از تبدیل پشت بام ها به فضای سبز حمایت می کنیم

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت:ما در زمینه توسعه فضای سبز واحداث آن بر روی پشت بام ها حمایت ویژه خواهیم نمود وتسهیلاتی نیز برای آن در نظر گرفته ایم. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، عبدالله جلالی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری با […]

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت:ما در زمینه توسعه فضای سبز واحداث آن بر روی پشت بام ها حمایت ویژه خواهیم نمود وتسهیلاتی نیز برای آن در نظر گرفته ایم.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، عبدالله جلالی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری با اشاره به اولویت‌های شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: مهم ترین اولویت این شورا تکمیل پروژه متروی این شهر است، قرار بود که فاز نخست این پروژه تا پایان سال ۹۷ تکمیل شود، اما این اتفاق به دلیل مشکلات اقتصادی رخ نداد.

وی گفت:ما در زمینه توسعه فضای سبز واحداث آن بر روی پشت بام ها حمایت ویژه خواهیم نمود وتسهیلاتی نیز برای آن در نظر گرفته ایم.

وی ادامه داد: اقدامات لازم برای تحویل هفت رام قطار متروی به شهر قم در سال آینده صورت گرفت، همچنین بخش زیادی از ریل مورد نیاز پروژه به قم آورده شده است و برای پشتوانه بودجه مترو هم ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در نظر گرفتیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: پروژه میدان ولی عصر(عج) یکی از پروژه‌های ترافیکی شهر قم است که تلاش می‌شود فاز نخست این پروژه تا اردیبهشت ماه سال آینده و فاز دوم پروژه هم تا شهریورماه سال ۹۸ به بهره برداری برسد.

جلالی با اشاره به پروژه تقاطع بلوار فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) اظهار کرد: این پروژه از دو ماه پیش آغاز شد و پیشرفت بسیار خوبی دارد، فاز نخست پروژه در قالب زیرگذر تا شهریورماه سال آینده و کل پروژه تا پایان سال ۹۸ به بهره برداری می‌رسد، اعتبار آن ۴۸ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: تقاطع شهرک قدس و بلوار آیت‌الله بروجردی تکمیل شده است و بازگشایی این تقاطع تا پیش از پایان سال صورت می‌گیرد تا مردم از آن بهره برداری کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: فاز نخست باغ پرندگان شهر قم تا تابستان سال آینده به بهره برداری می‌رسد، مشکل این پروژه واردات تور مورد نیاز آن است و هزینه تور باغ پرندگان شهر قم حدود ۳۰ میلیارد تومان است.

جلالی با اشاره به شهربازی بوستان غدیر اظهار کرد: این پروژه با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال احداث است و پروژه تا پیش از تابستان سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: توسعه فضاهای سبز شهری و احداث بوستان‌های جدید در شهر قم در بودجه سال ۹۸ شهرداری پیش بینی شده است، برای توسعه فضای سبز در قم نیازمند مشارکت مردم هستیم و سیاست‌های تشویقی در این زمینه در نظر گرفتیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: در هسته مرکزی شهر قم مشکل کمبود پارکینگ داریم و مدیریت شهری در زمینه ایجاد پارکینگ در شهر قم جدی است، برای تحقق این هدف در بودجه سال آینده شهرداری قم مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای تملک و احداث پارکینگ در شهر پیش بینی شده است.

جلالی با اشاره به وضعیت ناوگان سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم اظهار کرد: دولت پذیرفته است که ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برای ناوگان این سازمان تامین کند.

وی ادامه داد: راهی برای پیشرفت شهر قم جز استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی نیست و باید شرایط برای حضور سرمایه گذاران در این شهر تسهیل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: پرسنل شهرداری در سال آینده کاهش پیدا می‌کند، تعدیل نیرو در این نهاد صورت نمی‌گیرد، ولی به دنبال جایگزین کردن نیروی جدید به جای افراد بازنشسته نیستیم و کاهش نیروی انسانی را با ارتقای بهره وری جبران خواهیم کرد.

همچنین سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در این نشست خبری  با بیان اینکه تصویب لایحه بودجه شهرداری در شورای شهر اظهار داشت: بودجه پیشنهادی شهرداری ۲۳۵۰ میلیارد تومان بود که از آن ۲ هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان تصویب شد و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هم برای سازمان‌ها در نظر گرفته‌شده که در حال بررسی است.

حسین اسلامی نسبت بودجه جاری به عمرانی را ۲۰ درصد به ۸۰ درصد بیان کرد و افزود: بودجه جاری شهرداری ۴۳۷ میلیارد تومان است و بودجه عمرانی ۱۷۲۶ میلیارد تومان است که این نسبت جاری به عمرانی از نظر بودجه‌نویسی بسیار نسبت دقیقی است که مورد تأیید متخصصان قرارگرفته است.

سخنگوی شورای شهر قم ادامه داد: از این ۲۰ درصد جاری حدود ۶۰ درصد آن برای خدمات شهری یعنی برای نظافت، آتش‌نشانی و غیره است، یعنی حدود تنها ۴۰ درصد از بودجه جاری صرف پرسنل خواهد شد.

وی منابع درآمدی شهرداری که در سرفصل‌ها را این‌گونه بیان کرد: عوارض شهری درآمد حاصل از ماده ۱۰۱ شهرداری‌ها و فروش املاک، وجوه پرداختی دولت به عنوان اوراق خزانه به عنوان منابع شهرداری از منابع شهرداری محاسبه خواهد شد.

اسلامی گفت: نکاتی که در این بودجه مورد توجه قرارگرفته اولویت با پروژه‌های نیمه‌تمام است، یعنی تا زمانی که پروژه‌های نیمه‌تمام به اتمام نرسیده پروژه دیگری در دستور کار شهرداری نخواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه تورم پیش‌بینی‌شده در سال آتی روشن‌شده است، افزود: تمام تلاش در این بودجه این بوده که کمترین افزایش عوارض را داشته باشیم، همچنین نکته قابل‌توجه در بودجه سال آینده فاصله مناطق بسیار کم شده یعنی توزیع عادلانه کارکردها در مناطق کم شده است.

سخنگوی شورای شهر قم از اولویت‌های عمرانی در این بودجه گفت و ادامه داد: تکمیل خیابان‌های عمار یاسر، جمهوری، ادامه بلوار سمیه، تعاون، فهیمی، محتشم کاشانی، تهرانی مقدم و فاز سه روحانی از برنامه‌های عمرانی شهرداری خواهد بود.

وی افزود: تقاطع غیر همسطح خیابان جمهوری حدفاصل یادگار امام و میدان امام حسین (ع)، تقاطع فردوسی و پیامبر اعظم(ص)، کیوانفر و خیابان امام خمینی(ره) و تکمیل میدان حضرت ولیعصر(عج) از دیگر برنامه‌های عمرانی شهرداری است.

اسلامی حرکت به سمت شفافیت در بودجه را پر اهمیت برشمرد و اظهار داشت: نکته قابل‌توجه دیگر درآمدی که برای حذف پارکینگ خواهیم داشت برای تملک و احداث پارکینگ‌های عمومی صرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه بدهی‌های دولت به شهرداری مثل اوراق خزانه برای رفع دیون عیناً به بانک‌ها داده‌شده، تأکید کرد: مبنای بودجه‌نویسی بر اساس رونق ساخت‌وساز در شهر موردتوجه قرارگرفته است.