انتقاد از چمن‌کاری در قم/همه در برابرحفاظت از آب مسئول هستیم

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از چمن‌کاری در قم گفت: چمن به آب زیادی نیاز دارد و با شرایط آب‌وهوای قم سازگار نیست. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در دیدار با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان […]

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از چمن‌کاری در قم گفت: چمن به آب زیادی نیاز دارد و با شرایط آب‌وهوای قم سازگار نیست.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در دیدار با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به مشکل کمبود آب در کشور به ویژه در استان قم، بر لزوم همراهی مردم برای عبور از شرایط سخت کم‌آبی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه آحاد جامعه باید در حفاظت از منابع آب احساس مسئولیت کنند، خاطرنشان کرد: همه ما در یک کشتی هستیم به همین علت رفتار اشتباه یک فرد می‌تواند منجر به نابودی بقیه افراد شود بنابراین هر کس در برابر اسراف آب مسئول است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید در خصوص استفاده درست از آب و راهکارهای و شیوه‌های کاهش مصرف فرهنگ‌سازی انجام شود، تاکید کرد: باید از تمام ظرفیت‌های موجود به ویژه برنامه‌های جذاب در صداوسیما برای اصلاح الگوی مصرف آب استفاده کنیم.

وی در ادامه به برخی از مصادیق استفاده نادرست از آب اشاره کرد و با انتقاد از چمن‌کاری در قم گفت: چمن به آب زیادی نیاز دارد و با شرایط آب‌وهوای قم سازگار نیست که می‌توان با استفاده از روش‌های جایگزین، جلوه‌های زیبایی به شهر داد.

حجت‌الاسلام ذوالنور با بیان اینکه نباید به جای جارو از فشار آب برای نظافت استفاده می‌شود، یادآور شد: برای وضو نیز حتی می‌توان از یک لیوان آب استفاده کرد که با همین روش‌های ساده و استفاده از شیرآلات کم‌مصرف می‌توان مقدار زیادی از اسراف آب جلوگیری کرد.

* رشد ۲۳ درصدی مصرف آب در برخی از روزها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این دیدار با اشاره به افزایش مصرف آب تا ۲۳ درصد در یک روز نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار داشت: این در حالی است که دمای هوا نسبت به سال گذشته تنها سه تا چهار درجه افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه سهم سرانه آب قم از سدکوچری ۱۴۴ میلیون مترمکعب است، یادآور شد: بر اساس آمار و ارقام، اگر میزان مصرف آب با همین روند افزایش یابد، این آب تنها تا دو سال دیگر کفاف نیاز استان قم را برآورده می‌کند.

دکتر علی جان صادق پور با هشدار نسبت به روند افزایش مصرف گفت: باید سیاست‌هایی که در استان اتخاذ می‌شود در راستای کاهش استفاده از آب باشد و صنایع کم آب بر در استان مستقر شوند.

وی بر ضرورت صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف تاکید کرد و خاطرنشان کرد: امروز بهترین راه برای حفظ منابع آبی استفاده از پساب فاضلاب است که متأسفانه اقدام مؤثری هنوز در استان در این خصوص انجام نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه صنعت تمایلی به استفاده از پساب نشان نمی‌دهد گفت: با توجه به اینکه آبِ ارزان و با کیفیت در اختیار صاحبان صنایع قرار می‌گیرد دغدغه‌ای برای استفاده از پساب ندارند.

وی به برخی از اقدامات شرکت آب و فاضلاب در راستای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ابراز داشت: احداث نیروگاه برقابی در تصفیه‌خانه آب، استفاده از انرژی خورشیدی، اصلاح و بازسازی ۱۲۰ هزار مترمکعب مخزن آب و… از جمله اقدامات انجام شده در این راستا است.