اولین گام حذف کنکور،ادغام وزارت خانه های  آموزش وپرورش وعلوم است

مهندس جوکار مدیر انتشارات بین المللی گاج گفت :اولین گام حذف کنکور،ادغام وزارت خانه های  آموزش وپرورش  وعلوم است وچنانچه این دو وزارتخانه باهم ادغام شوند،گام اساسی را در جهت حذف کنکور برداشته ایم. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، مدیر انتشارات بین المللی گاج عصر امروز در نشست صمیمی بامردم که توسط انتشارات […]

مهندس جوکار مدیر انتشارات بین المللی گاج گفت :اولین گام حذف کنکور،ادغام وزارت خانه های  آموزش وپرورش  وعلوم است وچنانچه این دو وزارتخانه باهم ادغام شوند،گام اساسی را در جهت حذف کنکور برداشته ایم.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، مدیر انتشارات بین المللی گاج عصر امروز در نشست صمیمی بامردم که توسط انتشارات دنیا کتاب در طبقه سوم مجتمع صفائیه قم برگزار شد ،اظهار داشت :اولین گام حذف کنکور،ادغام وزارت خانه های  آموزش وپرورش  وعلوم است وچنانچه این دو وزارتخانه باهم ادغام شوند،گام اساسی را در جهت حذف کنکور برداشته ایم.

وی افزود:من برای حذف کنکور طرح عملیاتی دارم چون این طرح راهکار می خواهد واین راهکار می تواند از طریق سنجش سه ساله نمرات دانش آموزان صورت بگیرد وبه جای سنجش آمادگی علمی  آموزشی دانش آموزان در عرض چند ساعت ووارد کردن اینهمه استرس به آنان ،درطی سه سال وآنهم نمرات آنان در طی این سه سال ملاک قرار گیرد.

وی علت گرانی کتاب را نیز گرانی کاغذ دانست وافزود:باتوجه به اینکه نزدیک به ۹۷درصد کاغذ کشور وارداتی است ،بنابر این نوسانات ارزی نیز برقیمت کاغذ تاثیر بسزایی دارد چون خیلی از تجار کاغذ را به قیمت دولتی به ناشران نمی فروشند واین باعث افزایش قیمت تمام شده کتاب برای برخی از ناشران می شود.

وی مشکلات کنونی  عدم اقبال مردم به کتاب را به توزیع آن می داند ومی گوید:کتاب باید دیده شود تا پسندیده شود وکتاب ویترین می خواهد برای دیده شدن وکتاب های کمک آموزشی نیز حذف شدنی نیستند!چون ما نزدیک به ۲۵سال است که در بخش آموزش وپرورش درحال فعالیت هستیم و کتاب های کمک آموزشی واجبه برای هر سیستم آموزشی وبخش خصوصی در این زمینه بازوی کمکی بخش دولتی است.

وی خاطر نشان کرد:من دوراه کار برای رونق کتاب فروشی به مسئولان توصیه کرده ومیکنم ،۱-کتاب فروشی در ملک های مسکونی باید بلامانع باشد.

۲-مالیات بر درآمد کتابفروشی ها باید حذف شود تا برای آنان ایجاد انگیزه کند. گرچه الان حرفش هست،اما در عمل تاکنون اینگونه نبوده است.

وی با اشاره به حضورخود در غرفه انتشاراتی دنیا کتاب اظهار داشت:اینجا بیش از ۵هزار عنوان کتاب عرضه می شود وامیدوارم که اینگونه انتشاراتی ها در همه شهرهای بزرگ توسعه یابد واز مسئولان نیز درخواست حمایت جدی از اینها را دارم.

وی به رمز موفقیت انتشارات گاج نیز اشاره کرد وافزود:من درسال ۷۳معلم شیمی بودم وبه عنوان دبیر پروازی در شهرهای یزد،شیراز و..به تدریس می پرداختم ودر سال ۷۹تصمیم گرفتم که باتوجه به اینکه در دانشگاه  بن آلمان بورسیه شده ام ،از ایران بروم وتصمیم گرفتم که هر آنچه در زمینه تدریس علوم شیمی   آموخته  بودم در قالب کتابی ساده به شیوه زبان طنز وشعربه رشته تحریر بیاورم. اما پیش هر ناشری که بردم،حاضر به چاپ آن نشد واعتقاد داشتند که کتابی که در زمینه شیمی نوشته شده باشد،باید جدی وقاطع باشد ونه به زبان ساده وشعر گونه.

