افزایش صادرات درحوزه کشاورزی نیازمندتأمین تجهیزات وزیرساخت های حمل ونقل است

بیست و هشتمین جلسه هیأت رئیسه اتاق بازرگانی قم به صورت بر خط (مجازی) به ریاست ابوالفضل خاکی برگزار گردید. به گزارشپایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی در این جلسه خاکی ابتدا در مورد محدودیت های اخیر ناشی از کرونا گفت: جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته کارنامه درخشان و موفقی […]

بیست و هشتمین جلسه هیأت رئیسه اتاق بازرگانی قم به صورت بر خط (مجازی) به ریاست ابوالفضل خاکی برگزار گردید.

به گزارشپایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی در این جلسه خاکی ابتدا در مورد محدودیت های اخیر ناشی از کرونا گفت: جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته کارنامه درخشان و موفقی در مبارزه با بیماری‌ها دارد که اگر روندشان به پایان نرسیده بود، حالا از کرونا هم می‌توانستند خطرناک ‌تر باشند.کشور ما در ریشه‌کنی، حذف و کنترل بیماری‌هایی مثل فلج اطفال، کزاز، سالک و…موفقیت‌هایی داشته است که در سطح منطقه و جهان قابل ‌طرح و افتخار است. در کنار توانمندی جامعه پزشکی و کادر درمانی آنچه موجب موفقیت در این طرح‌ها شد و برای تکرار آنها به آن نیاز داریم مشارکت مردم است. هرچند اجرای این طرح‌های ملی با مشارکت جدی و استفاده از ظرفیت بسیج همگانی بود اما مشارکت عموم مردم را نباید نادیده گرفت.
وی گفت: مشارکت چشمگیر مردمی در طرح واکسیناسیون فلج اطفال در کشور منجر به آن شد که این بیماری در حال حاضر در کشور ما وجود ندارد و بیش از ۹۵ درصد مردم در شهرها و روستاها به مراکز بهداشتی برای دریافت واکسن فلج اطفال دسترسی دارند. حال در مورد کرونا هم باید چنین اجماعی صورت گیرد که تمام مردم دوشادوش تمام ارگان‌های درگیر حوزه بهداشت و سلامت برای پیشگیری از این بیماری با رعایت جدی ایمنی و بهداشتی و پرهیز از مسافرت‌های غیرضروری و عدم حضور در مکان‌های شلوغ مشارکت کنند تا این بیماری به‌ طور کامل تحت کنترل قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی قم در در مورد تورم مربوط به کالاها بیان داشت: در حوزه تورم شاخص های متعددی تاثیرگذار هستند که توسط بانک مرکزی محاسبه و اعلام می‌شود و هرسال با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت ها و ارزیابی آنها حداقل حقوق تعیین می گردد. این در حالی است که این برنامه ‌ریزی‌ها برای توان خرید اقشار با حقوق ثابت انجام میشود اما مسئله مهم در کنترل تورم موضوع نقدینگی است که با افزایش قیمت ها نیاز بازار به سرمایه گذاری و تهیه نقدینگی هر روز بیشتر می‌شود و در رابطه با تجارت خارجی چه در مورد واردات و چه در مورد صادرات نقدینگی نیاز اصلی است که نقش تاثیرگذاری در تمامی معاملات را ایفا می کند مهمترین موضوع توان خرید کل اقشار جامعه است.

او ادامه داد: برخی از فعالین اقتصادی معتقدند شاه کلید حل مشکلات، افزایش حقوق کارگران و احیاء بخش کشاورزی است البته که حل مشکلات صرفاً از راه افزایش حقوق و صرفاً احیاء بخش کشاورزی به دست می آید ما باید نگاه گسترده تری نسبت به حل مشکلات اقتصادی داشته باشیم نظر من این است که حل مشکلات تولید به صورت کلی در بخش صنعت، معدن و کشاورزی همراه با صادرات کالا در سطح گسترده (شامل همه اقلام) راه نجات کشور است موفق ترین کشورهای دنیا متکی به صادرات هایی هستند که ایجاد اشتغال می کند و ارزش افزوده زیادی را به همراه دارد و این ثروت را برای جامعه میسازد. وی گفت: کشورهایی مثل چین، کره، ژاپن و حتی کشورهایی مثل مالزی، سنگاپور و اندونزی در منطقه آسیا روند بسیار خوبی را از بابت صادرات محصولات خود داشتند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران در این جلسه گفت: انتظار ما این است دولت برای افزایش صادرات اولاً تسهیلات برای ورود مواد اولیه را فراهم سازد ثانیاً تثبیت نرخ ارز بسیار قویتر می تواند باشد (کنترل بهتر) خاکی اظهار داشت: شناخت کامل از توانایی های داخلی و صنایع داخلی، باید تصمیم ما را در تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها جدی تر سازد. او گفت: به جای خام فروشی در صادرات نگاهمان برای تجهیز کارخانجات به تکنولوژی تغییر کند تا برای رسیدن به محصولات روز دنیا و حضور در بازارهای جهانی شرکت های داخلی بتوانند یک چشم انداز هدفمند تعریف کنند.

وی در همین رابطه ادامه داد: در حوزه کشاورزی میتوانیم با ایجاد زیرساخت و تأمین تجهیزات و اصلاح ناوگان حمل و نقل به صورت کانتینر های سردخانه ای و خیلی از عوامل دیگر که می‌تواند ایجاد شود تا بتوانیم افزایش صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه به خصوص روسیه و ورود به این بازارها را داشته باشیم.

به عقیده ابوالفضل خاکی برای افزایش صادرات غیرنفتی همواره باید تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها و تسهیل آن برای ورود به کشور در دستور کار دولت قرار گیرد و کنترل قیمت های ارزی در بازار و همچنین تامین نقدینگی کارخانه ها و جلوگیری از هر مانع تراشی برای تولید شرایط را برای سرمایه‌ گذاران به جهت سرمایه گذاری در حوزه تولید فراهم سازد تا منصرف نشوند و سپس به بازارهای غیرمولد مانند خرید زمین، ملک، سکه و دلار مراجعه کنند که این موضوع رونق اقتصاد را به رکود نزدیک میکند.