برای وقف نیازمند دمیدن نفس تازه در کالبد وقف های جدید هستیم

مدیرکل اوقاف قم گفت:برای وقف نیازمند دمیدن نفس تازه در کالبد وقف های جدید هستیم وباید تلاش کنیم که مردم متناسب با نیاز روز وقف کنند و وقف‌های جدید با نیازهای روز تطابق داشته باشند، به عنوان مثال در حوزه‌های علم و فناوری نیازمند وقف‌های جدید هستیم. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،حجت‌الاسلام والمسلمین عباس […]

مدیرکل اوقاف قم گفت:برای وقف نیازمند دمیدن نفس تازه در کالبد وقف های جدید هستیم وباید تلاش کنیم که مردم متناسب با نیاز روز وقف کنند و وقف‌های جدید با نیازهای روز تطابق داشته باشند، به عنوان مثال در حوزه‌های علم و فناوری نیازمند وقف‌های جدید هستیم.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم با اشاره به دهه وقف اظهارداشت:برای وقف نیازمند دمیدن نفس تازه در کالبد وقف های جدید هستیم وباید تلاش کنیم که مردم متناسب با نیاز روز وقف کنند و وقف‌های جدید با نیازهای روز تطابق داشته باشند، به عنوان مثال در حوزه‌های علم و فناوری نیازمند وقف‌های جدید هستیم.

وی افزود: موقوفات پشتوانه‌های ماندگاری برای مجالس عزاداری امام حسین(ع) هستند و این مجالس به صورت باشکوه در استان قم برگزار می‌شود.

اسکندری تشویق مردم به وقف‌های جدید را ضروری دانست و تصریح کرد: آزادی زندانیان، تهیه دارو برای بیماران و تهیه لوازم تحصیلی برای دانش آموزان جزو مواردی است که در نیت‌های موقوفان ذکر شده است.

وی ادامه داد: نمایشگاهی از ۸ آبان در قبرستان شیخان برای معرفی دستاوردهای موقوفات برگزار می‌شود، همچنین برپایی نشست‌های مرتبط با وقف را در بقاع متبرکه استان قم در دستور کار داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: در دهه وقف جمعی از پزشکان خیراندیش برای خدمت رسانی به مردم در بقاع متبرکه استان حضور می‌یابند، همچنین در این دهه شاهد برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی با موضوع وقف در قم خواهیم بود.

وی افزود: اجرای زنگ وقف و موضوع انشا در ۶ مدرسه و همچنین ارائه خدمات پزشکی رایگان در بقاع متبرک امامزادگان جمال‌الدین، جعفر شهید، ابراهیم و محمد و مزار شیخان با مشارکت پزشکان خیراندیش از برنامه‌های دیگر این دهه است.

وی برگزاری محافل انس با قرآن، غبارروبی بقاع امامزادگان(ع)، دیدار با خانواده‌های گران‌قدر شهیدان، جانبازان و ایثارگران، عیادت از واقفان، برگزاری آیین لبیک یا رسول‌الله(ص)، گشایش و کلنگ‌زنی سه طرح در زمینه وقف، برگزاری مسابقه‌های فرهنگی و ورزشی و برگزاری مراسم روضه‌خوانی ایام آخر ماه صفر را از دیگر برنامه‌های دهه وقف نام برد.

اسکندری با اشاره به پروژه‌های عمرانی در بقاع متبرکه استان قم اظهار کرد: در دهه وقف آیین‌های افتتاح و کلنگ زنی تعدادی از پروژه‌های عمرانی در بقاع متبرکه استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به وجود  دو هزار و ۲۰۰ موقوفه با ۱۷ هزار رقبه در استان ادامه داد:همایش یاوران وقف در روز ۱۳ آبان در سالن همایش‌ مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار می‌شود.

اسکندری درباره مساله «موقوفه خواری» گفت: این مساله از دوران پیش از انقلاب بوده است و بدترین دوران وقف در زمان رضاخان بود که واقفان را مجبور می‌کردند، موقوفه‌ها را به نام دولت و یا افراد موردنظرشان کنند.

وی افزود: الان هم با مساله موقوفه خواری مواجه هستیم که تلاش می‌کنیم این موقوفات را برگردانیم و در برخی از اماکن نیز پرونده قضایی تشکیل‌شده و پیگیری آن در حال انجام است.

وی در بخش دیگر سخنان خود، بابیان اینکه دهه وقف فرصتی است تا هم مردم با مقوله وقف بیش از گذشته آشنا شوند و نیز ترویج امر وقف در جامعه صورت بگیرد، گفت: وقف مربوط به یک دستگاه نیست و مربوط به همه آحاد جامعه اسلامی می‌شود.

اسکندری اظهار کرد: کسانی که وقف می‌کنند و کسانی که از وقف بهره می‌برند، از این راه به پروردگار بلندمرتبه بیشتر نزدیک می‌شوند؛ ازاین‌رو باید در مساله وقف با اخلاص عمل کرد.

وی با تاکید بر انجام نیت واقف در موقوفه‌ها تصریح کرد: باید در وقف با توجه به تغییر و تحولات جامعه تلاش کنیم و با آگاهی بخشی در این زمینه، کوشش نماییم مردم متناسب با نیازهای روز جامعه اموال خود را وقف کنند.

وی بابیان اینکه لازم است وقف‌های جدید با نیازهای امروز جامعه انطباق داشته باشد، گفت: در حال حاضر در بخش فناوری، دانش و پژوهش مراجعه‌هایی را از مرکزهای علمی، آموزشی و پژوهشی داریم، ازاین‌رو نیازمند وقف‌های جدید در این رابطه هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم با اشاره به خیزش علمی در جامعه خاطرنشان کرد: این خیزش علمی، نیازمند یک پشتیبانی به‌ویژه مردمی و ماندگار است تا به سرمنزل مقصود رهنمون شود.

وی یکی از علت‌های ماندگاری برگزاری آیین‌های عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) را موقوفه‌هایی برای انجام این مساله دانست و تاکید کرد: هرجا وقف پشتیبانی کرده، از یک ماندگاری خاصی برخوردار بوده است.

وی افزود: در طول تاریخ، برخی از حکومت‌ها سعی کردند تا مجالس عزاداری امام حسین(ع) را تعطیل کنند، ولی به برکت همین وقف‌ها نتوانستند و امروز نیز شاهد برگزاری سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در جاهای گوناگون هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در امر اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به قشرهای گوناگون جامعه در راستای معرفی وقف و تبیین فرهنگ آن در جامعه نقش مهم و بسزایی دارند.

روز ۲۷ ماه صفر در تقویم رسمی ‌کشور به نام روز وقف نامیده شده که امسال با چهارم آبان ماه مصادف است و از چهارم تا سیزدهم آبان ماه به‌عنوان دهه وقف نام‌گذاری شده است.