وبنده به ناچار ماشین خود را فروختم تا هزینه چاپ این کتاب را بپردازم.اما هیچ کتاب فروشی حاضر نشد این کتاب را از من بخرد ومن ناچار شدم عین اون ۵هزار کتاب که با هزینه خودم چاپ کرده بودم،به ۵هزار معلم شیمی هدیه کنم.

اما موفقیت های من پس از آن آغاز شد وتماس ها وسفارشات برای خرید کتابم از سراسر کشور آغاز شد ودر آن سال ۳۸۶هزار جلد از همین کتاب را به فروش برسانم ودر سال های ۸۰-۸۱به عنوان سومین کتاب پر فروش سال شناخته شد وپس از آن مجوز انتشاراتی به ما داده شد وما با هدف توسعه عدالت محوری در زمینه آموزش،انتشارات گاج را راه اندازی کردیم وبه تدریج راه موفقیت را طی نمودیم.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های کمک آموزشی تولید شده به زبان ساده و قابل فهم به دانش آموزان عرضه می‌شود، یادآور شد: متاسفانه کتاب‌های درسی قوام لازم را ندارد و باید چند برابر آن در کتاب‌های کمک درسی توضیحات لازم را ارائه کنیم که موضوعات برای دانش آموزان قابل فهم باشد.

مدیرعامل انتشارات گاج یکی از علل رشد ناشران کتب کمک درسی را ضعف‌های موجود در کتاب‌های درسی دانست و بیان کرد: ما امروز در عرصه کتاب با مشکل توزیع روبه رو هستیم و باید کتاب در ویترین باشد تا عرضه شود.

کتب کمک آموزشی حذف شدنی نیست

وی با اشاره به اینکه کتب کمک آموزشی حذف شدنی نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی با سخنان خود به مردم آدرس غلط می‌دهند.

جوکار با اشاره به اینکه گفته شده است موسسات برگزار کننده آزمون های آزمایشی نمی‌گذارند که کنکور حذف شود، بیان کرد: مگر این قبیل موسسات چه کاره هستند که بخواهند جلوی حذف کنکور را بگیرند.

وی با اشاره به طرح خود برای حذف کنکور بیان کرد: باید ملاک سنجش دانش آموزان در سه سال آخر تحصیل هر سال ۲۵ درصد و ۲۵ درصد نیز به کنکور اختصاص یابد در چنین شرایطی دیگر دانش آموزان استرس سنجش ۱۲ سال تحصیل در سه یا چهار ساعت را نخواهد داشت.

مدیرعامل انتشارات گاج در خصوص یکی از مشکلات در برگزاری کنکور گفت: در یک سیستم آموزش ارائه شده و در سیستم دیگر ارزشیابی صورت می‌گیرد، یعنی آموزش و پرورش کار آموزش را بر عهده دارد ولی ارزشیابی بر عهده وزارت علوم است؛ ادغام وزارت آموزش و پرورش و علوم گام اول حذف کنکور است.

مافیا نیستیم

وی در خصوص مطالب مطرح شده مبنی بر شکل گیری مافیا توسط موسسات برگزار کننده آزمون های آزمایشی و ناشران کتاب‌های کمک آموزشی بیان کرد: ما مجوز خود را از وزارت آموزش و پرورش دریافت کرده و ۵ درصد درآمدهای خود را نیز به آموزش و پرورش می‌دهیم و همچنین هر هفته جلسات کارشناسی با حضور معاونان وزیر داریم پس چنین سخنانی صحیح نیست.

جوکار به اهدای ۷ میلیارد تومان کتاب از سوی موسسه گاج به دانش آموزان زلزله زده کرمانشاه اشاره کرد و افزود: باید مسئله آموزش در کشور به صورت زیربنایی اصلاح شود؛ توسعه عدالت آموزشی زمانی محقق می شود که اگر امکان برخورداری همه دانش آموزان کشور از امکانات آموزشی پایتخت یا کلانشهرها میسر نیست، حداقل جلوی عرضه کتاب های کمک آموزشی گرفته نشود چرا که خالقان این کتاب ها از بهترین و برترین معلمان کشور هستند و امکان مطالعه و بهره مندی دانش آموزان از این کتاب‌ها حتی در دورترین نقاط کشور نیز فراهم است.