اورژانس قم:کمبود امکانات زیادی انتظارات

اورژانس قم از کمبود امکانات ،زیادی انتظارات وبی توجهی رسانه ها رنج می برد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،معاون مرکز فوریت های پزشکی استان قم (اورژانس ۱۱۵) در گفتگو اختصاصی با سردبیر ما با اشاره به این مطلب اظهار داشت:همه مردم ومسئولان از اورژانس به عنوان یک نهاد حاکمیتی توقعاتی دارند وما به […]

اورژانس قم از کمبود امکانات ،زیادی انتظارات وبی توجهی رسانه ها رنج می برد.


به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،معاون مرکز فوریت های پزشکی استان قم (اورژانس ۱۱۵) در گفتگو اختصاصی با سردبیر ما با اشاره به این مطلب اظهار داشت:همه مردم ومسئولان از اورژانس به عنوان یک نهاد حاکمیتی توقعاتی دارند وما به این توقعات احترام میگذاریم ، اما توقع داریم که در اندازه همان توقعات از ما حمایت هم بشود تا ما با خیالی آسوده به ارائه خدمت به همشهریان عزیز بپردازیم.
مهدی فراهانی افزود:ما می بینم که در تعریف پروژه های شهری، نگاهی به سرعت عمل اورژانس نشده است ودر خیلی اماکن معابری بسته می شود که برای سرعت تردد اورژانس حیاتی به شمار می رود.
شما نگاه کنید به همین اطراف حرم مطهر که ممنوعیت تردد وسایل نقلیه در آن اعمال می شود،اگر خدای ناکرده یک اتفاق ناگواری برای یکی از زائرین رخ دهد،باتوجه به همین محدودیت امکان حضور آمبولانس ما وجود ندارد!


همچنین یک پایگاه اورژانس از ما در آنجا وجود ندارد که بتواند اقدامات فوریتی در آنجا انجام دهد ودر صورت بروز مشکل حاد،برای انتقال فرد مصدوم به ناچار باید مسافتی طولانی با برانکارد طی کرد.
وجود پروژه های عمرانی شهری مانند بلوار عمار یاسر نیز به دلیل مشکلات ترافیکی آن نیز مزید برعلت شده است تا در هنگام نیاز با مشکلاتی در زمینه رسیدن سریع به محل حادثه مواجه شویم.
وی گفت:از دیگر معضلات جدی ما ،برخی از موتور سواران متخلف هستند که با بی مبالاتی خود وبه خطر انداختن جان خود ودیگران،باعث درگیر شدن شدن بخش اعظمی از نیروهای امدادی ما می شوند.شما نگاه کنید که ما میانگین روزانه بیش از ۲۵۰ماموریت مرتبط با تصادف موتور سواران داریم! وتابرج ۷حدودا ۲۱کشته ناشی از تصادف موتور سواران داشتیم!وماهانه نزدیک به ۱۲۰۰مجروح ناشی از تصادفات موتور سواران در قم داریم!


من از همه دست اندر کاران تقاضا دارم که یک راه حلی برای این مشکل اندیشیده شود تا ما بتوانیم شاهد کاهش این حوادث موتور سوران شویم.
وی می افزاید: تازمانی که توفیق حضوردراورژانس راداشته باشم خودم راخدمتگزارمردم خوب وعزیزمیدانم وتمام هم وغم وتلاشم درجهت اصلاح فرایندها دراورژانس قم ونیزاستقرارسیستم های نوین وبروزدراین مرکزحیاتی بوده وهست . حضورشما دراورژانس فرصتی بود هرچندکوتاه جهت معرفی این ظرفیت ها ودرکناران توضیح مشکلات وچالشها و…. نه خدایی نکرده سرپوش براشکالات وانتقادات .


وی خاطر نشان می کند: ما بدون اینکه مردم بدانند سیستم های خودکنترلی با صرف هزینه های سنگین دراورژانس پیاده کردیم. برای کوتاه کردن زمان ومدیریت زمان اتفاقات بزرگی درستاداورژانس انجام شده که بعضا درکلانشهرهایی چون اصفهان توان ورودبه آن رانداشتند درحوزه پرسنلی وآمبولانس و….. اما آنچه دردید شهروندان هست زمان حضورما بربالین بیمارومجروح هست که انتظاربه حق هست اما باید اعتراف کنم انچه را که درزمان رسیدن آمبولانس مربوط به ما بوده سعی کردیم تماما مرتفع کنیم اما واقعا درزمان رسیدن امبولانس بربالین بیمار ومجروح موارددیگری هست که ازعهده ماخارج هست ومتاسفانه کسی هم یارای ما دراین خصوص نیست وجود بافت وپروژه های شهری ودوربرگردانها ومزاحمین تلفنی وتغییرنام کوچه ها ومعابر وادرس اشتباه وغلط وترافیک سنگین شهری وبرخی درخواستهابرای استقرارامبولانس و…،خیلی موارددیگرکه جای وفرصت بسط وتوضیح ان نیست. سعی کردیم محکم ترین وپاسخگوترین سیستم های قانونی ومستندسازی بدون اینکه بتوان دران دخل وتصرف کرد درجهت حمایت وارایه به مردم وحمایت از پرسنل وارایه به محاکم قضایی دراورژانس پیاده سازی کنیم که درنوع خود کم نظیر وبی نظیر هست.
وی با اشاره به اینکه از حضور رسانه ها وخبرنگاران در بازدید از مراکز اورژانس استقبال می کند،اظهار می دارد: همچنان منتظر تک تک دوستان بویژه اصحاب رسانه دراورژانس جهت شفاف سازی وآشنایی بافرایندها ودرجهت فرهنگ سازی نحوه امداد خواهی برای مردم بوده وهستیم.


وی می گوید:باتوجه به اینکه فردی که بااورژانس۱۱۵ تماس میگیرد بربالین بیماربدحال ویامجروح بوده(بویژه که فردازنزدیکان ایشان باشد و..) معمولا درشرایط التهاب واسترس وناراحتی ونگرانی هست زمان برای وی سریع میگذرد واین موضوع توجیه علمی هم ازجهت روانپزشکی دارد.
ومعمولا اینکه اکثریت نیازمندان به خدمات اورژانس۱۱۵ ازدیرآمدن اورژانس گلایه دارد واقعا عمومیت ندارد ومهم ترین دلیل ان توضیح صدرالاشاره بود هرچندموارد تاخیر راهم منکرنیستیم اما واقعیت آنچیزی نیست کا موردقضاوت عموم میباشد… جالب اینکه درزمان بازدیدآقای کبابی ازواحد۱۱۵ شهروندخانمی که ۳دقیقه بودبااورژانس تماس گرفته بودمجددا زنگ زد وادعا داشت بیش از۱۰ دقیقه هست زنگ زدم وچرا هنوز نیامدید؟؟؟!!! ضمن اینکه امبولانس هم مثل یک خودروی معنولی باید استارت بخورد وحرکت کند وارافیک وپیچ وخم گره کورشهری وشلوغی راطی طریق کند وچه بسا راه رابازنمیکنندکه مانع هم میشوند و برخی موتورسوارها وخودروها نیز ازوجودآمبولانس برای حرکت سریعترخوداستفاده میکنند.
گزارش از حسین کبابی
پایان پیام