افزایش چشم‌گیر نگارش مقالات علمی در میان بانوان طلبه

رییس اداره پژوهش‌های پایانی حوزه‌های علمیه خواهران از افزایش قابل ملاحظه نگارش و چاپ مقالات علمی با تغییر در روند فعالیت علمی طلاب خواهر خبر داد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران خانم دکتر رقیه جاویدی با اشاره به اینکه پژوهش­های پایانی طلاب خواهر، در […]

رییس اداره پژوهش‌های پایانی حوزه‌های علمیه خواهران از افزایش قابل ملاحظه نگارش و چاپ مقالات علمی با تغییر در روند فعالیت علمی طلاب خواهر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران خانم دکتر رقیه جاویدی با اشاره به اینکه پژوهش­های پایانی طلاب خواهر، در سه سطح شامل مقالات پایانی سطح دو(کارشناسی)، پایان‌نامه‌های سطح سه (کارشناسی ارشد) و رساله‌های علمی سطح چهار (دکتری) تعریف می شود، گفت: در راستای افزایش بهره‌وری آموزشی و بنا به درخواست متعدد مدارس علمیه، موضوع جایگزینی دو مقاله به‌جای تحقیق پایانی سطح دو در اجلاس سراسری مدیران مدارس در مردادماه سال ۹۷ مطرح و با بررسی جوانب امر، مقرر شد دو مقاله متناسب با هدف پژوهشی تعریف‌شده در مقطع عمومی که تتبع و گردآوری هدفمند مطالب از منابع معتبر است، به‌ عنوان شرط فارغ‌التحصیلی، جایگزین تحقیق پایانی و مراتب طی بخشنامه­ای در سال ۹۷ به استان­ها و مدارس ابلاغ گردید.

وی از رشد چشمگیر نگارش مقالات علمی از سال ۹۷ خبر داد و افزود: از سال ۹۷ تا کنون که جایگزینی مقالات پایانی به جای تحقیقات پایانی در دستور کار قرار گرفته است، ۸۹۱۶ مقاله ارزیابی شده و ۷۱۹ استاد ارزیاب در سامانه مربوطه ثبت شده است.

جاویدی اضافه کرد: پایان‌نامه‌های سطح سه و رساله‌های علمی سطح چهار، یکی از عناوین درسی به ارزش به ترتیب ۴ و ۲۰ واحد درسی است که نتیجه پژوهش و تتبع علمی طلبه درباره مسئله‌ای مشخص است و متناسب با رشته‌های تحصیلی، برابر ضوابط و زیر نظر استاد راهنما و استاد مشاور تدوین می‌شود.

وی هدف از تدوین پایان‌نامه را سنجش مهارت طلبه در به‌کارگیری منابع اصلی و استفاده مطلوب از آن‌ها، عمق‌بخشی به دانایی و توانایی و تقویت روحیه تتبع، مهارت جمع‌بندی اقوال و تحلیل و نقد علمی است دانست و گفت: عناصر مؤثر در فرایند انجام مراحل پایان‌نامه و رساله­ علمی عبارتند از: طلبه، معاونت پژوهش مدرسه علمیه، معاونت پژوهش مدیریت استانی، کارگروه علمی، اساتید راهنما و مشاور و هیئت‌داوران.

رییس اداره پژوهش‌های پایانی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی با رویکرد متن‌محور، مسأله‌محور یا شخصیت‌محور و با اهداف بنیادی، توسعه‌ای یا کابردی تدوین و نگارش می‌شوند، خاطرنشان کرد: تا آبان ماه ۹۹، ۳هزار و ۹۲۴ طلبه از پایان نامه خود دفاع کرده­اند و موفق به اخذ مدرک سطح سه حوزه شده‌اند و ۳هزار و ۹۶۰ طلبه در حال تدوین پایان نامه و ۳۰۳ طلبه در حال تدوین رساله علمی خود هستند.

وی با بیان اینکه هزار و ۲۳۵ استاد راهنما، مشاور و داور در امور محتوایی و شکلی و ساختاری پایان نامه ها و رساله های علمی، طلاب را هدایت و راهنمایی می‌کنند، یادآور شد: بیشترین آمار پایان نامه‌های دفاع شده، مربوط به رشته تفسیر و علوم قرآن با ۲۰۰۵ و رشته فقه و اصول با ۱۰۶۰ پایان نامه می­باشد.

جاویدی خاطرنشان کرد:‌ زمان مراحل پایان‌نامه‌نویسی در سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به ترتیب ۱۹۳۳ و ۱۹۶۳روز بوده است؛ که این زمان در سال ۱۳۹۸ و نیمه اول ۱۳۹۹ به دلیل تغییر رو به بهبود در روند پایان‌نامه‌ها به ترتیب به ۵۷۴ و ۱۲۴ روز رسیده است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های علمی متشکل از کارشناسان متخصص در تمام مدارس علمیه به منظور بررسی و ساماندهی امور پژوهش‌های پایانی گفت: این کارگروه‌ها مرجع رسیدگی به تمام امور اجرایی و محتوایی و اعتراضات طلاب در بخش پژوهش‌های پایانی هستند.

رییس اداره پژوهش‌های پایانی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به شرایط کرونایی استان­ها، گفت: با توجه به این وضعیت برخی جلسات دفاعیه به صورت حضوری و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی برگزار می‌گردد و برخی دیگر به صورت مجازی و ارتباط از طریق اسکایپ برگزار و ضبط می‌شود.