌نامه با حضرت معصومه سلام‌الله علیها توسط زوجین و متبرکات حرم بانوی کرامت از دیگر هدایایی عمومی است که به‌تمامی زوجینی که در حرم مطهر خطبه عقد آن‌ها جاری می‌شود اهدا می‌شود.

ارائه نسخ خطی و کتب کمیاب به پژوهشگران در حرم مطهر بانوی کرامت

مدیر کتابخانه حرم بانوی کرامت گفت: سرویس‌دهی از نسخ خطی، کتب کمیاب و چاپ‌های سنگی و سربی در کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در حال انجام است و محققن و مراجعان با تکمیل فرم مورد نظر می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند و تمامی تصاویر صفحات در قالب سی‌دی و یا فلش مموری در اختیار مراجعان قرار داده می‌شود.به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، عباسی یزدی طی گفت‌گویی از اهداء قرآن و کتب خطی، نسخ قدیمی و دیگر کتب به کتابخانه حرم مطهر در طول سال خبر داد و اظهار کرد: گنجینه‌های ناب و نسخ قدیمی و خطی و قرآن‌های نایاب و کمیاب در کتابخانه حرم حضرت معصومه سلام‌الله وجود دارد که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی اهداء شده است.

وی افزود: بعضی از نسخ خطی و قدیمی که به کتابخانه اهداء می‌شود تا حدودی از ظاهر خوبی برخوردار نبوده و در اثر گذر زمان و همچنین نگهداری نشدن بر اساس اصول دچار خرابی شده‌اند به همین علت بعد از دریافت این چنین کتاب‌هایی کار مرمت، تعمیر و صحافی آن‌ها با دقت کامل توسط کارشناسان و افراد با تجربه انجام می‌شود.

مسئول کتابخانه حرم بانوی کرامت تاکید کرد: در سال ۹۸ با توجه به کمبود منابع مالی کتابخانه، خرید کتاب به صورت گسترده و بر اساس روال سال‌های گذشته انجام نشده است و نزدیک به ۹۹ درصد کتب توسط اشخاص به کتابخانه اهداء شده است.

وی یادآور شد: در میان کتب اهداء شده هم نسخ خطی و قدیمی وجود دارد و هم کتاب‌هایی با چاپ جدید و امروزی که تمامی آن‌ها بعد از دریافت طبقه‌بندی و دسته‌بندی شده و بر اساس محتوا و موضوع در کتابخانه جانمایی می‌شود.

عباسی یزدی اظهار داشت: در میان کتب اهدایی چاپ سنگی، سربی، نفایس، نسخ خطی و چاپ‌های جدید وجود دارد به همین علت قبل از جانمایی در کتابخانه، کار کتاب‌هایی که نیاز به صحافی و مرمت دارند انجام می‌شود و شناسایی اطلاعات کتاب از جمله مشخصات کاتب، نوع نسخه، تاریخ تحریر، اندازه، نوع چاپ، تعداد صفحات و موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: فهرست‌نویسی اساسی از کتب اهدایی، گام دوم در این راستا است که به صورت منظم این فهرست‌ها چاپ و وارد نمودن اطلاعات در نرم افزار کتابخانه برای دسترسی آسان به کتب نیز به صورت مستمر توسط کارشناسان انجام می شود.

مدیر کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها تاکید کرد: برای نسخ خطی و قدیمی که به علت قدمت و ارزشمند بودن نمی‌توان آنرا در دسترس عموم قرار داد تمهدیدات لازم اندیشیده شده به همین علت از تمامی صفحات این کتب به‌مرور تصویربرداری می‌شود و تصاویر آن در اختیار محققان، مراجعان و علاقه‌مندان گذاشته می‌شود.

عباسی یزدی خاطرنشان کرد: سرویس‌دهی از نسخ خطی، کتب نایاب و کمیاب و چاپ‌های سنگی و سربی در کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در حال انجام است و محققن و مراجعان با تکمیل فرم مورد نظر می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند و تمامی تصاویر صفحات در قالب سی‌دی و یا فلش مموری در اختیار مراجعان قرار داده می‌شود.

وی یادآور شد: واحد مخطوطات و نفایس كتابخانه حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌‌الله علیها، دارای نسخ خطی نفیسی است كه این آثار از قرن ششم تا دوره معاصر جمع‌آوری شده است.

عباسی یزدی با اشاره به اینکه بیش از دو هزار كتاب در گنجینه نسخ خطی آستان حضرت معصومه(س) نگهداری می‌شود، گفت: بسیاری از این كتاب‌ها از سوی مردم و شخصیت‌ها به این گنجینه اهدا و وقف شده است و از نظر اطلاعات كتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی مانند تاریخ چاپ، محل نشر، كاتب، ناشر، زبان، خط و جلد مورد بررسی قرار گرفته و طبقه‌بندی شده‌اند.

وی افزود: این آثار نمونه‌هایی از قدیمی‌ترین كتب و نسخ ویژه خطی به زبان‌های مختلف از جمله فارسی، عربی و انگلیسی در رشته‌های مختلف از جمله تاریخی، عربی، ادبی، اجتماعی، سیاسی، فقه و اصول، فلسفه و در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی است.